[nh]Betaalbaar alternatief voor carrotstick?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

[nh]Betaalbaar alternatief voor carrotstick?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 11:44

Ik wil met m'n toekomstige paardje een beetje PNH gaan doen en ben es gaan kijken op parelli.nl. De carrotstick is 39 euro, dat vind ik wel erg veel voor een zweep (al is hij niet flexibel)Dus, weet iemand een beter betaalbaar alternatief?

Chill out Lachen


HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:45

ik gebruik gewoon een zweep en bij ons werkt dat prima je moet inderdaad alleen niet zo'n zwabberzweep nemen
succes

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 16:48

Ja, ga even naar de welkoop en koop een afrasterpaaltje (blauw) van 1.30 meter. Voor € 3,50 ofzo heb je zo'n ding en het werkt prima. Een zweep raad ik niet aan want die buigen toch door.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:53

Op equitana stonden diverse look-a-likes te koop aangeboden (in het blauw en zo) die er erg op leken. Misschien even op internet rond zoeken, dacht dat het een aantal duitse winkels waren die ze verkochten.
Overigens, zo'n bamboe plantenstok werkt ook
Bijvoorbeeld als je er zo'n tennisracket handvat omheen taped...

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:05

Zolang het maar een fijne dikte heeft en niet doorbuigt is het al prima Lachen

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 09:45

Ok, bedankt Knipoog

Chill out Lachen

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 22:24

Die blauwe paaltjes werken wel redelijk, maar zijn niet fijn voor porcupine game. De rest (circling, driving, rijden) gaat er wel goed mee.
Ik heb er een aantal op de Equitana gekocht, oranje en net iets langer dan die van Parelli. Maar verder exact hetzelfde. Voor 22 euro kun je er eentje overkopen (nog steeds prijzig, maarja, het zijn wel erg goede nepperts Lachen)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-03 19:13

nee hoeft niet, ik heb nog zo'n rood zweepje die niet zo heel flexibel is denk dat ik die maar gewoon ga gebruiken. butt henx anyway.

Chill out Lachen

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:44

Ik heb zelf spullen gekocht bij Marjan en Lynn Apple,
zie hun website: http://www.naturalhorses.com/order.htm
Een carrotstick kost daar 25 euro. Scheelt alweer een stuk, en de kwaliteit is uitstekend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:17

Ik denk toch dat ik een bamboe stokje in een pot oranje verf zou dopen....
Wat een geldverspilling zeg... Haha!

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:42

hihi Knipoog

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:02

Geldverspilling is het pas wanneer je iets koopt waar je totaal niets aan hebt. Niet wanneer je een heel goed trainingsmiddel koopt, waar je veel meer mee kunt dan een oranje bamboestokje!
(believe me, ik heb ook zo'n mooie zelfgeverfde stok gehad hoor!)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 20:33

Wat kan een carrotstick dan nog meer dan een oranje bamboestokje? (dit is geen plagen hoor, ik weet het echt niet, heb nog nooit met een carrotstick gewerkt of me daarin verdiept)

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 20:46

Ik gebruik gewoon een bamboe stok (voor ca. € 1,- gehaald in een tuincentrum) met aan het eind zo'n schuimballetje geplakt. Werkt prima hoor en niet duur !!!!

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 20:47

stomme vraag mischien maar wat is het verschil tussen NH en PNH ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 20:54

PNH is een bepaalde stroming binnen NH.
Natural Horsemanship is een ruime benaming van op een natuurlijke manier met je paard omgaan. Daarbinnen heb je dan verschillende zeg maar 'hoofdstromingen' zoals van Voest (Die noemt het Freestylen), Parelli (die van bv de Seven Games), Monty Roberts (die van de Join Up), maar ook bv Sally Swift (Centered Riding) of Linda Tellington Jones (TTouch)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 20:55

Oeps en laat ik Claus Hempfing nog even toevoegen voor de liefhebbers Haha! Je weet wel, van die spectaculaire foto's met titels als 'verzameling aan de lange teugel' , die vent die zonder enige optoming door de velden rijdt....

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:13

De voordelen van een carrot-stick tov een bamboestok met schuimballetje (waarom dat schuimballetje????) :

Er zit een fijn handvat aan
Aan het eind zit een leren lusje om je savvy-string aan te bevestigen
Hij is zeer stijf
en als je paard erop staat gaat hij iig niet kapot! (en mijn geverfde stokken dus wel Boos! )

PNH is de afkorting van Parelli Natural Horsemanship, en NH is gewoon natural horsemanship.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 11:03

Sonja schreef:
PNH is een bepaalde stroming binnen NH.
Natural Horsemanship is een ruime benaming van op een natuurlijke manier met je paard omgaan. Daarbinnen heb je dan verschillende zeg maar 'hoofdstromingen' zoals van Voest (Die noemt het Freestylen), Parelli (die van bv de Seven Games), Monty Roberts (die van de Join Up), maar ook bv Sally Swift (Centered Riding) of Linda Tellington Jones (TTouch)


aha oke en waar heb je die stok dan voor nodig?? haha zit er zo over tedenken dat ik er vanacht over gedroomd heb.. zag allemaal mooie zuurstok achtige stokjes liggen in de etalage speciaal voor de PNH haha

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 12:57

Die stok gebruik je als verlenging van je arm. Je moet het maar zo zien; je kan voor en achter hem zijn tegelijk zonder je voeten te verplaatsen bijvoorbeeld. Je kan hem aan raken op delen van zijn lichaam waar hij nog aan moet wennen zonder zelf risico te lopen, je kan hem er mee wegdrijven. Je kan hem weg'duwen' op afstand. Je kan er de savvy-string aan binden en hem aan het harde zwiepende geluid van dat touwtje laten wennen, je kan er zo vliegen mee verjagen, je kan er ook plastic aanbinden en hem daar aan laten wennen. Je kan hem gebruiken tijdens het rijden om mee te sturen of drijven... Pfff en alles wat je zelf nog verzinnen kan.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 17:16

hmmm een onflexibele zweep dus.. Haha! haha hoe verzinnen ze het weer... maar ik begrijp wat je bedoelt.. daar kan je naar mijn mening toch ook gewoon een stevige tak voor nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:15

Ik denk eerlijk gezegd dat het verschil tussen een geverfd bamboestokje (met balletje voor de liefhebber Haha! ) en een carrotstick vooral tussen de oren en in de portemonnee van de gebruiker zit......

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:30

in het begin wel, maar omdat je er elke dag mee rondloopt wil je op een gegeven moment wel gewoon een fijn handvat in je hand..... en een handig lusje om je savvy-string aan vast te maken, en een niet te zwaar iets, en ....... dan koop je dus een carrotstick
mensen die gewoon rijden hebben ook longeerlijnen, bijzetteugels, halsters, zwepen, waarom zou je dan voor nh ook niet het geschikte materiaal kopen????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:38

O maar ik vind het best hoor, als ik zie wat de gemiddelde paardeneigenaar voor materiaal heeft, dan kan zo'n wortelstok er ook nog wel bij.
Zelf ben ik van het type " doe meer met minder" dus voor mij geen honderd bitten, teugeltjes, zweepjes etc etc. Ik heb liever de noodzakelijke spullen van een heel goede kwaliteit, dan kasten vol met zooi...

Ik snap ook best dat als je serieus met deze vorm van NH bezig bent, je ook prettig materiaal wilt hebben, en dat dus idd een fijn handvat de doorslag kan geven.
Alleen voor degenen die het "eens willen proberen" of af en toe eens wat NH oefeningen doen voor de afwisseling, denk ik dat het een stuk goedkoper kan zonder aan functionaliteit in te boeten.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:43

inderdaad ligt gewoon aan je eigen instelling, maar ik heb bijvoorbeeld van mijn "gewoon rijden" periode nog 7 zwepen liggen (vraag me niet hoe ik eraan kom) slofteugel, bijzet, longeertouw, etc etc, ik dacht meer van als ik het doe, doe ik het ook goed......heb gelijk al die andere rotzooi verkocht


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers