[AR] voor onze shet: kar vierwielig verstandiger dan twee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

voor onze shet: kar vierwielig verstandiger dan twee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 00:51

hi :wave: aan wie dit leest :)

ik heb een vraagje.
wij willen dit jaar toch echt eindelijk gaan mennen met onze pony
buitenritjes - picknick ritjes gewoon, voor ontspanning.
we hebben tuig, tuigenmaker en iemand die in het begin komt helpen
maar nog geen wagentje.

nou zei laatst iemand die we onderweg tegenkwamen dat we er wel een vierwielig wagentje achter moesten doen, geen twee wieler.
ben ik eens over gaan nadenken..
het is natuurlijk wel stabieler, een vier wielige kar.
en je zit niet met in balans brengen.
maar maakt het voor een pony zelf ook verschil?
is een vierwielige wagen het veiligst?

het is voor mij een half leven geleden dat ik als kind/puber mende met een shet voor de kar en soms met paarden als mee-ga meisje voor het geval dat iemand de paarden moest vasthouden bij het oversteken.
weet er verder bijzonder weinig van af.

dus misschien heeft iemand hier advies voor ons? :)
alvast bedankt!

JoyCiej007

Re: voor onze shet: kar vierwielig verstandiger dan twee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:57

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 00:59

o oké.
bedankt..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 01:07

Ik vind het juist wel prettig als iemand er even op wijst dat er al info te vinden is. De zoekfunctie is niet altijd ff makkelijk op bokt en deze links bevatten voor TS toch wel de nodige info.

Weer ff ontopic, een 2 wieler moet je idd wat meer in balans brengen, maar is wel lichter en in mijn ogen wat stabieler.
Een 4 wieler is groter, ruimer en schaart. Weegt wat meer wat voor een shet natuurlijk wel eens een probleempje kan opleveren als dit gewicht teveel is,....
Dus tja, ik zou zeggen ga op gevoel af en denk gewoon na wat bij jou en je pony past.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 01:08

thanks voor de nieuwe info!

over het Tem-men.. meestal vind ik met zoekfunctie net niet dat wat ik zoek, daarbij ik vroeg het vriendelijk en probeer zelf ook altijd zoveel mogelijk mensen op een leuke manier advies etc te geven op bokt (heb al over de 10.000 posts onderhand).
maar in deze links ga ik wel veel info vinden, dat zeker!

we zullen straks vooral met 2 personen op pad gaan, geen overdreven lange ritjes hoor.
ik las net iets over verschillende tuigjes voor 2 of 4 wielers.. bij mijn tuigje zit een band door het schoftje heen en aan die band moeten de lamoenen.
dat zou volgens mij dan wel kunnen voor een 2 wieler.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 01:20

dan is vierwielig wellicht toch het beste, omdat er ook kinder(en) mee moeten kunnen (comfort), en de pony niet teveel moet dragen, eigenlijk juist alleen trekken, ivm achterhand en maatje 93 cm schofthoogte.
mijn budget is niet erg hoog, en zo te lezen is een goedkopere tweewieler minder goed in balans te brengen wat hinderlijk is voor de pony en dat willen we natuurlijk niet, het moet voor iedereen leuk zijn, niet in de laatste plaats ook voor de pony zelf!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 01:31

Je schoftje is wel geschikt voor 2-wieler. Ik zou alle voor en tegen op papier zetten en dan beslissen.
Ik heb zelf een pony met rugblessure... Is beleerd voor 4 wieler en kwam soms in protest. Nu met 2 wieler gaat het veel beter. Vermoeden is dat de 4 wieler te zwaar was voor hem om op gang te brengen. Het is maar een vermoeden.....
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 07-05-10 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote en reactie erop verwijderd, gezien het eerdere bericht verwijderd is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 01:37

Tsja mijn mening is vooral: kijk naar je pony, en wat ga je precies doen. Als je voornamelijk met 2en rijdt (veel meer zou ik een shetje onder de meter ook niet laten trekken) zou ik voor een fijne 2wieler gaan. Een ritje met het hele gezin + vierwieler vind ik zoiezo teveel voor 1 shet.
Een fijne stabiele 2 wieler heb je het meeste aan, daar kun je met 2 volwassen op of 2 kinderen en 1 volwassen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:09

On topic :
Marigold, als je met een shet van 93 cm met 2 personen wilt gaan mennen, is een klein ponyconcourswagentje een fijn wagentje, of een goede 2-wieler,maar die zijn wat lastig i.v.m. balans e.d. met 1 persoon gaat dat wel,maar met 2 is dat wat lastiger.

1 shet met de hele familie van 4 personen op picknick dat zou ik ook te veel vinden, tenzij de shet 110 hoog is ofzo.
Een klein concourswagentje is 2ehands niet zo duur, en er kan eventueel nog iemand achterop mee. ( die wagentjes zijn ook lekker licht van gewicht)

Je vind vast een leuk wagentje, succes in ieder geval, leuk dat je wilt gaan mennen met je shet ! *D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:46

Moderatoropmerking:
Er zijn vele berichten verwijderd, het is niet de bedoeling om zo offtopic. Graag weer ontopic verder en houd het vriendelijk naar elkaar.
Als moderators zijn wij blij als er getemd wordt, en zeker ook als er actief gezocht wordt naar topics met informatie waar de topicstarter wat aan heeft. In dit geval zijn de topics niet heel recent en mag dit topic openblijven.