[AR] zweeplengte en zweep gebruik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

zweeplengte en zweep gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 17:03

Hallo,

Nog niet heel lang ben ik bezig met het mennen met mijn pony, gaat allemaal heel erg goed maar nu ben ik mij aan het oriënteren om toch een lichtgewicht zweep te kopen. Vind de zweep die ik nu heb voor de langere tochten toch te zwaar...

Maar nu mijn vraag: Welke lengte hebben jullie? Ik rijd enkelspan met een pony van 1,35 en ik heb een vierwielwagen.
Afbeelding
Zo ziet onze combinatie eruit.

Nu vroeg ik mij af wat nou een mooie lengte is voor een zweep. Ik heb nu (weet het niet zeker) een zweep van 1,30m. met een slag van 30 cm. Kan hiermee ruim haar kont raken zonder mijn hand uit te steken, met mijn slag kan ik net het schoftje raken.
Moet ik dus kijken naar iets langer? of juist korter met een langere slag, of is dit voor iedereen persoonlijk?
En wat voor zweep? Een fiberglas zweep of een bamboe zweep? Wat is het lichtste maar nog wel en beetje stevig (ik kan nog wel eens lomp zijn helaas....)

En dan nog een vraag over het zweepgebruik, hoe corrigeren jullie? Als ze bijv. op stemgeluid niet voldoende reageert wil ik haar soms wat bij tikken, ik doe dit meestal op de kont maar vind het er zelf nogal onhandig uit zien... Ze reageert er wel op hoor dat is het punt niet maar ben benieuwd hoe jullie je paardjes corrigeren, op de kont, op de schouder, met de zweep zelf of met de slag.

gr. Crista

lienepien610

Re: zweeplengte en zweep gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:08

Ik rij met een pony van 1.16, zie mijn profiel voor een foto.
Ik heb een zweep van 1.40 gehad, welke ik ten eerste te zwaar en net te kort vond. Zeker omdat ik hem ook vrij hoog vasthoud, net aan de bovenkant van het handvat. Ook kreeg ik na een kwartiertje rijden enorm kramp in mijn hand, hoe vaak en lang ik het ook probeerde.

Inmiddels heb ik een zweep van 1.60, van carbon/fiber. Een superlicht ding, terwijl hij aardig wat kan hebben. Ik sla er niet mee, maar hij blijft nogal eens ergens achterhaken (in auto).

Mijn pony is súpergevoelig op de stem én zweep. Het meeste gebruik ik de stem, bij echt enge dingen onderweg leg ik voor de zekerheid de zweep langs de flank richting het schoftje aan de buitenzijde, zodat ik probeer haar rechtdoor te laten lopen.
Als ze niet snel genoeg reageert op mijn stem bij het voorwaarts gaan, áls het al gebeurd is dat meestal naar draf, zwiep ik zachtjes met de slag langs de zijkant van de kont. Echt met mate, want ze reageert daar soms vrij heftig op.
Maar gelukkig (?) heb ik een erg voorwaarts beessie, ik gebruik de zweep niet vaak daarvoor.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:32

Je zweep moet zonder de slag iets achter het schoftje komen. Met de slag kan je dan nog corriceren op de hals (bestraffend) Nooit zweep op de kont gebruiken, je heb kans dat ze naar de zweep gaat slaan. De zweep niet vastpakken bij het handvat maar daar net iets voor. Je handvat is het contragewicht. Ik voel niets van me zweep omdat hij in evenwicht in mijn hand ligt

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:54

Ik heb een zweep van 2m lang, waarmee ik Zorro tot op de plaats van het ruiterbeen kan raken. Ik rij enkelspan paard. ( http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RLYL6O4I.jpg )
Deze lengte heb ik nodig, om de hulpen van het ruiterbeen te vervangen. Met de slag kan ik zijn hals raken, mocht dat ooit nodig zijn.
Mijn zweep is ook een lichtgewicht zweep, eentje van Flecke. Ik ben er zeer tevree over :j

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 09:56

Napie schreef:
Je zweep moet zonder de slag iets achter het schoftje komen. Met de slag kan je dan nog corriceren op de hals (bestraffend) Nooit zweep op de kont gebruiken, je heb kans dat ze naar de zweep gaat slaan. De zweep niet vastpakken bij het handvat maar daar net iets voor. Je handvat is het contragewicht. Ik voel niets van me zweep omdat hij in evenwicht in mijn hand ligt

jij zegt wel zweep nooit op de kont gebruiken maar mijn pony slaat absoluut niet als ik haarop de kont corrigeer, ze zou sneller slaan als ik haar bij de plaats van het been van de ruiter of zelfs daarvoor zou corrigeren, uit nijd zeg maar....

ik houd idd mijn zweep altijd boven het hadvat vast, voor het evenwicht maar ga toch een lichtere kopen :)

maar als ik het zo lees zal ik toch naar een langere zweep moeten...

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:30

zweep moet zo lang zijn dat je met gemak op de plaats kunt komen waar normaal het been van de ruiter ligt. Zou niet een te lange slag nemen. Die wil nog wel eens vast gaan zitten of ergens achter blijven haken, zeker als je veel in het bos rijdt. Kan ook makkelijk gebeuren als je marathon rijdt. Slag kan dan achter paal blijven steken of bij het aantikken vasthaken aan het tuig. Wij gebruiken in de marathon een hele korte zweep met een hele korte slag. Net lang genoeg om de pony te raken. Een lange slag hoor je namelijk "fluiten"en voor buitenstaanders/publiek lijkt het dan al heel snel dat je paard onvriendelijk bezig bent, terwijl je de helft van de tijd je pony/paard niet eens raakt.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:45

ik heb een zweep van 1,80 zie profiel.

bij van rijs gekocht. licht in de hand en lekker veel grip.
ik kan haar goed in de flanken raken (zweep aanleggen :P )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:55

ik heb een lange zweep met een korte slag, mijn zweep is 1.80 of 2 m., dat zou ik even na moeten meten...
je moet inderdaad probleemloos een zweephulp gelijk achter het schoftje kunnen geven...

demenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:53

Er zijn lichtgewicht uitschuifbare zwepen: die kun je dus traploos met 30 cm verlengen. Daardoor kun je de plaats waar je je paard wilt corrigeren beter bepalen: wil je tot de schouder kunnen reiken zonder moeite of wil je de zweephulp aanleggen achter het voorbeen. Een zweephulp geef je niet op de kont, ik zou niet weten wat voor hulp dat is anders dan voorwaarts. Maar een zweephulp kan veel meer zijn: je kunt er ook mee aangeven dat het paard zich moet buigen in de lengte as, zoals het ook buigt om het been en dus niet door de bochten valt. Of dat het iets zijwaarts moet gaan....
Op de website staan een aantal zwepen. Je mag mij ook een pbtje sturen als je nog meer vragen hebt.
NB Een bamboezweep gebruik je vooral bij een authentieke koets en niet bij een hedendaags menwagentje