[AR] Aanschaf tuig en wagentje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mandymonica

Aanschaf tuig en wagentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:58

Ben (nog) geen bijster ervaren menner, maar heb vorig jaar voor mijn trouwdag mijn pony voor de wagen beleerd (met hulp van mijn heel erg ervaren stalhouder :D Wees gerust allemaal!). Ze heeft dat echt perfect opgepakt en doet het zo leuk voor de wagen dat een stalgenoot haar nu met enige regelmaat leent voor authentieke ritjes.

Al met al is mijn pony inmiddels ervarener dan ik ;-) Maar ik kan fatsoenlijk inspannen en sturen, al is het niet op de manier zoals Achenbach dat ooit bedoeld heeft. Omdat ik geen ambities heb om met andere paarden aan het werk te gaan, ben ik er tevreden mee zoals het nu gaat.

Nou ben ik inmiddels zwanger en zal ik er straks misschien meer behoefte aan hebben om mijn pony niet meer alleen in mijn eentje te gebruiken met een zadel erop, maar om ook leuke bosritjes met het hele gezin te kunnen maken. En dus wil ik het mennen wat serieuzer gaan oppakken.

Allereerst komt daar de aanschaf van een fatsoenlijk tuig. Ik heb vorig jaar voor in totaal slechts E 150,= in tuig geïnvesteerd, gewoon omdat ik nog niet wist hoe het allemaal zou gaan en het zonde is om veel geld te steken in een project waarvan je de uitkomst nog niet kent.
Nu het zo leuk gaat, blijkt echter dat het schoftje toch niet berekend is op het werk: het lijkt iets te smal en ze krijgt vochtophopingen voor en achter de kussens als ze er wat langer mee heeft moeten lopen. Kan op termijn een drukking worden en daar zit ik niet op te wachten. Ook schuift de singel waar het lamoen in hangt achter het schoftje, waardoor het op haar rug komt te liggen. Ook niet helemaal de bedoeling. Kan ongetwijfeld opgelost worden met een extra riempje om het spul op zijn plek te houden, maar ik heb liever dat het gewoon goed zit.

Goed, dan moet ik dus op zoek naar iets nieuws. En dan doe ik het graag gelijk goed. Dus écht nieuw, geen tweedehands.
Wat zijn de voors en tegens bij de keuze tussen leer en kunststof? En als ik voor leer ga, moet het dan juist soepeler of stugger zijn? Het huidige tuigje is echt heel mooi soepel, maar volgens de stalgenoten die mijn pony dus af en toe lenen zou een paard zich sneller "open" lopen met dat soepele leer dan met een stugge variant. Lijkt mij heel vreemd, maar goed, op dit gebied ben ik nog een leek en ik weet graag hoe het zit.
(Ik heb het tuigje sinds het moment van aanschaf nog nooit ingevet en het voelt nog steeds echt super aan, nou heeft ze er nog nooit enorm in lopen zweten, maar het zegt toch wel wat lijkt me... Wat dat betreft erg jammer dat het schoftje roet in het eten gooit).

Dan het wagentje. Ook daar ben ik simpel begonnen: een licht concourswagentje, wat lekker rolt en niet gemakkelijk schaart als madam een keer achteruit krabbelt bij het wachten bij een stoplicht bijvoorbeeld. Maar voor het bos heb ik daar niet veel aan, veel te instabiel. Nu twijfel ik tussen een twee- en een vierwieler. Qua gewicht en hanteerbaarheid neig ik naar het eerste, maar goede tweewielers zijn nog best lastig te vinden! (ik zoek dus geen goedkope sulky, ik wil echt over de rug van het paard heen kunnen kijken en het bankje moet breed genoeg zijn voor 2-en-een-halve persoon, liefst met nog een mogelijkheid om iets mee te nemen onderweg... picknickmand ofzo :D). Een echte marathonwagen wordt echter al snel te zwaar, mijn pony is echt een chic, arabisch typje en in een modderig bos komt ze gewoon vast te zitten met zo'n vierwieler vrees ik... (ze zal zelf zo'n 400, 450 kg wegen, het is een NRPS-je van 1.45 hoog).

Dus feitelijk vraag ik om een aankoopadvies en ervaringen van anderen!

Brand maar los!

minka

Re: Aanschaf tuig en wagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:02

Even een stipje, ben zelf ook wel benieuwd :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:26

Ten eerste de wagen: je pony zal type marathonwagen echt wel door het bos kunnen trekken gezien mijn shetten dat ook doen met twee volwassenen aan boord in enkelspan. Een tweewieler moet gedragen en getrokken worden. HCA heeft trouwens leuke tweewielers die enorm goed tegen een stootje kunnen, prima zijn af te stellen (vooral belangrijk als je de ene keer alleen rijd en een andere keer met 2,5 persoon) en de mogelijkheid van een picknickmand of iets dergelijks.
Een vierwielige wagen komt tegenwoordig qua gewicht tussen de 150 en 200 kg. Jouw pony kan het gewicht van 400 kg trekken in mul zand. Voorlopig heb je qua gewicht dus ruimte genoeg over.

Ik heb tegenwoordig voor mijn tweespan een kunststof tuig. Voordeel: niet poetsen maar even afspuiten, het vervormt niet als het een keer niet netjes is opgehangen, geen temperatuurinvloed: zowel in de winter als zomer soepel (leer werd bij mij in de winter vaak erg stug, en dat met koude handen losmaken is geen pretje)
Nadeel: kan ik niet bedenken. Sommige merken zien er wat plastic uit maar mijn tuig van IR moet je twee keer bekijken om te zien dat het kunststof is.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:40

Een paar weken terug heb ik met een geleende wagen (geen echte marathonwagen, wel een boscross-ding. Bankje voor en achter twee bankjes dwars op de rijrichting met achterinstap, geen idee hoe je zoiets noemt) een bosritje gemaakt en daar had ze, met 2 volwassenen, af en toe toch best moeite mee. Ze ging echte "haken slaan" voor de wagen om te kunnen blijven lopen heuveltje op en door mul zand. Nou was het wagentje ongetwijfeld geen heel licht exemplaar, maar vandaar mijn twijfels bij het gewicht van een marathonwagen. Ze wil wel werken, maar is toch meer een luxe-paardje. Ik wed dat een Haflinger of Fjord van hetzelfde formaat veel meer gewicht kan trekken!

Gaaf trouwens dat je mendurance rijdt met je shetten Napie! Mijn pony heeft t/m klasse 3 Endurance gelopen ;-) Dus ook gewend aan kilometervreten!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:46

Er zit zoveel verschil in wagens dat je echt wel een goed passende wagen bij je paardje kan vinden.

Qua tuig zeg ik nu: kunststof! Ir of Zilco :j Goede kwaliteit en fijn in onderhoud :D Even de tuinslang erop en het is weer schoon. Geen gepoets :D Nadeel kan ik zo even niet bedenken :n bij mij moeten mensen meerdere keren kijken als ik zeg dat het kunststof is.
Met die vochtophopingen héél erg oppassen, dat worden drukkingen = witte plekken als je pech hebt!

Dat je lichtogen achter het schoftje komen te liggen, ligt niet aan een riempje, maar aan het feit dat je strengen niet goed op lengte zijn ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:48

Ze moeten vaak even wennen als er een ander gewicht achter hangt. Dat is een kwestie van een aantal keer rijden. Ik ben momenteel bezig een (veel te dikke) shetlander te beleren voor mijn marathon wagen. Die wagen weegt 170 kg en we zitten er met twee of drie volwassenen op. De eerste twee keer deed de pony ook als of hij hem van zijn leven niet vooruit kon krijgen. Nu loopt hij er soepel en gemakkelijk mee rond en is nauwelijks vermoeid na de rit (van nog geen 3 km maar ach, hij heeft veel overgewicht en er is 4 jaar niet mee gewerkt) We lopen met hem over bospaden.

Mijn shetten zijn waarschijnlijk na Zelhem met pinksteren klasse 3 startgerechtigd.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 16:07

Evelli schreef:
Dat je lichtogen achter het schoftje komen te liggen, ligt niet aan een riempje, maar aan het feit dat je strengen niet goed op lengte zijn ;)

Hmm, ze is toch door verschillende deskundige mensen ingespannen en altijd ontstond dit probleem... kan me niet voorstellen dat ze het allemaal verkeerd gedaan hebben! Volgens mij is het geen optie om de strengen nog langer te laten, want dat zou dan toch de enige oplossing moeten zijn? Het lamoen van m'n huidige wagen is overigens wel wat lang, dat moet korter straks. (ik doe als provisorische oplossing in overleg met een men-instructeur de stophaken voorbij de lichtogen en maak door middel van een lus om het lamoen een soort extra lichtoog waar die stophaken dan achter zitten... hmmm, lastig te omschrijven... maar het voldoet redelijk, ze staat in ieder geval iets dichter bij de wagen. Het probleem dat het achter het schoftje komt te liggen heb ik trouwens ook als ik gewoon wel de stophaken in de lichtogen doe, zoals ze horen).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:01

mandymonica schreef:
Een paar weken terug heb ik met een geleende wagen (geen echte marathonwagen, wel een boscross-ding. Bankje voor en achter twee bankjes dwars op de rijrichting met achterinstap, geen idee hoe je zoiets noemt) een bosritje gemaakt en daar had ze, met 2 volwassenen, af en toe toch best moeite mee. Ze ging echte "haken slaan" voor de wagen om te kunnen blijven lopen heuveltje op en door mul zand. Nou was het wagentje ongetwijfeld geen heel licht exemplaar, maar vandaar mijn twijfels bij het gewicht van een marathonwagen. Ze wil wel werken, maar is toch meer een luxe-paardje. Ik wed dat een Haflinger of Fjord van hetzelfde formaat veel meer gewicht kan trekken!

Gaaf trouwens dat je mendurance rijdt met je shetten Napie! Mijn pony heeft t/m klasse 3 Endurance gelopen ;-) Dus ook gewend aan kilometervreten!

Een enkelspan marathon wagen weegt zo'n 200 kg, soms ietsjes meer of ietsjes minder.
Daarnaast is het natuurlijk ook een kwestie van trainen, hoe meer je rijd hoe sterker je paard wordt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:11

@ Mandymonica: Als je lichtogen achter het schoftje komen te liggen, moeten de strengen zeker NIET langer, maar juist korter. De lichtogen komen er achter te liggen als je pony met het schoftje trekt en niets met de strengen. Als je de strengen korter maakt, trekt je pony alleen maar met de strengen (zoals het hoort) en ligt het lamoen netjes in de lichtogen en blijft alles op zijn plaats.
Trouwens, die deskundige mensen waar jij het over hebt hoeven het zeker niet verkeerd gedaan te hebben, maar om jouw "probleem" op te lossen, maak je best de strengen korter. Ik had het ook met mijn pony(hij kreeg zelfs deuken in zijn buik doordat het lamoen er tegen lag), maar toen ik de strengen korter had gemaakt, bleef alles netjes op zijn plaats. :j

Alles wat hier door anderen gezegd wordt klopt allemaal. Mijn pony van 1.20 (welsh pony) trekt mijn marathonwagen van 165 kg én nog 2 volwassenen zonder problemen, zelfs door mul zand! Door het meer te doen, wordt je pony sterker en zal hij het makkelijker gaan vinden om te trekken.
Jij moet nu ook niet gaan proberen om een gewicht van 100 kg te gaan opheffen, maar als je iedere dag oefent, ga je dat na verloop van tijd wel gemakkelijk kunnen...

Ik heb bewust voor een vierwieler gekozen omdat het mij steviger lijkt, het zit comfortabel, je kan iemand meenemen (ik ben ook van plan om over een aantal jaren kindjes te krijgen, en dan zou het leuk zijn om het kindje en eventuele vriendjes ook eens mee te nemen op de wagen), je hebt veel plaats om dingen mee te nemen (picknickmand, andere spullen, een hond,...),...
Ik heb nog nooit met een tweewieler gereden, dus hier kan ik niet over oordelen. Dit laat ik over aan diegenen die hier wel meer over weten ;)

Een aanrader voor een goed tuig: Zilco. Ik heb een Zilco Classic en het bevalt me prima! Nog geen nadelen ondervonden en ik kan ook nergens nadelen vinden van anderen. Een leren tuig moet je véél meer onderhouden, zweet op leer vernielt het leer na verloop van tijd (als je het niet na iedere rijbeurt keurig onderhoudt) Een kunststof tuig moet je, zoals al eerder gezegd is, gewoon de tuinslang erop (of in een emmer met water steken) en het is proper! Ik wil niets anders meer!

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 09:07

Thanx voor de tip Sander_Lotte, dat ga ik dan zeker eens proberen, zo lang ik m'n oude tuig en wagentje nog heb. Scheelt misschien ook wel weer in de drukverdeling, dus minder kans op die vreemde vochtophopingen.

Ik zie al een paar keer de naam Zilco voorbij komen, dus daar ga ik eens naar op zoek!

Dank voor het meedenken tot nu toe allemaal, maar meer info blijft altijd welkom!!