[AR] Hoeveelheid werk jong paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Hoeveelheid werk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 15:04

Afgelopen vrijdag heb ik een jonge merrie gekocht (in juni wordt ze 3) die als het goed gaat eind deze maand pas bij mij op stal komt te staan. Qua training is deze dame nog helemaal groen, dus ze moet alles nog geleerd krijgen, waar ik uiteraard rustig mijn tijd voor wil nemen. Met mijn vorige merrie heb ik een jaar of 3 aangespannen gereden en het lijkt mij leuk om ook deze merrie weer voor de wagen te beleren. Met het rijden wil ik waarschijnlijk nog tot volgend jaar wachten of nu eventueel al 1x per week samen met mijn instructeur rustig aan beginnen. Omdat aangespannen toch een heel ander soort belasting is als berijden zou ik eventueel eerst met het aangespannen werk willen beginnen en daarna pas het rijden op te pakken. Uiteraard wil ik het rustig aan doen en afhankelijk van hoe snel deze dame alles op pakt haar rond september voor het eerst voor de wagen zetten.

Nu wil ik graag weten hoeveel aangespannen werk een jong paard aan kan? Voor onder het zadel heb ik altijd geleerd dat 2 a 3x per week plm. 45 minuten rijden voor een 4 jarig paard meer dan zat is. Maar ik heb begrepen dat dravers al op hun 2e jaar voor de wagen beleerd worden en door de andere soort van belasting zal het werk wat een 3 jarig paard aangespannen aan kan anders liggen dan onder het zadel.

Hoeveel werk bieden jullie je jonge paarden aangespannen aan en in welke mate van training is dit? Een rustig recreatief ritje of een flinke dressuurtraining?

NewForestje

Re: Hoeveelheid werk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:14

Mijn pony is nu 5 en heb het rustig aan gedaan met mennen en ohz. Hij is met 3 jaar proff.beleerd en met 3,5 ohz. Ik hanteer: 3jaar = 3x per week, 4 jaar = 4x per week, 5 jaar = 5 x per week. het aantal uren: ligt hoe hij is die dag, ik zit nu (5jr) op de gem. 30/45 min.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:21

Met ons jonkie die dus ook dit jaar 3 is, zijn we eerst begonnen met wandelen en daarna af en toe wat slepen / lange lijnen (en af en toe was hooguit een keer per week iets van 10 minuten / 15 minuten). Dus 1x per week 10 /15 minuten sleep / lange lijn (vooral rechtuit en af en toe afslaan, geen echt longeerwerk of zoiets, meer bitwijs maken) en 1x per week wandelen langs drukkere weg / of aan de fiets rustig aan om streetwise te maken.
Nu nog doen we maar 2x per week wat met hem. De ene keer voor de sulky / wagen en dat is nu zo'n 3 kwartier, voornamelijk stapwerk, beetje draven, door de wijk en op grasveldje. En de andere keer nog steeds stuk wandelen en rare dingen opzoeken varierend van graafmachines tot rare bouwwerken.
Kan zijn dat we toevallig eens op 3x per week komen, maar het stelt allemaal echt niets voor, is puur het wenwerk voor zowel tuig / sulky / wagen als verkeersmak maken (zeg maar dat ze een beetje van de buitenwereld hebben gezien).
Resultaat tot nu toe (afkloppen :+ ) zeer relaxte pony voor de wagen.
Hij gaat komende week de zomerwei op, kan maar zo zijn dat we dan een paar maanden bijna niets met hem doen, en dan pak ik hem van het najaar weer op.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:13

Toevallig dat in de nieuwste MenSport een soorgelijke vraag staat. Hier betreft het een 3-jarige Friese ruin die zowel onder het zadel als voor de wagen beleerd zal worden. Eigenlijk dezelfde situatie als die jij schetst.
Als antwoord op de vraag hoe oud ze moeten zijn en vooral: hoeveel werk deze Fries aan zou kunnen wordt door een meninstructeur het volgende geantwoord:

"Naar onze mening en ervaring kan een 3-jarige paard prima beleerd worden OHZ en voor de wagen, ervan uitgaande dat het paard normaal ontwikkeld en goed gezond is. 3-jarige paarden accepteren het africhtingsproces makkelijker dan oudere paarden, waardoor je ze ook minder hoeft te forceren.
Daarentegen prefereren wij een langere africhtingstermijn, van zo'n 6 weken, waarbij 5x per week kort wordt gewerkt. Daarna is het voor jonge paarden verstandig naar minder intensief werken te gaan (3x per week). Ook is de duur van de training belangrijk; liever kort en een keer vaker dan langdurige training. Soms is 15 min per keer echt genoeg. Naar ons idee is africhting onder het zadel en tegelijk ook aangespannen een welkome afwisseling voor het paard en niet extra belastend."

Kort gezegd: je paard kan prima tegelijk OHZ en voor de wagen beleerd worden, zolang ie goed gezond is en je de beleertermijn langer en minder intensief maakt.

Zelf heb ik mijn pony met 3,5 beleerd (had em niet eerder in bezit), en het beleren ook uitgesmeerd over een langere periode. Het eerste jaar hebben we alleen recreatief gereden, met 1x in de 2 weken les. Veel kilometers maken en niet zozeer dressuurmatig al flink aanpakken.
Afwisseling is erg belangrijk om het leuk te houden. Gaat het goed, dan stoppen en belonen, paard blijft er dan plezier in hebben.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:18

Wat mij altijd verteld is dat inspannen eerder kan als rijden. Vanaf een jaar of 2 kun je er al langzaam mee beginnen. Een 3 jarige moet je dus best al wat mee kunnen doen. ( natuurlijk niet gelijk iedere dag uur gaan oefenen ofzo) maar 3x in de week 20 min lijkt me geen enkel probleem.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:53

Lijkt me niet okay om met 3 jaar al te beginnen. Het beessie is nog lang niet volgroeit (met 3 ook niet maar ook een stuk verder) en het is naar mijn idee ook te belastend voor de geest.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:56

Millanka schreef:
Lijkt me niet okay om met 3 jaar al te beginnen. Het beessie is nog lang niet volgroeit (met 3 ook niet maar ook een stuk verder) en het is naar mijn idee ook te belastend voor de geest.

Ligt aan het dier...Gewoon kijken wat kan...Langzaam beginnen, eerst maar eens longeren en conditie opbouwen, kennis laten maken met bit en tuig..een keer wat laten slepen en dan ben je normaal gesproken al wel een maandje zoet hoor ;)

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 07:13

De dame in questie moet sowieso eerst nog een hoop leren voor ze uiteindelijk voor de kar komt te staan, dus tegen die tijd zijn we ook alweer een stukje verder :)

De meningen wat betreft dit onderwerp zijn nogal verdeeld merk ik. Deze zomer wil ik haar al enigzins bekend met van alles en nog wat, lekker op ons gemakje, en dan kijken waar we uit zullen komen. In de winter periode zal ze wat minder werk te verduren krijgen, omdat ik dan veel in het buitenland zit, dus dan zal het waarschijnlijk bij 1x per week blijven. Voorlopig lijkt 3x per week spelen mij wel netjes.

Wat ik mij echter nog afvraag: Hoe lang 'duurt' een training gemiddeld bij jullie? Vaak zie ik een kwartiertje werk voorbij komen en voor dingen als longeren, zadelmak maken e.d. lijkt mij dat inderdaad wel genoeg. Maar ik wil ook veel gaan wandelen met haar en dan zie ik het kwade van 1,5 uur lopen niet zo in?! Vergis ik mij hierin of kan dat inderdaad geen kwaad? (Dit is uiteraard niet wat ik dagelijks ga doen ;) )

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:34

Is heerlijk toch. Loop ook wel eens een uur of twee met onze pony's. Je doet dan toch rustig aan, ik laat ze af en toe even grazen en ze wennen goed aan je stem etc. Ik vind dat zelf een hele goede manier om je paard/pony te leren kennen, ze verkeers / straatmak te maken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:56

Mijn jongste shetland merrie is net 3 geworden en zal deze zomer in het tweespan beleerd worden en ook een aantal maal in het enkelspan lopen.
Zo kan ze lekker km maken in het tweespan en zo een beetje conditie opdoen en verkeerservaring.

jomyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:29

Als ik jou was zou ik niet te hard van stapel lopen.
En gewoon rustig aan doen.