[AR] Zijn er bitten die niet mogen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liberty

Zijn er bitten die niet mogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:42

Zijn er voor de knhs wedstrijden bitten die niet zijn toegestaan?

Ik namelijk alleen dit vinden;

Citaat:
5. BITTEN
Het gebruik van een hoofdstel zonder bit is niet toegestaan. Een Hackamore of afgeleiden hiervan zijn ook in combinatie met bit niet toegestaan.
De bitten hoeven niet gelijk te zijn bij meerspannen/langspannen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:47

Divine

Re: Zijn er bitten die niet mogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:54

Ik denk dat Liberty bedoeld: "zijn er bitten die tijdens KNHS MENwedstrijden niet zijn toegestaan?"

Je ziet vanalles langskomen, van simpele trens tot 3-rings postbit, met alle vergespingen die maar mogelijk zijn... Maar wat nu wel en niet mag???

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:56

Ja je ziet van alles. Ik rij zelf 1 pony op een dubbelgebroken trensje nog nooit iemand over gehoord.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:03

ik denk dat het allemaal we mogelijk is, zolang als het bit het paard niet beschadigd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:06

Ik heb geen idee of er echt bitten zijn die niet mogen eerlijk gezegd.
ik had wel laatst tijdens een mendressuurwedstrijd voor het eerst een opmerking onderaan mijn protocol dat ik mijn leidsels niet in de bril mocht...

andere jury´s heb ik daar nog nooit over gehoord en ik kan het ook nergens terug vinden...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:08

Nouvel schreef:
Ik heb geen idee of er echt bitten zijn die niet mogen eerlijk gezegd.
ik had wel laatst tijdens een mendressuurwedstrijd voor het eerst een opmerking onderaan mijn protocol dat ik mijn leidsels niet in de bril mocht...

andere jury´s heb ik daar nog nooit over gehoord en ik kan het ook nergens terug vinden...

:= :roll: >;) nahja..... da's raar, dat mag toch gewoon? Zie dat ook nog redelijk veel...
Heb je die jury daar achteraf nog over nagevraagd?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 07:25

ik heb het reglement ook wel eens nagespit of ik met bitringen mocht rijden, maar er staat niets anders in over bitten, dan je hierboven genoemd heb. En dat je de tong niet vast mag maken. Verder geen uitzonderingen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 11:16

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:52

Volgens mij zijn daar geen regelingen voor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:03

Volgens mij mag eigenlijk alles. In theorie zou een stuk prikkeldraad dus zelfs mogen, er staat zelfs niet dat het bit vriendelijk oid moet zijn.

Ik heb zelf met een dubbel gebroken trensje gereden (1 malig toen ik ff met de aanleuning aan het rommelen was), met een 4rings trens, liverpool met happymouth mondstuk, met myler mondstuk, recht, met lichte boog.

Ik heb alleen tijdens een ABOP eens commentaar gehad op een bokkenbitje waar ik het leidsel op het bovenste gat had. Dat was levens gevaarlijk in de ogen van de jury. Was mijn pony niet, heb die pony een week op stal gehad en pony liep al 10 jaar op dit bit zo gegespt dus heb lekker zo gereden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:11

Dennis schreef:
Volgens mij mag eigenlijk alles. In theorie zou een stuk prikkeldraad dus zelfs mogen, er staat zelfs niet dat het bit vriendelijk oid moet zijn.

als je het genoemde regeltje nastreefd is dat idd het geval, echter zou de jury iets van bloed zien kunnen ze je wel direct uit de wedstrijd zetten, of het nu met opzet is of dat hij per ongeluk op zijn tong heeft gebeten oid