[AR] Leidsels opsteken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roxatte

Leidsels opsteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 14:50

Op de cursus voor het koetsiersbewijs heb ik geleerd hoe je de leidsels moet opsteken maar toch wil ik graag weten hoe anderen dat doen en dan vooral met kruisleidsels. Ik heb geleerd dat de leidsels voor de gesp onder de rugriem opstoken horen te worden maar dan komen de leidsels in een boogje te hangen wat ik eigenlijk een beetje link vind. Ook zie ik vaak dat de leidsels aan de wagen worden vastgebonden. Hoe doen jullie dit als tweespanmenners.......

jouke_h

Re: Leidsels opsteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:38

Wij knopen de rechter aan de rechterkant met zo'n lostrek los door het sleuteloog heen en dan aan de linker aan de linkerkant. En dan is het over gooien van rechts naar links en dan vasthouden en opstappen. Voor tandem knopen wij ze wel aan de wagen vast.

EdwinStok73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:59

Zoals het je geleerd is. Opsteken is voor de veiligheid!

Zorg dat je bij afstijgen van de koets altijd iemand voor de paarden / pony's staat dan blijft het veiliger.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 15:30

Voordat ik van de bok kom staat er sowieso iemand voor de paarden, anders kom ik er niet af :D maar ik bedoel eigenlijk als je een pauze hebt (bv met een rit) dan steek je de leidsels op, tweespanleidsels kun je niet zo mooi strak opsteken dan enkelspanleidsels, ze hangen altijd in boogjes en het is al een keer voorgekomen dat één van de haflingers een leidsel tussen de voorbenen had.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:21

Bij een pauze bind ik ze ook vaak aan de bok vast en dan zit ik vaak in pakafstand van de leidsels.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 19:19

Napie schreef:
Bij een pauze bind ik ze ook vaak aan de bok vast en dan zit ik vaak in pakafstand van de leidsels.

Die variant had ik nog nooit gezien, kan natuurlijk ook en je kan de leidsels mooi zonder boogjes vastknopen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:45

Bij een pauze wisselen we dan gewoon af dan gaat de ander op de bok zitten en houdt alles netjes onder controle.