[AR] 2 of 4 wieler voor een shet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

2 of 4 wieler voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:05

Mijn kleine shet van ongeveer 1 meter en een beetje loopt inmiddels lekker in het tuig.
Nu zou ik graag van ervaren mensen willen weten over wat voor kar ik na moet gaan denken.
Als ze schrikt zet ze een pasje opzij en als ze zin heeft kan ze wat harder lopen.
Bij onzekerheid wil ze graag terug naar waar ze vandaan kwam maar verder is ze vreselijk braaf.
Men vertelde mij dat het beter was een tweewieler te nemen en een ander vind een 4 wieler beter.
Dan hoor ik nog het een en ander over luchtbanden ect ect.
Wie heeft er voor mij nog nuttige tips in het verder beleren en de kar en tuig keuze?

MisticRider

Re: 2 of 4 wieler voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:07

ik heb bijde

zelf vind ik de 4 wieler veiliger
maar met de 2 wieler doe ik meer, verre dag ritten, marathon enzo

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:50

Ik heb zelf een 4 wieler gehad voor de shetjes, vond het met de wedstrijden enzo veel fijner rijden (reed ook tandem) omdat je meer overzicht hebt.
Ben nu met mijn minishet gestart (wedstrijden) en rijd met een sulky omdat de 4-wieler (en het span wat ervoor liep) verkocht is, maar ik vind de dressuur nog wel te doen, maar de vaardigheid is veel lastiger ook al denken mensen dat het makkelijker is met een 2-wieler.

Een 2-wieler is leuk om te trainen, thuis, en zeker goed voor het beleren, maar wil je verder dan zou ik toch kijken naar een leuke 4-wieler (met rem!!!)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 07:17

Bedankt voor de reactie`s. Ik wilde eigenlijk gewoon af en toe eens een ritje maken met het gezin. Veel meer als een beetje recreeren zal het niet worden omdat ik totaal geen wedstrijd gericht persoon ben. Ik heb er verder ook totaal geen verstand van en rommel maar wat met de shet en tot mijn grote verbazing pikt ze het nog op ook +:)+
Door met regelmaat in het tuigje te lopen gaat het inrijden ook veel beter.
Die rem die houd ik in gedachten (zeker nodig)
Maar nou hoorde ik weer dat een twee wieler zwaarder voor de rug is en een vierwieler minder makkelijk mee draait.
En wat zijn makkelijke banden ( minst zwaar) voor de shet om te trekken?
Moet ik ook ergens op letten als ik een tuigje aanschaf?

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:32

tja een 2 en 4 wieler hebben beide voor en nadelen.
Ik rijd vaak alleen en dan is een 2 wieler praktisch, makkelijk mee te nemen, ligt, en als ie goed in balans is ook zeker niet zwaar voor je paardje hoor.
Makkelijk met jonge paardjes als ze eens om willen draaien, kan een 2 wieler niet scharen en omvallen. een 4 wieler wel.

Een 4 wieler is makkelijk als je eens samen met iemand een ritje wilt maken, maar je kunt niet je hele gezin mee nemen hoor, dan moet je aan een groter paard gaan denken.
4 wieler is wat comfortabeler voor de menner zelf.

Maar ik ben wel van mening dat als je zelf helemaal geen ervaring hebt met het beleren van paardjes in het tuig, en het mennen op zich, dat je dan beter eerst een koetsiersbewijs cursus of les kunt nemen, om geen fouten te maken, en ongelukken te voorkomen.
Beleren en Inspannen voor een wagen komt iets meer bij kijken dan gewoon de kar erachter en gaan met die banaan (nou ja pony dan )

Veel succes in ieder geval, en ik hoop dat jullie veel veilige kilometers kunnen gaan maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:02

Ik heb voorheen een sulky gehad voor mijn shetter van 92 cm. Die was licht en makkelijk mee te nemen, maar ik kreeg hem niet goed in balans. Daardoor begon ze op een gegeven moment te bokken. Nu heb ik een licht recreatiewagentje. Daar loopt ze veel ontspannender voor. Voordeel is de rem, kun je toch een beetje bijremmen af en toe. Ik zit zelf ook fijner op de 4 wieler.

Een sulky is niet per definitie zwaarder voor de rug. Als hij goed in balans hangt, is er nauwelijks druk op de rug.

Heb je al iemand die jullie gaat begeleiden? Dat is echt een pre vind ik.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 23:11

Nee begeleiding hebben we niet echt.
Wel heb ik veel mama`s op stal maar die zeggen allemaal wat anders.
Ik doe het ook rustig aan met haar hoor.
We moeten eerst nog wat buitenritten maken maar eigenlijk is ze erg goed verkeersmak.
Ze is nu gewent aan het tuigje maar moet nog leren trekken.
Als ze eind van de zomer wat kan trekken en in het tuigje naar buiten kan dan ga ik rond kijken voor de juiste kar.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:14

Een goed passende afgestelde sulky is zeker met een shetje heel erg fijn. Maar met je hele gezin met een shetje weg, dat kun je vergeten vrees ik. Ligt natuurlijk heel erg aan het gewicht maar dat wordt lastig. Een beetje sulky kun je best met 1 volwassenen en 2 kinderen weg :j Mijn oude sulky (voor grote shet/kleine welsh) kon je 2 volwassen en een klein kind meenemen.

Zorg wel dat je iemand hebt die het tuig eens goed met je afstelt, dat is erg belangrijk. Het boek "mennen" van gert schwindt is absoluut een aanrader om goed door te lezen. Ben je al begonnen met longeren aan de dubbele longeerlijn?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 23:43

De dubbele lijnen moet ik nog gaan doen, wel heeft ze het tuig incl broek al gedragen.
Ze gaf hier eigenlijk totaal geen reactie op.
Ik ken wel iemand waarmee ik het tuig goed af kan stellen bedenk ik me net.
Het gekke is dat longeren eigenlijk niet zo goed lukt met haar.
Ze wil dan alleen maar spelen, het rijden en aan de lange lijnen lopen gaat dan weer met het grootste gemak.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:47

Toch proberen om dat te bevestigen het maakt het een stuk makkelijker namelijk. Op die manier kun je ook de commando's goed erin zetten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 07:12

Dubbele longe werkt erg fijn, als je er mee kunt omgaan. Ik heb daar eerst een paar lessen in gehad, voordat we met het tuig aan de gang gingen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 07:32

capopjekop schreef:
Dubbele longe werkt erg fijn, als je er mee kunt omgaan. Ik heb daar eerst een paar lessen in gehad, voordat we met het tuig aan de gang gingen.

klopt helemaal. ik heb de dubbele lijnen vaker gebruikt op mijn merrie.
Die moest losser in het lijf worden, werkt perfect.
De kleine shet reageert tot nog toe beter op de teugels (met en zonder bit) dan op stem.
commando`s ben ik nu aan de lange lijnen aan het oefenen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:10

Welke commando's gebruik je? Zorg ervoor dat de klanken duidelijk herkenbaar zijn. Voor het paard maakt het weinig uit welk commando je geeft als het maar duidelijk is :j Het is een belangrijk onderdeel, maar ook een erg leuk onderdeel. Als je pony aan de dubbele longeerlijn 8tjes kan draaien dan ben je absoluut op de goede weg!