Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:Clan schreef:dankjullie wel voor je reactie, wij hebben nog zo'n stangetje liggen, ik ga het maar eens proberen.
wat is 'zo'n stangetje' als ik vragen mag?
Als je met stang rijdt zou ik dus wel voor een menhoofdstel kiezen, vanwege dus de hierboven uitgelegde werking van neusriem en bakstukken
JoyCiej007 schreef:Clan schreef:dankjullie wel voor je reactie, wij hebben nog zo'n stangetje liggen, ik ga het maar eens proberen.
wat is 'zo'n stangetje' als ik vragen mag?
Als je met stang rijdt zou ik dus wel voor een menhoofdstel kiezen, vanwege dus de hierboven uitgelegde werking van neusriem en bakstukken
sander_lotte schreef:Ik heb mijn pony (juni 2009) ook beleerd met een gewoon hoofdstel en een enkelgebroken trens. Dat ging prima, tot ik menles ging volgen in de winter. Romeo zag 1 bepaald paard enorm graag, en hij wou dolgraag indruk maken op die merrie (een witte merrie, maar dubbel zo groot als Romeo zelf) Romeo stak zijn neus recht in de lucht, staart kaarsrecht de lucht in en GAAN! En daar zit je dan als menner, niets kunnen doen... Hij was wel stil te krijgen, maar je voelt je zo ontzettend machteloos als je pony er ineens vandoor gaat.
Toen heeft mijn meninstructeur gezegd: "Je pony loopt prima op een trensje, maar ik zou toch voor een zachte stang gaan om situaties als deze te voorkomen. Romeo is érg zacht in de mond, maar hoe zwaar het bit ook is, het is net zo zwaar als jouw handen zijn." Hier had hij best wel gelijk in, dus heb ik een vlinderbitje gekocht.
Maar zoals anderen al zeggen: zolang het goed gaat met een trens, moet je dat zeker blijven doen! Pas zodra je problemen ondervindt, moet je naar een iets zwaarder bit gaan zoeken(met behulp van ervaren mensen die je kunnen zeggen hoe zwaar dat bit precies is en wat bij jouw paardje past).
e_horse schreef:Of je paard gaat juist net iets harder rennen, omdat je aan de leidsels trekt die aan een heftige stang verbonden zijn.