[AR] Vaste zweng bij sulky??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Vaste zweng bij sulky??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 08:38

Ik heb een sulky gezien die wellicht intressant is voor mijn haflinger te beleren.
Alleen als ik naar de afbeelding kijk lijkt het of de zweng aan de sulky onder vastzit, dus niet beweegbaar?
Is dat normaal?

Ik meende dat die los hoorde te zitten zodat ze mee konden bewegen of is het geen probleem?
Zou je dit makkelijk kunnen oplossen of is dat onmogelijk?

Onderstaande link is naar de advertentie, wellicht makkelijker kijken met een foto erbij zodat jullie zien wat ik bedoel ;)

http://link.marktplaats.nl/328272036

JoyCiej007

Re: Vaste zweng bij sulky??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:07

Vanaf de foto kan ik niet goed zien of hij daadwerkelijk hélemaal vastzit. Belangrijk is idd dat hij naar links en rechts kan bewegen, dus dat hij alleen in het midden is vastgezet. Een zweng is er idd voor zodat de zweng naar links/rechts kan bewegen bij het lopen van het paard, en dat niet de hele wagen naar links/rechts gaat bewegen. Ik zou het de adverteerder gewoon even vragen hoe hij de zweng bevestigd heeft; wie weet heeft hij hem echt alleen in het midden vastgezet en kan hij nog wel bewegen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:44

Ja ik heb idd al een mail gestuurd met die vraag.

Is er een minimale hoeveelheid bewegingsvrijheid van de zweng nodig?
Die zou je eventueelkunnen vergroten met een stangenbuiger dus dat zou niet het probleem zijn ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:44

Een zweng moet gewoon soepel naar links en rechts kunnen bewegen; als het maar heel iets kan bewegen heb je daar niet echt veel aan.

Hij moet in het midden vastzitten met een bout en moer, verder moet hij 'los' zitten en kunnen bewegen; heeft niets met minimale bewegingsvrijheid te maken, hij moet gewoon goed (ver) kunnen bewegen ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 20:43

Ok begrijpelijk, mocht het maar minimaal zijn zouden we de ophanging kunnen aanpassen of hem verbuigen.
Heb nog niks gehoord, ben benieuwd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:03

als je hem eraf last, kun je hem ook heel makkelijk zelf "bewegelijk" maken zegmaar. Maar ik weet niet of er de mogelijkheid daartoe is. Dat je dit zelf kunt doen. Dit hebben wij ook eens gedaan bij een zelfbouw karretje die we hebben overgenomen waar de zogenoemde zweng dus gewoon vast zat en dus niet heen en weer ging. Zelf even eraf gelast en er een ophanging voor gemaakt, is vrij simpel maar dan moet je wel een lasapparaat tot je beschikking hebben ;)

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 00:07

Een zweng aan een koets heeft de functie bij een borstriem de beweging van het schoudergewricht op te heffen zodat de borstriem niet gaat schuren. Bij een normaal tuig moet er dus een vrij bewegende zweng worden toegepast. bij een gareeltuig is het een ander verhaal, deze moet juist aan een vaste zweng worden gezet.

persoonlijk vindt ik de zweng een beetje rot zitten, slecht bereikbaar in een noodsituatie.