Hallo allemaal,
Mijn 7 jaar oude shetlander is 3 jaar geleden goed beleerd voor de kar door een zeer ervaren kennis. 2 Jaar geleden heeft mijn oom een karretje gemaakt voor hem.
In de tijd dat ik geen kar had heb ik veel met hem geoefend zonder kar zoals de wei slepen en de bak eggen met een kleine eg.
Ook gingen we vaak naar buiten over weg uitstappen of gewoon een rondje lopen in het tuig.
Hij vindt dit helemaal super en doet dit braaf.
1 jaar geleden is hij toen ik hem voor de zoveelste keer voor de kar zetten er vandoor gegaan. Zomaar uit het niets... ( mijn moeder had hem vast, maar ze kon hem niet houden)
Ik wou net opstappen maar dat mislukte toen en hij ging er alleen met de kar er vandoor.
Na 2 minuten kwam hij tot stilstand omdat de kar klem lag tussen wat boompjes. ( Ik ben me helemaal kapot geschrokken!)
We hebben hem uitgespannen en even laten bijkomen/ stappen.
Gelijk hebben we de man gebeld die hem heeft beleerd omdat hij zeer veel ervaring heeft.
Een uurtje later hebben we hem weer voor de kar gezet en dat ging super goed!
In de maanden die erna kwamen heb ik hem alleen voor de sleep gehad ( ongeveer tussen de 2 a 6 keer per maand).
Dit bleef hij super doen!
Ook ben ik begonnen met schriktraining, ik kon zelfs een plastic zeil over hem heen hangen! Vlaggetjes vond hij een heel klein beetje spannend ( hij keek alleen even)
Mijn oom heeft zelf 3 grote paarden beleerd en bood aan om mijn shetlander weer voor de kar gezet. ( Als iemand het kan, is hij het wel!)
Niets aan de hand voor meerdere ritten.
Het 4de ritje nadat hij bij mijn oom is geweest schrok hij van een aanrennende pink ( jonge koe). Ik belande in de sloot met kar en hem erbij.
Sindsdien heb ik hem niet meer voor de kar gehad. ( wel voor de sleep en eg)
Hij is dus 2 keer flink geschrokken, en het liefst wat ik wil is hem weer voor de kar zetten maar ik durf niet meer.
Wat moet ik dus doen??
- Kilometers maken ( evt. door iemand anders of in het 2-span naast een makke shet)
- nooit meer voor de kar zetten
- ?
Laatst bijgewerkt door Ods op 14-05-10 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast