[AR] waar kan je mennen op zachte begaanbare bodem met je shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

waar kan je mennen op zachte begaanbare bodem met je shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:49

Hoi,

Zo als de titel al zegt ben ik voor morgen op zoek naar een bos ofzo waar ik met mijn shet+sulky heen kan.

m'n pony loopt op blote voeten en heeft momenteel door een behandeling vrij korte hoefe die nu moeten groeien voor hij op ijzers kan.

wel moet hij van de hoefsmid in beweging blijven.

nu hebben we in de buurt alleen maar asfalt of paden gemaakt van steenpuin dus ben ik op zoek naar een plek waar ik met pony voor de kar heen kan zonder dat hij over het harde hoeft.

WIE O WIE weet hier in de buurt een bos of stuknatuur waar het niet tezwaar is voor de pony om de kar te trekken maar we wel door het zand of iets dergelijks met zachte bodem kunnen rijden??

Groetjes

capopjekop

Re: waar kan je mennen op zachte begaanbare bodem met je shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:53

Ik ben niet bekent in die buurt, maar is het geen optie om in de wei te rijden? Dat is natuurlijk wel minder mooi, maar je bent wel verzekerd van een zachte bodem (tenzij het niet kurkdroog is natuurlijk).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:56

Hoeven slijten op zand ook ;) alleen dan wat minder hard.
Vind het persoonlijk wel een apart advies, als hij al zó kort op z'n hoeven staat dat die eerst moeten groeien voordat er uberhaupt ijzers onder kunnen, staat hij écht gigantisch kort. Zo kort heeft onze shetmerrie ook eens gestaan (veels te kort bekapt), daar is ook nog even mee doorgereden, omdat we het idee hadden dat het allemaal nog wel meeviel; maar die is echt vreselijk kreupel geworden van de één op de andere dag, aan beide voorbenen, beestje zakte zo door haar benen heen.

Vraag me dus af of je er wel goed aan doet om hem in te spannen nu; kun je niet gewoon af en toe wat longeren op de wei? Dat lijkt me een stuk minder belastend, en dat is ook beweging....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:57

waarom schaf je geen hoefschoenen aan? Dan hoef je verder ook nooit meer ijzers onder te laten slaan en kun je blootsvoets mennen als je het rijden op asfalt hebt opgebouwd :j en het is nog gezonder voor de voeten ook.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:00

Dat jij tegen ijzers bent, Arabesk, dat weet nu onderhand iedereen wel. Niet ieder paard kan zomaar blootsvoets op het asfalt (ook na op bouwen), dat zou jij toch moeten weten?

Vind hoefschoenen persoonlijk ook niet echt ideaal.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 23:06

JoyCiej007 schreef:
Hoeven slijten op zand ook ;) alleen dan wat minder hard.
Vind het persoonlijk wel een apart advies, als hij al zó kort op z'n hoeven staat dat die eerst moeten groeien voordat er uberhaupt ijzers onder kunnen, staat hij écht gigantisch kort. Zo kort heeft onze shetmerrie ook eens gestaan (veels te kort bekapt), daar is ook nog even mee doorgereden, omdat we het idee hadden dat het allemaal nog wel meeviel; maar die is echt vreselijk kreupel geworden van de één op de andere dag, aan beide voorbenen, beestje zakte zo door haar benen heen.

Vraag me dus af of je er wel goed aan doet om hem in te spannen nu; kun je niet gewoon af en toe wat longeren op de wei? Dat lijkt me een stuk minder belastend, en dat is ook beweging....

op zich zouden er nog net ijzers onder kunnen maar de smid wilde ze nu liever wat langer laten groeien en hem dan weer netjes bekappen en op ijzers.

hij is voor heen nooit goed bekapt en heeft een tijd scheef gelopen.

na veel werk trainen etc loopt hij nu weer mooi recht op zijn achter benen.

longeren op de wei heb ik nu al bijna weet ik het hoe lang gedaan en m'n pony vind daar geen drol meer aan gaat met me aan de loop staakt bokt stijger hoofd tussen benen en weg rennen en dan longeer ik hem zonder bijzet ofzo.
heb hier voor al iemand laten kijken of ik iets fout doe of dat de pony meer mankeerd is het allemaal niet.
als ik het afwissel doet hij het ook niet meer!

Daar bij heb ik een gans die ik niet ergens kan op sluiten ofzo en die gaat achter de pony aan vliegen en pikken als ik hem op het land longeer.

daarbij heb ik in de omgeving geen ander land of bak waar ik hem kan longeren ofzo vandaar.

@ arabesk

op zich wil ik dit heeel heeel heel graag alleen ik heb daar momenteel het geld niet voor.
nu zal je denken hoe de f*ck gaat ze dan ooit de hoefsmid betalen etc dat is al betaald in 1 keer..

daarom is ook het geld op.

en daarbij heeft het geen zin om dat asfalt op te bouwen zijn hoeven blijven hard slijten en op ijzers bevalt me prima dit loopt hij al een aantal jaar...

de hoefschoenen die ik geprobeerd heb en volgens die man prima aan sloten kreeg hij ook nog is schuurplekjes etc van
Laatst bijgewerkt door japielover op 05-05-10 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:06

JoyCiej007 schreef:
Dat jij tegen ijzers bent, Arabesk, dat weet nu onderhand iedereen wel. Niet ieder paard kan zomaar blootsvoets op het asfalt (ook na op bouwen), dat zou jij toch moeten weten?

Elk paard dat gezond gehuisvest staat kan na een overgangsperiode zonder ijzers, maar dat is weer een andere discussie. :7

Dat klinkt heel raar en heel extreem, maar het is gewoon zo. Er zijn zoveel paarden hierin voorgegaan in landen waar ijzerloos bekappen al veel langer toegepast wordt. Geen enkel paard had na een overgangsperiode nog ijzers nodig.

Face it; de aarde draait om de zon, en niet de zon om de aarde en ook niet een beetje om elkaar heen. In deze discussie ga ik ook niet zeggen dat de aarde en de zon een beetje om elkaar draaien, enkel en alleen maar om iedereen te vriend te houden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:12

Ja maar het verschil is dat jij doorgaans nogal fel bent tegen ijzers, bitten, zadels e.d. en dat is prima, ieders z'n eigen ding, maar ga dan mensen niet jou mening opdringen. TS wil ijzers en gaat dat ook doen, nou prima toch?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 23:20

JoyCiej007 schreef:
Ja maar het verschil is dat jij doorgaans nogal fel bent tegen ijzers, bitten, zadels e.d. en dat is prima, ieders z'n eigen ding, maar ga dan mensen niet jou mening opdringen. TS wil ijzers en gaat dat ook doen, nou prima toch?

AMEN!!!

en ik heb geen zin in een reltopic...

gelieve dus WAAR IK HEEN KAN MORGEN en niet dat ik niet op ijzers moet of what ever...

names jou mening zijn dekens ook niet goed heb net even in jou profiel gekeken
dan mag jij mij vertellen hoe ik mijn shet met mega exzeem bescherm tegen die ......vliegen zo dat hij zonder dikke wonden etc kan lopen want die deken werkt verdraait goed

en nu gelieve weer ONtopic

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:35

Je zal misschien op google earth kunnen kijken waar bijv veel gras of iets anders is waar je op zou kunnen rijden. Ik ken helaas de omgeving totaal niet.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 00:48

@TS: geen idee, ik woon niet bij je in de buurt! Kan je niet in de bak blijven mennen tot ze gegroeid zijn? Anders zou je mss tijdelijk dit kunnen proberen: http://www.renegadehoefschoen.nl/shop/a ... index.html ? Is wel duur, zou ik persoonlijk niet doen ;)

Arabesk schreef:
JoyCiej007 schreef:

Elk paard dat gezond gehuisvest staat kan na een overgangsperiode zonder ijzers, maar dat is weer een andere discussie. :7

Dat klinkt heel raar en heel extreem, maar het is gewoon zo. Er zijn zoveel paarden hierin voorgegaan in landen waar ijzerloos bekappen al veel langer toegepast wordt. Geen enkel paard had na een overgangsperiode nog ijzers nodig.

Face it; de aarde draait om de zon, en niet de zon om de aarde en ook niet een beetje om elkaar heen. In deze discussie ga ik ook niet zeggen dat de aarde en de zon een beetje om elkaar draaien, enkel en alleen maar om iedereen te vriend te houden.

Dat de aarde om de zon draait is een theorie, waar ontzettend veel bewijzen voor zijn, en daarom neemt iedereen het voor waar aan inderdaad. Niet dat iedereen al die bewijzen zelf heeft gezien, de meesten geloven het als ze het lezen in hun natuurkunde boek oid. Ik denk dat het wel enigszins relevant is welke bronnen je raadpleegt, voordat je iets voor waar aanneemt. Sowieso is het met dit onderwerp per definitie subjectiever (wat versta jij onder 'geen ijzers nodig hebben': loopt een paard helemaal zuiver en ongeremd op stenen, of vind je al dat hij geen ijzers nodig heeft, als hij nog kan strompelen?).

Je kunt elk artikel op internet waarin de woorden 'paard' , 'natuurlijk' , en 'ijzerloos' in voorkomen voor de waarheid aannemen, maar zit svp anderen dan niet de les te lezen over iets wat je eens gelezen hebt op internet. Het wordt een beetje vermoeiend zo!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 01:00

kun je niet richting de veluwe gaan..... Zandpaden zat daarzo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 07:19

Waar het heel mooi vlak is, en zandgrond, is bij Putten, het Speulderbos. Niet al te gek ver weg voor je.

Je kunt je auto/trailer etc prima parkeren aan de Garderenseweg (vanuit Putten richting Garderen, goh, verrassend) op parkeerplaats Arnhemsekarweg, een kilometertje of 2 buiten Putten, links van de weg. Er zijn daar in het bos zelfs een paar gemarkeerde rondjes uitgezet, met nummer 1 (5 km), 2 (10 km) of 3 (14 km). Vlak bij de parkeerplaats kan je aanhaken op rondje 2 en 3.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:05

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:34

Kootwijk is wel zware, losse zandgrond, en heuvelachtig.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:04

japielover schreef:
m'n pony loopt op blote voeten en heeft momenteel door een behandeling vrij korte hoefe die nu moeten groeien voor hij op ijzers kan.

Hoefschoenen zijn in dit geval een goede optie. Zo kun je lekker in je vertrouwde omgeving blijven mennen en je pony heeft geen last van ongewenste slijtage.
Succes!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 09:09

e_horse schreef:
japielover schreef:

Hoefschoenen zijn in dit geval een goede optie. Zo kun je lekker in je vertrouwde omgeving blijven mennen en je pony heeft geen last van ongewenste slijtage.
Succes!

Als je iets verder het topic door leest had je daar kunnen zien dat ik al heb aan gegeven dat daar momenteel geen geld voor is en dat de hoefschoenen die wij geprobeerd hebben en volgend de meneer die ze kwam aanpassen prima zaten kreeg hij gewoon plekjes van

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:04

Vandaar mijn opmerking dat ik persoonlijk hoefschoenen niet altijd ideaal vind; ze zijn vaak erg prijzig, soms passen ze goed maar krijgen pony's er toch nog plekjes van, en soms passen ze goed maar dan vliegen ze ineens toch nog door de lucht omdat de sluiting ineens openspringt....

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:44

Ik heb zelf ook aan hoefschoenen gedacht voor mijn shetlander. Maar nadat op www.hoofcare.nl gelezen had wat hoefschoenen allemaal kunnen aanrichten... ga ik toch maar voor ijzers.

Maar om even op je topic terug te komen.
Kun je niet gewoon in het weiland rijden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:47

Ik denk persoonlijk dat je dat moet afwegen. Op hoofcare staat één verhaal dat slecht is afgelopen. Ik 'ken' meer mensen die juist goede ervaringen hebben met hoefschoenen zonder wondjes. Dus ik overweeg in de toekomst wel om hoefschoenen aan te schaffen. Voor mij wegen op dit moment die goede ervaringen hoger dan een slecht verhaal.

Maar goed daar gaat de discussie niet over.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:51

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 00:44

_Margarita_ schreef:
Ik heb zelf ook aan hoefschoenen gedacht voor mijn shetlander. Maar nadat op http://www.hoofcare.nl gelezen had wat hoefschoenen allemaal kunnen aanrichten... ga ik toch maar voor ijzers.

Maar om even op je topic terug te komen.
Kun je niet gewoon in het weiland rijden?

zo als eerder aan gegeven kan dat niet ivm de andere beesten in het weiland.

dus zijn wij vandaag richting putten gegaan met paard en wagen in en op de trailer en hebben we een prachtige bosrit gemaakt!!

Thnx voor de Tips!!