[AR] "Echte" sulky met een (mini-)shetlander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

"Echte" sulky met een (mini-)shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 22:20

Ik zie hier best veel mensen die met hun (mini) shet met de sulky op pad gaan. Zouden jullie je ervaring kunnen vertellen, bijv...

Hoe zeer anders is het dan met de 'kar' weg?
Er zit geen rugleuning op, als je pony schrikt en een sprong de andere kant op maakt, onverwachts, lijkt het me dat je er af of zelf om ligt?
Waarom hebben jullie voor deze manier van mennen gekozen?
Heeft het echt een tijd nodig voordat je eraan went?

Een totaal nieuw onderwerp voor mij dus :D Maar ik heb het al een paar keer voorbij zien komen maar het heb een beetje 'weggewuift' maar nu zie ik het weer en weer en nou ben ik toch nieuwschierig aan het worden hoe het is!

Dennis

Re: "Echte" sulky met een (mini-)shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:11

Ik rijd hier mee. Ik vind het niet verkeerd zitten, maar zo zonder vering oid ook niet super. Ik kan er fijn mee rijden, pak hem vaak als ik geen tijd heb om m'n andere wagens uit de schuur te halen en toch wil rijden.
Afbeelding

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:35

Ik heb ermee gereden.
Inderdaad wat Dennis zegt, het zit niet super zonder vering, zeker niet op een erg hobbelige ondergrond.
Aan de andere kant wel 25km mee door het bos gecrost, en dat ging verder prima. Enkele keren losgekomen van mn zitje, maar je voeten zitten toch in die beugels, dus je blijft gewoon boven het zitje hangen en komt keurig terug op je plaats.
Grote voordeel is wel dat je je paard binnen 5 minuten betuigd en voor de sulky geknoopt hebt, klaar om weg te rijden.

Ik heb de mijne inmiddels wel verkocht en een tweewieler ervoor teruggekocht. Dit omdat ik ritten rij met de menvereniging en zij als eis stellen dat je een groom meehebt op je wagen. En mijn groom vond het niet zo tof om 25km op de stang te moeten zitten ;)

gr lacuna

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:04

Ik heb een HCA sulky. Deze is super goed geveerd, weinig last van de hobbels in de weg oid.
Ben nog nooit uit evenwicht geraakt :n nooit het gevoel gehad dat ik eraf zou vallen :n

Ik heb ook nog een 4wieler in de schuur, daar ga ik straks tweespan mee rijden :) De sulky pak ik als ik na mijn werk even een rondje wil gaan uitwaaien of in het weekend :D
Tuigje erop, sulky eraan en hup!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:32

Wij zijn deze momenteel aan het bouwen
http://i652.photobucket.com/albums/uu25 ... 5043-2.jpg

Weegt niks, oersterk en past bijna op alle kleintjes. De eerste keer vond ik dood eng maar wil nu niks anders meer voor in het bos. Ben er nog nooit af gehobbeld en heb al aardig scheur ritten gemaakt wat dat betreft. Je zit er zo op en je bent er zo af. Ideaal dus.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:11

Hier ok hca sulky's prima, degelijk en comfortabel, en neeeee je valt er niet af als je paardje een sprongetje maakt !
Ik heb er eentje voor enkelspan en eentje voor tweespan !! *D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 19:09

Klinkt goed *D Heb eerlijk gezegt niet een idee wat ik me bij het zitten voor moet stellen, ben gewend aan een leuning... Zit het voor je gevoel heel anders dan een tweewieler of een ander soort wagen? Ben nou wel heel erg nieuwschierig aan het worden :o

Ik zie de HCA voor 700-800 euro staan, is dit een normale prijs voor een beetje veilige sulky? Ik ben niet van plan, zou het er ooit van komen, om in het bos te gaan crossen, maar gewoon op de verharde weg.

En is er eventueel iemand die les geeft in deze manier van mennen? Krijg nu les met een echte kar, maar zou echt is willen ervaren hoe het is om op zo een soort sulky te zitten, en zou het er ooit van komen, msischien wel les volgen met eigen span?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:11

Volgens mij zijn de kleine maten HCA een heel stuk goedkoepr dan dat. Tenmisnte toen wij wearen wezen kijken wel. Toen waren ze 350 of 450 euro of zo

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:14

Ik rijd gewoon dressuur voor mijn sulky. Het is dus niet een aparte manier van rijden. Omdat ik er een kliktuig bij heb wel een andere manier van inspannen.
Je mag zo eens op die van mij komen proefrijden als je het eens wilt voelen hoe het zit.

Die van mij zit niet beroerd, maar zeker niet super.
De HCA's zitten helemaal als een huis, dat is zulk fijn spul en wil ik ook ooit in de toekomst nog eens.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 19:26

Dat is wel een heel verschil, 350-450 is wel betaalbaar voor een degelijke sulky! Krijg nou helemaal zin om me er in te verdiepen! Is de HCA winkel gelokaliseerd in de Klarenbeekseweg 37 postcode 7381 AA? (zo staat het op de website maar ik hoop heel erg van niet. Dat is voor mij in verweggiestan)

@ Dennis: Zou graag is willen komen kijken en proberen :D Dan heb ik een beetje het idee hoe het voelt en kan ik het misschien ook aankaarten als idee bij de eigenaresse van mijn verzorg pony.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:28

HCA kleinste versie is 625 :)
Dat adres klopt :) bestellen kan telefonisch :)

Je mag bij mij ook komen proefrijden in Zaandam hoor :) met een HCA op de verharde weg :) en door kuielen en hobbels als je wilt :)

Een van de beste aankopen ooit bij mij :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:30

Hier brave pony's zat om het spul bij uit te proberen (varierend van 2x voor de kar geweest tot ZZ dressuur).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:31

Dennis schreef:
Hier brave pony's zat om het spul bij uit te proberen (varierend van 2x voor de kar geweest tot ZZ dressuur).

Bij mij ook wel braaf :D en mak :D maar niet tot ZZ opgeleid :D dat gaat Ciska/Dennis van de zomer doen }>

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:32

Ja, zal Keet en Dora wel ff tot het ZZ rijden :+.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:37

Is hij flink duurder geworden dan zeg!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:43

LADPR schreef:

Tja :) alles is duurder geworden :)
Maar persoonlijk vind ik hem het geld zeker waard :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:54

Ja dat is echt persoonlijke smaak natuurlijk. Ik hoef hem niet voor dat geld.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:55

LADPR schreef:
Ja dat is echt persoonlijke smaak natuurlijk. Ik hoef hem niet voor dat geld.

Prima toch? Ik heb geen zin om 2 jaar bezig te zijn met het bouwen van een sulky :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:56

Haha nou dat kan ook in een paar dagen hoor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:59

LADPR schreef:
Haha nou dat kan ook in een paar dagen hoor.

Okee, jij roept al twee jaar dat je hem gaat bouwen. Maar dat is offtopic :)
En daar bedoel ik mee dat sommige mensen gewoon niet alle moeite van het zelfbouwen op de hals willen halen, het aanschaffen van de materialen, het opmeten, buigen, poedercoaten e.d. Zelf bouwen kan in in een paar dagen, maar bij de meeste zorgt het toch voor een hoop ergernis en onafgemaakte projecten. Die investeren dan liever in een goede degelijke sulky waarvan je weet dat ze goed in elkaar zitten, dan dat ze hun tijd/geld/moeite/bloed/zweet en tranen investeren in zelf-bouw.

Ben enorm blij met mijn robuuste, degelijke en goegeveerde sulky :) En de TS is van harte welkom deze een keer uit te komen proberen met een brave pony :)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:22

HCA-sulky's, ik vind ze helemaal TOP! onverwoestbaar en zitten als een huis! die gaat voor geen goud meer weg :n

LADPR schreef:

helemaal niet :n dat koste hij 6 jaar geleden ook. en ik vind de prijs-kwaliteit verhouding heeeel netjes!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:49

Raar dan zeg ik moest toch echt 450 euro afrekenen als ik hem toen zou kopen, is pas een paar jaar geleden

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:14

Helemaal top :D Op zich vind ik het investeren van de paar 100 euro niet zo erg, daar zou ik wel voor willen sparen. Tegen de tijd dat ik het geld voor de sulky's heb, hoop ik dat ik mijn koetsiersbewijs ook heb en kan bewijzen dat ik verantwoord genoeg kan mennen dat ik ook met een 1 persoons sulky op pad zou kunnen. En ik heb liever een veilige sulky voor wat meer centen, dan een goedkopere waar ik me niet veilig op voel.

@ Evelli: Zou ik geweldig vinden! Zaandam (koog bloemwijk voornamelijk) ben ik wel een paar keer geweest, dan voel ik me ook geen verdwaalde mus en daar kan ik zelfstandig met de trein komen.

Met Ciska moet ik binnenkort even iemand strikken die een auto heeft en voor taxi wilt spelen O:)

Ik zit nou al maanden rond te kijken en te zoeken wat ik zou willen, zou het ooit komen met Tijgertje, en met alles had ik iets van wel leuk maar.... En dit is het eerste waar ik me echt goed bij voel :D

Ik heb volgende week de hele week vrij, als jullie een dagje vrij hebben zou het prachtig zijn :D dinsdag en vrijdag alleen meer in de namiddag in verband met werk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:17

Volgens mij blijft het voorlopig heerlijk weer! Ideaal om lekker veel te testen, haha.