[AR] broek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dancer4

broek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 21:41

hoi ik heb een vraagje ik ging vandaag voor het eerst met me pony rijden nadat hij in de leer is geweest nou nieuw tuig gekocht dus ja je raad het al alles op maat zetten. tuig te groot gaatjes bij moeten prikken nou ik hem opgetuigd hup en rijden zakt ineens die broek van zn kont kan iemand mij als het kan uitleg + fotos erbij hoe ik de broek bevestig door de staartriem en met de strengen en aan de lamoen vast???? heb mee zitten lezen maar kom er niet echt weg wijs uit had het tuig nog niet toen hij in de leer was dus ja is wel jammer en wil het natuurlijk goed doen voordat er ongelukken gebeuren en is het echt nodig om met een broek te rijden het is voor mij meer recreatief en niet voor de mensport t is mn rem dat de kar niet op de hak kom dat weet ik wel

Nou heel verhaal met veel vragen??????? haha ik hoop echt dat jullie mij het kunnen vertellen en uiteraard goed leren dat ik nog vele km kan gaan rijden met hem!

nog 1 vraag schiet me te binnen : de strengen moeten zo staan dat het borststuk netjes aan de borst aansluit en geen speling heeft?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:57

Dat leer je allemaal als je je koetsiersbewijs gaat halen. Misschien een aanrader voor je; dat is goed voor jou én voor je paardje.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:48

Fijn dat je pony les heb gehad. Nu jij nog :)

Napie

Re: broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:37

Ik zou degene die jouw pony heeft beleerd er even bij vragen om het tuig goed op maat te maken. Dit is namelijk wel heel belangrijk dat het allemaal goed zit.
Eventueel plaats je een foto hoe het nu zit. Van een praatje kan ik weinig wijs worden en het is ook niet makkelijk uit te leggen hoe alles hoort te zitten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:27

Ga helemaal met de rest mee; wij kunnen hier praktisch helemaal niets mee; als je wil weten of het goed zit; maak dan een foto zoals het tuig er nu op ligt, met ook detailfoto's, en dan kunnen wij evt. advies geven.

De pony is dus beleerd; dat is fijn..... maar als je deze basiskennis niet eens hebt, hoe wil je dan veilig de weg op gaan met hem?
Ga een mencursus volgen en/of je koetsiersbewijs halen, en ga dán pas zonder ervaren begeleiding op pad; het is echt heel erg belangrijk dat het tuig precies goed ligt, paard correct wordt opgetuigd en ingespannen. ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 02:30

De lenderiemen (draagriemen) van de broek horen door een uitsparingen die in de rugriem gemaakt zijn (tussen de brede riem en de smalle die er op gestikt zit). Zijn deze openingen niet aanwezig dan leg je de riemen onder de stoot (uiteinde) van de rugriem tussen de passanten (lusjes die op het leer genaaid zijn).
De hoogte van de broek is ruim een handbreedte onder de zitbeenknobbels.
Je maakt de broek vast met de broekriemenriemen aan het lamoen. Hiervoor haal je die om de boom door het oog wat daaraan zit bevestigd. Eventueel enkele slagen wanneer je lange broekriemen hebt.
Wanneer de pony ingespannen staat moet je achter de kont nog een handbreedte ruimte hebben.

De rugriem moet zo strak staan dat wanneer je de staartriem bevestigd hebt je nog een handbreedte over hebt onder de rugriem op het kruis.

Het borsttuig moet een handbreedte boven het borstbeen zitten. Liever iets te hoog dan te laag omdat het anders over de schouders gaat schuren. De strengen dienen zo lang te zijn wanneer deze strak staan de lichtogen waardoor je lamoen gestoken is nog gewoon midden op het schoftje hangen en dus niet naar voren of achteren worden getrokken. Je kunt de strengen tussen de broekriem door laten lopen waardoor deze meteen werkt als strengdrager.

De binnensingel van het schoftje moet gewoon vastgemaakt worden, niet aansnoeren. De buitensingel (waar ook de lichtogen voor het lamoen aanzitten) mag zeker met het gebruik van een broek wel ietsje los zijn. Dit voorkomt schuurplekken.

Verder moet wanneer de pony voor de wagen staat er ruim een halve meter tussen de achterbenen en het zweng (stok waaraan de kar getrokken wordt) zitten.

Een mencursus kan inderdaad ook handig zijn. Je steekt er veel van op. Of eens een keer met een andere (goeie) menner mee gaan.
Hoofdletters en leesteken zouden je berichtje wel iets makkelijker leesbaar maken. ;)

Veel plezier!

Afbeelding

Afbeelding

dancer4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 09:57

ok ja blackdevil, het is inmiddels helemaal gelukt heb al een paar x gereden nu met de kar hij vindt het helemaal super!!! het enigste waar hij nu nog bang voor is zijn de witte fietsen op de weg. Maar dat ga helemaal goed komen. Verder heb ik wat gaatjes bij moeten prikken en zit nu alles op maat, helemaal goed dus bedankt voor de tips iedereen. En nog 1 vraag het is een kleine poony van 1.26cm spiermassa is hij aan t ontwikkelen dus zit er nog niet goed op wat mag de kar wegen wat hij mag trekken.

groetjes.