[AR] Wagen uit Polen, wat is er nu mis mee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Wagen uit Polen, wat is er nu mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 18:23

Misschien een rare vraag, het is ook niet de bedoeling om de wagens uit Polen te verdedigen. :+

Maar ik ben eigenlijk benieuwd wat er nu zo slecht is aan de wagens uit Polen?
Misschien hebben jullie ervaringen of verhalen van anderen? Ik kan namelijk niet zoveel vinden,
en kwa uiterlijk lijken ze precies op de wagens van bijv. Clever.

Ik ben zelfs ook opzoek naar een tweespanwagentje voor m'n Shetters, ik was zeker niet van plan
een wagen uit Polen te nemen, ik wil wel een hele goede, maar daarom juist wil ik weten wat er
nu zo mis mee is. :)

Groetjes

Suzan_bobar

Re: Wagen uit Polen, wat is er nu mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:25

Clever komt ook uit Polen ;)

Ik vind het prima wagens. Zien er degelijk uit!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:56

Er is niks mis met "wagens uit Polen". De meeste fabrikanten laten hun wagens tegenwoordig in Polen maken, dat is een stuk goedkoper namelijk.
Er zijn nog enkele nederlandse wagenbouwers, net als dat er ook nog wel duitse zijn. Alleen daar betaal je veel meer voor. Tuurlijk is er altijd wel wat op aan te merken, ook op nederlandse wagens, maar dat is altijd zo, net als bij auto's.

Mijn wagen komt bij de Lemerij vandaan, en is in Polen gebouwd. Er zijn nu 3 wedstrijdseizoenen mee gereden, en er is nog niks mis mee, hij ziet er nog als nieuw uit, niets verbogen, etc etc.
Ook veel van de 'grote rijders' rijden met wagens die niet in Nederland zijn gebouwd.

Dus ik weet niet waar je het fabeltje "wat is er nu zo slecht aan wagens uit Polen" komt, want dat is tegenwoordig klinklare onzin.

Vroeger waren de wagens wel van mindere kwaliteit, maar tegenwoordig kunnen ze prima concurreren met een nederlands produkt.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 19:04

Dat wist ik niet van Clever. O:)

Mijn redenering komt van Bokt zelf, ik hoor hier heel vaak mensen zeggen dat wagens uit Polen zo slecht
zijn enz. Dus vandaar de vraag, wat dan?

Maar het tegendeel blijkt dus zo te zijn, oké! Gelukkig :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:06

Ben zelf bezig geweest met een nieuwe Clever sulky namelijk en zodoende weet ik het. De naam Clever is namelijk verkocht aan de fabriek in Polen. Ze zijn nog wel te bestellen in Nederland, alleen komt de naam Clever er samen met de naam K u t z m a n n erop. Dat is de Poolse fabrikant.
Ik heb nu een excellent sulky bestelt. Wordt ook in Polen gefabriceerd.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 19:35

Ohke, nou met dit topic is de rest van Bokt ook gelijk tot z'n tegendeel bewezen. O:)

De redenering van Poolse fabrikanten zijn slecht is dus ook gelijk uit de wereld geholpen, nou dat is mooi, dan hoef ik de Poolse wagens in ieder geval niet uit te sluiten uit m'n wagenlijstje. :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:02

Volgens mij wordt Dutch tegenwoordig ook in Polen gemaakt, vervolgens geimporteerd, door de dealer hier nagekeken (of wie hem dan ook importeert) en dan verkocht.
Het is wel handig als je hier een dealer hebt waar je de wagen koopt. Je kunt ook rechtstreeks in Polen kopen, maar wat als er iets met de wagen is.
Nu heb ik een Dutch, maar van een particulier overgenomen, dus ik heb ook geen dealer :+ Hoop dat als er iets mis is ik gewoon wel bij iemand terecht kan (zal toch wel, zijn meer mensen die 2e hands kopen lijkt me, of zelfbouw e.d.).

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:11

Ik heb wel eens gehoord dat de remmen en vering in Polen niet geweldig is. Wij hebben een wagen van Kelders, die word in Polen gemaakt maar het 'technische werk', zoals remmen, vering ect. word hiet in Nederland gedaan.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 20:29

Opzich hoeft het voor mij ook niet 'geweldig' te zijn, ik rijd geen marathons of wedstrijden, soms eens serieus dressuur maar meestal toch lekker recreatief buiten. :)

Dan ben ik ook wel benieuwd wat voor wagens jullie hebben, en wat jullie kunnen aanraden voor een tweespan én enkelspan Shetlanders van 1 meter, moet wel een beetje degelijke wagen zijn natuurlijk, het liefst een waar men al goede ervaringen mee heeft. :)

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:33

Ik weet niet wat je budget is, maar Kelders heeft erg fijne en degelijke wagens, ook voor shetlanders :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 20:41

Mijn budget zit toch wel onder de €2.000, omdat ik 'nog maar' 16 ben en niet zo ruim zit. O:)
Maar ik ga wel even kijken!

Ik vind jouw wagen met dat oranje trouwens ook erg gaaf :D

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:42

dankje!! We zijn er ook super gelukkig mee. :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 20:45

Ohh ik zie het al! Op de website van Kelders had ik al eens gekeken en daar staat de wagen ook bij die ik erg mooi vond en graag wilde, dus dat is leuk dat die ook aangereden wordt!
Ik vind het wel jammer dat er geen prijzen bij staan. :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:29

Ik kijk even mee, ben rustig opzoek naar een mooie marathon wagen in hetzelfde budget.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:52

Ik ga in Juli de Beginners marathon wagen 23" bij Dom W Sadzie bestellen.
Ik ga de wagen alleen recreatief gebruiken.
Onderhoud doen we zelf wel, ik heb een handige vriend ;)
Er zit 2 jaar garantie op de kar dus ik neem aan dat ze hier in Nederland wel een "monteur" hebben voor reparatie o.i.d.

Ik bestel de wagen begin Juli en dan heb ik 'm half Augustus zo'n beetje, ik heb dan een maand vakantie dus kan heerlijk touren :D
Of ze slecht zijn dat weet ik dan over een jaartje wel :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:00

Ik heb deze wagen besteld bij Kraay uit Nijkerk; wordt ook in Polen gefabriceerd, Kraay is 'slechts' dealer en tussenpersoon:
(wagen wordt wel in andere kleuren; dit zijn voorbeeldfoto's)
Afbeelding
Afbeelding

xElienx heeft vrijwel precies dezelfde wagen, en is er, naar ik heb begrepen, erg tevreden mee. Zij heeft hem van de Lemerij.
De vering en remmen zijn 100% in orde.

Mijn 'ervaring' is dat er steeds weer nieuwe systemen en technische verbeteringen worden gemaakt in Polen, persoonlijk spreekt de moderne vormgeving mij erg aan aan deze wedstrijdwagens. En er is mij idd ook verteld dat tegenwoordig het gros v/d wagens uit Polen komt, en zelfs echte wedstrijdmenners ook wagens uit Polen hebben.
Zo 'slecht' zullen ze dus wel niet (meer) zijn. En prijstechnisch is het vaak ook nog erg voordelig; Polen zijn nu eenmaal goedkope arbeidskrachten, daar staan ze wel om bekend.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:35

toen men begin jaren 90 begon met het importeren van wagens uit polen waren ze nog van erg slechte kwaliteit. vaak te licht gebouwd, slechte remsystemen, instabiel en slecht gespoten. ik ken zelf een importeur die, zodra de wagens in nederland aankwamen, de remmen er af haalde en bosch remmen en een nieuwe remcilinder monteerde. dit om klachten achteraf te voorkomen.

inmiddels bijna 20 jaar later hebben de poolse wagenbouwers de wagens tot in perfectie verbeterd. vooral de 4e generatie doet in geen geval onder aan koetsen die in Duitsland of Nederland worden gemaakt. Ze zijn zelfs zo succesvol dat vele koetsenmakers inmiddels niet meer zelf koetsen bouwen maar over zijn gegaan tot het importeren van koetsen of het onder licentie laten maken van koetsen in polen.

Omdat ook in polen de lonen inmiddels bijna westers is geworden kun je zien aan de volgende stap in de koetsenbouw: China

De eerste generatie chinese koetsen zijn inmiddels op de markt en vertonen dezelfde gebreken als destijds de eerste poolse koetsen. te licht gebouwd, slechte remmen en slecht gespoten. Ook hier zal de komende jaren een verbeterplan in werking treden en zullen de koetsen in 10-15 jaar net zo goed zijn als poolse, duitse of nederlandse koetsen.

Stilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:47

Wij hebben een Clever marathon gehad en hij beviel prima.
Er was wel een min-punt: de lak vloog er op bepaalde plekken af,
ondanks dat hij binnen stond en niet echt intensief gebruikt werd.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:57

Joyciejj die groene vind ik errug mooi! Ik ga ook even bij de Lemerij kijken en bij Kraay, hebben ze ook erg mooie wagens. :j

Bedankt voor de info Tuihanti! Nu geld dus voorlopig even, geen Chinese koetsen. :+

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:53

Nee dat is idd een goeie tip, geen chinese koets. Ik heb ze gezien en een flinke hobbel en je wiel zit tegen het spatbord aan en 1 tak ertussen en je spatbord is krom,.... laat staan als er wat meer mee gebeurt.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:04

Wij hebben ook een wagen uit Polen (merkloos). We hebben 'm nu twee jaar en crossen er regelmatig niet bepaald zachtzinnig mee door de bossen :D :o :D , maar hij is nog tip-top in orde. De vering en remmen zijn ook prima!

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:42

Ik heb een Lemerij wagen.
Deze bevalt super,erg stabiel,en is na 2 jaar nog als nieuw,ik gebruik hem 2x per dag en rijd er ook marathons mee.
En de service is erg goed.
De ringetjes van de bekleding gingen roesten,deze werden direct vervangen voor rvs ringetjes,terwijl we er waren gaf hij de wagen gelijk een onderhouds beurt,en hoefde niets te betalen.
Het is voor ons 2 uur rijden,maar als ik straks een 2 spanwagen wil,gaan we zeker weer daar naar toe.

sonnie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:49

Ik heb mijn wagen bij de Lemerij besteld en als het goed is komt hij vandaag binnen. Ook deze wagen is in Polen gemaakt.
Ik heb ook wel eens informatie bij Dom W Sadzie, maar dat vond ik niet echt helder. Je kon de wagens ook niet in het "echt" zien hier in Nederland, je mocht wel naar Polen komen om te kijken.
De man van de Lemerij is nauw betrokken met de fabriek in Polen. Ik ben erg tevreden over de service. Voor mij is het anderhalf uur rijden, maar dat stuk rijdt ik graag omdat ik weet dat ik daar goede service krijg!
Hij heeft ook leuke ponywagentjes staan (ook tweedehands)

semo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:33

Die Dom w sadzie is de hollander Bakker hij is in holland failliet gegaan en verkoopt en woont nu in
Polen. Hij levert wagens rechtstreeks met een louche factuurtje. Hij zal dus wel geen BTW afdragen.
Je kunt hier dus voor aansprakelijk worden gesteld door de belastingdienst. Hij heeft geen service
mogelijkheid in nederland en hij zal zeker niet voor service hier naar toe komen. Dit weet ik omdat een
kennis dus daar een wagen heeft gekocht en dit allemaal negatief heeft meegemaakt.
Koop voor iets meer bij een goed nederlands bedijf dan heb je geen gezeur en kan je ergens op terugvallen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:43

Is dat dezelfde ja?? Och ik irriteerde me al mateloos in die tijd dat Bakker adverteerde met schreeuwerige advertenties die gouden bergen beloofden voor weinig geld, en dat allemaal compleet vol met spellingsfouten, geheel in hoofdletters geschreven en met nog flink wat uitroeptekens er achter aan.....

Hij plaatste wel meerdere van die schreeuwerige advertenties op MP per dag, en toen was er een particulier die advertenties ging plaatsen dat ze vooral niet bij dhr. Bakker moesten zijn voor hun wagens :+