[AR] Is dat echt wel verstandig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Is dat echt wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 16:43

Haai,

zoals sommige misschien al weten zijn we mijn pony aan het beleren.
Al vaak geoefend met lange lijnen en gisteren en eergisteren met een band er achter en dat maakte een kabaal maar meneer keek niet op of om , gedraaft alles.

Ik heb een sulky maar die moet nog gecheckt worden en mn hoofdstel moet nog binnenkomen.
Is het dan verstandig om hem morgen gewoon met een of andere ketting zou niet weten hoe het heet hem naast een ervaren pony te zetten en dan een klein rondje te gaan? het word ook gedaan met een andere pony en dat gaat nu echt goed maarja..

wat zou jij doen?
ik hoop dat het een beetje duidelijk is en bedankt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:05

Nee dat is niet verstandig. Als je al naast een andere pony beleert, doe het dan gewoon echt in een tweespan, voor een tweespanwagen.
Jouw pony naast een pony knopen die in het lamoen voor een sulky staat, geeft jouw pony de kans alle kanten op te springen, dwars op te gaan staan, enz, en dat is niet iets dat je wilt als je hem zelf in het lamoen gaat zetten.
En een (dissel?)ketting om je pony vast te zetten zou ik zeker niet gebruiken (ook niet als je wél officieel in tweespan gaat beleren, gebruik dan liever ook een disselriem en geen ketting), als er íets niet door te snijden is met een mes als er iets fout gaat is het wel een ketting...

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 17:09

Ibbel schreef:
Nee dat is niet verstandig. Als je al naast een andere pony beleert, doe het dan gewoon echt in een tweespan, voor een tweespanwagen.
Jouw pony naast een pony knopen die in het lamoen voor een sulky staat, geeft jouw pony de kans alle kanten op te springen, dwars op te gaan staan, enz, en dat is niet iets dat je wilt als je hem zelf in het lamoen gaat zetten.
En een (dissel?)ketting om je pony vast te zetten zou ik zeker niet gebruiken (ook niet als je wél officieel in tweespan gaat beleren, gebruik dan liever ook een disselriem en geen ketting), als er íets niet door te snijden is met een mes als er iets fout gaat is het wel een ketting...

Oke maar ik beschreef het verkeerd het is geen ketting maar een stuk ja weet niet hoe heet waar een halster touw van gemaakt is maar dan stevig en aan een kant een paniek haak en andere kant een gewone. en dan zetten we hem wel voor een 4wielige kar geen sulky .
bedankt voor de reactie

Ibbel

Re: Is dat echt wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:24

Een paard 'los' naast een paard in enkelspan zetten is niet handig, hoe dan ook. Het losse paard wordt nl nergens begrensd, zoals dat wél gebeurt wanneer hij in het lamoen staat. En omdat hij in feite naast de wagen staat, is hij ook niet goed te begrenzen door de menner, zoals bij een tweespan wel. En ook bij beleren naast een ervaren paard in het span, kan je hebben dat de groene pony op de streng gaat 'zitten', gewoon omdat-ie aan de buitenkant geen begrenzing heeft. Die beperkte begrenzing van die streng aan de buitenkant mis je hier sowieso al, dus je hebt totaal geen controle over hoe je pony naast het beleerde paard loopt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:40

Zeker niet doen, écht niet!
2span tuigen en 2spanlangbomen zijn er niet voor niets!

Imo het meest slechte idee ever. Of je moet echt levensmoe zijn en zitten te wachten op een ongeluk. Begrijp ook totaal niet waarom dat nu met een andere pony ook wordt gedaan?! Het zal vast goed zijn gegaan, tót het verkeerd gaat.

Geen 2spanwagen en geen 2span tuigen? dan niet in 2span rijden, punt.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:42

okeoke,

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:48

Ik snap uberhaupt niet hoe je op dat idee kan komen?

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:10

ik zat net trouwns al je topics door te lezen over switch..wat een leukerd
Nou je mag er best iets over zeggen maar gelijk zo idioot?
1. het is niet mijn idee en 2 de pony waar het meegedaan is is ookniet van mij

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:13

Je kan de pony gewoon als handpony naast de kar meenemen zodat deze alvast went aan het gerammel van de kar

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 20:14

Napie schreef:
Je kan de pony gewoon als handpony naast de kar meenemen zodat deze alvast went aan het gerammel van de kar

ja dat heb ik al gedaan en ook gewoon onder het zadel geeft ie allemaal niks om

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:19

vind het een onverantwoord idee, zou wachten tot de sulky goed is etc.
wel kan je de pony aan de hand mee nemen naast de wagen voor het geluid etc.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:24

HeleneDas schreef:

Dankjewel, 't is idd een gevalletje apart :o

Maar idioot reageren? :n Als je het over idioot hebt, kun je dit beter een idioot idee noemen ;)
Beleerd degene met dit idee ook jou pony voor de wagen?

Laat het beleren alsjeblieft over aan iemand die er echt verstand van heeft en veel ervaring mee heeft (niet met het mennen an sich alleen, maar júist van het beleren van pony's voor de wagen!).

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:23

JoyCiej007 schreef:
HeleneDas schreef:

Maar idioot reageren? :n Als je het over idioot hebt, kun je dit beter een idioot idee noemen ;)

Laat het beleren alsjeblieft over aan iemand die er echt verstand van heeft en veel ervaring mee heeft (niet met het mennen an sich alleen, maar júist van het beleren van pony's voor de wagen!).

we hebben het niet gedaan.
nee diegene beleerd hem niet voor de kar,,
dat doe ik met hulp van iemand anders die nu op vakantie is

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:51

Lekker de tijd nemen tot je materiaal tiptop in orde is en dan eerst met instructeur in het enkelspan beleren. Het is super dat je pony tot nu toe alles zo goed oppakt maar ook iets om héél erg zuinig op te zijn dit zo te houden....Zeker die eerste paar keer zijn zo belangrijk voor het vertrouwen van je pony.
Snap best dat je helemaal enthousiast bent hoor.... ;) Heel veel menplezier met je pony!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:40

JoyCiej007 schreef:
HeleneDas schreef:

Sorry dat ik het zeg maar je reageerde wel heel erg heftig hoor, kan ook anders. En altijd dat ervaren mnsen pony's moeten beleren, ik als 13 jarig snotblaag ook me pony beleerd, me E pony ingereden alles, je zult het toch zelf ook moeten leren, en een shet kom op do relax... Een shetje die knoop ik 2 keer voor de sleep, luisterd hij/zij naar het sturen, zit de ho erop, hup voor de sulky, dit is bij al onze shetten gedaan.. en ze doen het allemaal super, 2 lopen e M dressuur 2-span :)

Maar voor de Ts: gewoon eventjes wachten, hij geeft er niets om, dan kun je hem beter veilig voot de sulky zetten en zorgen dat het zeker weten goed gaat.
in ieder geval veel plezier

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:54

Suikermeisje; dan denken wij duidelijk verschillend over dingen. Iedereen doet wel eens iets wat totaal niet verstandig is. Maar dat jij dat op 13 jarige leeftijd toevallig hebt gedaan, wil niet zeggen dat dat ook dé manier is, en dat je dat dan ook maar iedereen aan moet raden.

Ik reageerde zo 'heftig' op de TS omdat ik gewoonweg echt niet snap hoe iemand, ook zónder enige menervaring, uberhaupt op dat idee kan komen, ik bedoel ook zonder ervaring moet je toch wel enig idee hebben van veiligheid en verantwoordelijkheid?

En tuurlijk zul je het zelf ook moeten leren; leren dus...... en imo doe je dat niet door zelf maar wat aan te frutten en hopen dat het goed gaat, maar haal je er een ervaren persoon bij die jou geleidelijk aan kan leren hoe je een pony ook evt. zelf kan beleren, en die er dan nog soms bij kan zijn om je te helpen en bij te staan.

Sta er trouwens wel van te kijken iedere keer dat er nog steeds mensen zijn die het hebben over 'ach zo'n shetje, komop zeg'. Ik heb het een aantal keer gruwelijk verkeerd zien gaan met 'zo'n shetje', en de verhalen zijn talloos. Een shet die aan de kletter gaat houd je ook niet; een shet met wagen achter zich aan de kletter geeft vergelijkbare gruwelijke resultaten als wat ook met een groot paard kan gebeuren.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:55

joyciej

Ik heb wel hulp gehad maar zelf heb ik gewoon met die pony's spelenderwijs geleerd. Mijn pony leren sturen door ernaast te lopen en gewoon de teugels, ik ging rijden en hup dat beestje liep en kende alles.

En als het geen goed idee is, kun je ook op een rustige manier overbrengen denk ik, komt voor de Ts veel fijner over :)

Ik heb ook wel wat begeleiding gehad van mijn moeder, maar ik loop vanaf mijn 2e al bij de pony's
en ik zeg met dat shetje, als er een rem op zit en een stuur...
Maar zo zie ik dat bij shetten ja, maa een vooropleiding is wel van belang, maar dat heb ik ook niet gezegd dat het gelijk hup voor de kar is ;)

En een gevoel van veiligheid? ja heb ik wel, maar heb wel lef, en dat is wat al die ervaren menners moeten hebben die paarden beleren ;) anders doe je dat niet. Want als beleerder, ken je het paard niet (meestal) en bij zo'n ervaren iemand moet het maar snel in 5 weekjes of minder. En ze vragen er nog een hoop geld voor ook. Ik heb zelf een hele zomer erover gedaan om mijn pony goed voor de kar te beleren, en ben toen marathon marienweardt gaan rijden (hobbyklasse enkelspan pony) en werd 3e met prijs.
Heb toen wel elke dag geoefend, en dat kon met gemak, pony liep al wedstrijden onder het zadel met mij, dressuur en springen (beide L)
pony had goede conditie, en eind van die zomer een gigantische kont door de spieren :)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 16:29

JoyCiej007 schreef:
Suikermeisje; dan denken wij duidelijk verschillend over dingen. Iedereen doet wel eens iets wat totaal niet verstandig is. Maar dat jij dat op 13 jarige leeftijd toevallig hebt gedaan, wil niet zeggen dat dat ook dé manier is, en dat je dat dan ook maar iedereen aan moet raden.

Ik reageerde zo 'heftig' op de TS omdat ik gewoonweg echt niet snap hoe iemand, ook zónder enige menervaring, uberhaupt op dat idee kan komen, ik bedoel ook zonder ervaring moet je toch wel enig idee hebben van veiligheid en verantwoordelijkheid?

En tuurlijk zul je het zelf ook moeten leren; leren dus...... en imo doe je dat niet door zelf maar wat aan te frutten en hopen dat het goed gaat, maar haal je er een ervaren persoon bij die jou geleidelijk aan kan leren hoe je een pony ook evt. zelf kan beleren, en die er dan nog soms bij kan zijn om je te helpen en bij te staan.

Sta er trouwens wel van te kijken iedere keer dat er nog steeds mensen zijn die het hebben over 'ach zo'n shetje, komop zeg'. Ik heb het een aantal keer gruwelijk verkeerd zien gaan met 'zo'n shetje', en de verhalen zijn talloos. Een shet die aan de kletter gaat houd je ook niet; een shet met wagen achter zich aan de kletter geeft vergelijkbare gruwelijke resultaten als wat ook met een groot paard kan gebeuziten.

ik zit op bokt vooral om hulp te vragen en ik ben niet zelf op dit idee gekomen.
Ik vraag hulp en neem het dan ook aan, maar ik ben niet gestoord dus als je nee het gezegt en waarom is het goed. Maar niet gelijk aanvallend. En ik heb veel gevoel voor veiligheid waarom zou ik dit anders dit topic geopend hebben omdat ik het liefst mn shetje verknal , nee ik wil het goed doen heel goed, daarom dit topic. Je kan toch niet beweren dat jij nog nooit iets heb gedaan waar je later spijt van kreeg? de een maakt een grote fout en jij een kleine maar we zijn mensen en we zijn er om te leren en dat mag nooit ten kosten gaan van je pony en dat weet ik maar al te goed! Ik weet zeker dat je er veel verstand van hebt maar de manier waarop je kunt me toch helpen? ik hoop dat je mij snapt ! bedankt!

En suikermeisje ; Bedankt dat je het voor mij opneemt :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:02

alsjeblieft heleneDas, maar zulke aanavallende reacties zijn nooit leuk, dat is een beetje jammer van bokt, want als ik hie rneer zou zeggen dat mijn pony 2 was toen ik begon met (aan het halster) longeren durf ik te wedden dat ik pagina's vol met commentaar krijg. Waarom respecteren mensen niet zoals andere het doen op hun eigen manier, of delen hun ideen niet op een vriendelijkere manier.
En dan zelf, iedereen maakt fouten, natuurlijk zijn er dingen waarvan je misschien spijt zult hebben, maar als je nooit een fout maakt, leer je ook niet.

in ieder geval heel veel plezier met je pony!