[AR] Welke gps is het beste voor aangespannen en onder het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lasse

Welke gps is het beste voor aangespannen en onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 13:00

Wie heeft er ervaring welke gps het prettigste werkt onder het zadel maar ook voor aangespannen rijden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:02

Goede vraag want was net beetje aan het rondkijken op internet voor een GPS voor tijdens het mennen.

Voor de snelheid en de afstand en uiteraard de route. Zou er wel eentje willen met landkaarten en een kompas.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:26

De Oregon 450 schijnt erg goed te zijn. Hier zitten ook landkaarten in.
Ikzelf heb de GPS 60, een heel stuk goedkoper, maar het hangt af wat je allemaal wil.
Wat ik allemaal kan met mijn gps:
- snelheid
- afgelegde afstand
- bewogen tijdsduur(als je stilstaat, stopt hij met tellen)
- afgelegde route (je ziet geen straten op de gps, maar je kan wel zien hoe je gereden bent)
- kompas
- functies als agenda, calculator, wekker, stopwatch, spelletjes,... zitten er ook in. Je kan ook een gevarenzone instellen, de gps waarschuwt je als je in de buurt van een gevaarlijke zone komt die je hebt ingesteld.
- waypoints instellen (vraag me alleen niet hoe het moet, hier ben ik nog niet achter gekomen :+ )
- achteraf kan je de route importeren in Google Earth, zo kan je precies zien hoe je gereden bent (je kan de wegen in het bos uiteraard niet zien omdat de bomen in de weg staan).
Volgens mij kan je het ook andersom doen: van Google Earth een route inbrengen in de gps, maar dit heb ik nog niet geprobeerd.

Ik ben erg tevreden van dit toestel. Prijs-kwaliteit vind ik uitstekend. De gps is ook waterdicht en schokbestendig. Uiteraard is het schermpje wel kapot als de gps valt en je loopt/rijdt er overheen. Om dit te voorkomen heb ik het koordje dat bij de gps zit bevestigd aan de wagen, zodat de gps niet kan vallen.

Edit: zo ziet het eruit als je een route importeert naar google Earth. Dit is een deel van de route die ik gisteren heb gereden, hij loopt nog verder door naar onder, maar zo heb je een idee:(in google earth kun je dus ook inzoomen zodat je alles beter kan zien)
Afbeelding

REYNIR

Re: Welke gps is het beste voor aangespannen en onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:57

Interresant...

@Sander_lotte, jen hebt het over een GPS 60, maar is dat dan van Garmin oid? Ik ben ook op zoek naar iets betaalbaars en simpels om trainingsrondes vast te stellen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:04

Ja zowel de Oregon 450 als de GPS 60 zijn van Garmin. De Oregon 450 is wel stukken beter dan de GPS 60, maar ik ben zeer tevreden met die van mij!
Ik zag een kilometerteller niet zo zitten (als er een tak onder je wagen in komt en het blijft achter het zendertje op je wiel hangen, ben je het kwijt)
Toen ben ik beginnen navragen wat alternatieven zijn van een gewone kilometerteller, en toen kwam ik uit op een gps. Garmin werd mij sterk aangeraden, dus ben ik gaan informeren. Ik rij enkel in het bos, dus een navigatiesysteem heb ik helemaal niet nodig. Als ik de weg kwijt ben, kan ik aan de gps vragen om me naar het beginpunt te sturen. Dit heb ik nog niet geprobeerd (ik denk altijd "ik kom altijd wel op een bekend punt uit als ik blijf doorrijden :+ "), dus ik weet niet hoe het werkt. Ik vind het een super ding, en helemaal niet te duur! De Oregon 450 kost iets van een 400 euro, dit had ik er echt niet voor over. :Y)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:45

En heb je hem dan ergens aanvast gemaakt oid?
Ik rij niet in het bos, alleen op de weg. Daarom zou ik wel graag de kaart erop kunnen zien.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:39

Evelli ja dan is een kaart inderdaad wel handig als je alleen op de weg rijdt.
Mijn vader heeft wat ineen geknutseld om mijn gps aan vast te maken. Hij heeft een buisje plat geduwd, 2 gaatjes onderaan erin geboord met houdertjes om aan de koets vast te klikken en bovenaan het buisje kan ik de gps vastklikken. Normaalgezien kan de gps niet loskomen, maar voor het geval dit toch gebeurd, hangt de gps ook nog met een touwtje aan de wagen.
Hier even een foto ter verduidelijking ;) http://img405.imageshack.us/img405/1070/gps.jpg

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:41

Dat is een mooie oplossing :)
Ik ga mij eens verder verdiepen in GPS :)

Zou het fijn vinden als de colgende functies eropzitten:

Kompas
Kaart
Snelheid
Afstand
Tijd (gewoon een klok)
Temperatuur is altijd welkom uiteraard.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:51

Ook ik ben me aan het orrienteren...
Wat ik belangrijk vind is dat ik op het start punt terug kan komen als ik verdwaald ben, aangezien ik nog wel is verdwaal :')
Verder moet het een makkelijk, niet te duur en duidelijk toestel zijn, wie raad me wat aan ?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:47

Evelli: bij de gps 60 kan je tijdens de rit het volgende weergeven: kompas, afstand tot bestemming, afstand tot volgende, afstandteller, behouden snelheid, diepte, hoogte, koers, positie, snelheid, bewogen snelheid, maximumsnelheid, gemiddelde snelheid, tijd, tripteller, bewogen/gestopt/totaal triptijd, watersnelheid(?), watertemperatuur(?), wijzer, zonsondergang, zonsopgang,...
Daarnaast kun je ook gebruik maken van de functies die ik in mijn eerste post al heb vermeld. Je kan wel een bestemming ingeven, maar er wordt een rechte lijn gewezen naar die plaats, er wordt dus geen rekening gehouden met de wegen. Als je verdwaalt, wordt er ook een rechte lijn naar het startpunt gewezen.

Dit is een toestel dat mij erg aanstaat, maar voor de zekerheid kan je ook altijd gaan vragen in een winkel naar meer informatie. Over andere toestellen kan ik niets zeggen, er zijn uiteraard ook veel vernieuwingen van de gps 60. Op het internet kan je hier ook wel wat over vinden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:07

en hoe werkt een gps nu eigenlijk,dus wat moet je doen als je op je paard zit.Heb je dat ding dan in je hand of aan het zadel?
Hoe gaat dat?

lasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 18:45

Ik zelf ben ook nog steeds aan het zoeken, en ben aan het twijfelen tussen drie modellen van garmin de cx 60 nadeel geen kaart, de dakota 20 of de oregon 450(deze heeft zo vlug gezien alleen van meer trackpunten). maar de prijs is wel weer verschillend.
weet iemand of je beter een gewone kaart of een topografische kaart kan nemen.
Wel had ik als idee om hem aan mijn wagen te maken om gewoon een fietssteun erbij te kopen, en die te bevestigen aan mijn wagen.