[AR] Kar rolt en strengen in boogje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Kar rolt en strengen in boogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 19:43

Beetje moeilijk titel.

Heb net voor de tweede keer met nieuwe kar en tuig gereden.

Strengen een gaatje korter gedaan dan de vorige keer, de stophaken zitten nu mooi achter de lichtogen.

De broek zit niet te strak en lamoen beweegt vrij door de lichtogen dus hij trekt ook niet met zijn schoftje.

Maar met rijden hangen heel vaak de strengen in een boogje. De kar rolt dus zeg maar zelf en meneer trekt dus niks op dat moment en de strengen hangen dan in een boogje. Hij sjokt niet en heeft er een aardig tempo in.

Moeten de strengen nu toch nog korter dat de lichtogen strak tegen de stophaken aan komen of rolt de kar nou gewoon zo vreselijk licht en moet ik het gewoon zo laten?

Anoniem

Re: Kar rolt en strengen in boogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:57

Heb je mischien een foto van je aanspanning?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:31

Een foto zou inderdaad wel meer kunnen zeggen.
Is er geen enkel moment dat je strengen gespannen zijn? Als je pony stilstaat en je laat hem vertrekken, hoe zijn de strengen op dat moment? Als ze dan niet gespannen zijn, moet je de strengen inderdaad korter maken. Dan trekt hij wel met het schoftje.

Bij ons hangen de strengen soms ook in een boog tijdens het draven op verharde weg, maar dan is het omdat de koets gewoon lekker rolt en mijn pony op die momenten niet aan het trekken is. Kan geen kwaad, het is zelfs normaal. Als jij voor je wagen gaat lopen en je trekt hem vooruit op de verharde weg, zul je op bepaalde momenten ook niet meer moeten trekken omdat de wagen op tempo is en vanzelf verder rolt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:46

Ik heb het vorige week ook gehad dat mijn steengen gewoon te lang waren. Mijn sulky zweefde mooi en toen schoot 1 lamoen uit de lichtoog. Was wel even schrikken, maar inderdaad de strengen waren flink aan het klapperen, gelijk een flink stuk korter gemaakt. Ze zitten nu wel goed.
Maar als je een foto kunt plaatsen van hoe het er nu uitziet kunnen we kijken hoe je strengen en lichtogen hangen. Of mischien een filmpje tijdens dat je wegstapt?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:10

Wat gebeurt er als je over het gras rijdt? Komen de strengen dan wel strak en zo ja hoe liggen de lichtogen dan te opzichten van het schoftje?
Mijn sulky rijdt zo licht dat op de verharde weg de strengen ook vaak loshangen. Maar als ik het gras in rij komen ze wel mooi strak en liggen de lichtogen op de juiste plaats dus alles is wel goed op maat.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:03

Op de weg hangen mijn strengen ook ietswat slap, als een wagen makkelijk rolt heb je dat nog wel eens

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:12

Even kijken hoor wat een hoop reacties!

Ik heb helaas nog geen duidelijke foto van de zijkant.

Met wegstappen trekt hij duidelijk met de strengen. Onderweg is 80 % van de tijd zeg maar dat de strengen in een boog hangen ook soms met een drempel omhoog of zo.

Het lamoen zit al een aardig eind door de lichtogen en de lichtogen zitten netjes voor de stophaak. Dus te lang zullen ze dan niet zijn lijkt mij.

Het is inderdaad op de weg, op gras heb ik nog niet gereden.

Ik zal in ieder geval vrijdag voor het rijden nog een keer kijken of de strengen nog korter kunnen, ik denk het niet ik denk dat ik dan in de knoei kom met de stophaken.

Is er met die bogen geen kans dat de strengen van het lamoen komen dan?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:34

Zoals jij het beschrijft lijkt het mij te zijn zoals ik zei. Als de strengen gestrekt zijn als je pony vertrekt (van halt naar stap, van stap naar draf), op een heuveltje, op een drempel, op gras, op lossere zand,... dan is er volgens mij niets aan de hand.
Let er vooral op dat je lamoen niet kan losschieten.
Als je strengen correct vastzitten, kunnen ze normaalgezien niet loskomen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 09:39

Het lamoen kan niet los schieten die zit ruim in de lichtogen.

Zal eens kijken of ik vrijdag een foto kan maken, met de sulky's heb ik dit in ieder geval nog nooit gehad. Dit is de eerste keer met vierwieler.