[AR] bontje voor aan de broek (schuurplekken)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dodyg

bontje voor aan de broek (schuurplekken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:15

Ik heb een probleempje mijn paard heeft zodanig weinig haren dat hij telkens open wordt geschuurd achter bij zijn billen?

het getuig is gewoon in orde is perfect op maat gemaakt.

zou een bontje hier tegen helpen??

waar kan je zoiets vinden??

Zoefff

Re: bontje voor aan de broek (schuurplekken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:19

wat voor een tuig?
is het goed onderhouden
wat voor een materiaal...

misschien iets meer info en evt foto

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:20

sorry zie nu in je onderwerp staan dat het om de broek gaat.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:23

http://www.ems-paardensport.com/wp-cont ... -enksp.gif

het zelfde tuig als dit
het is pas nieuw gekocht in de hoop dat hij met dit tuig minder zou schuren aan de billen maar tervergeefs
vandaag voor de eerste keer mee gereden (20 minuten)
gewoon goed in de olie gezet voor gebruik

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:52

erg vervelend, je kunt een bontje proberen, maakt het wel zachter, misschien zijn kont in spuiten met glansspray voor het rijden zodat het bontje nog beter kan glijden. Maar ik heb zelf weinig aangespannen ervaring en nooit schuurplekken gehad dus hoop dat er andere mensen komen die je kunnen helpen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:11

en als je de broek (tijdelijk) wat langer doet?
ik neem aan dat je een goed geremde wagen hebt, dan is tijdelijk rijden met een wat ruimere broek of zelfs zonder broek volgens mij geen probleem, heeft 't even tijd om te herstellen...

en verder inderdaad je leer goed soepel houden, en als dat niet werkt kun je misschien een singelbontje smaller maken en klittenband ertussen zetten ofzo...

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:15

Nadeel van bont is dat als het vies wordt, en dat wordt een broek vrij snel, gaat het ook schuren. Ik zou proberen flink te vetten en tot die tijd de broek wat ruimer dragen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:31

Denk dat een bontje op de broek inderdaad echt snel smerig word en dan net zo goed gaat schuren.
Zorgen dat het allemaal goed schoon is en iets op zijn billen smeren dat het wat makkelijker glijd (en dus wat minder schuurt). hoe schuurt het eigenlijk omhoog en naar beneden of opzij?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:51

Is je lamoen wel breed genoeg?
Ik had ook altijd schuurplekken van de omloop (tweespan-broek) in de tijd van het verharen. Na het verharen was het weer over. Ik rij momenteel gewoon zonder broek

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:53

Mijn tink heeft ook erg snel last van schuurplekken op allerlei plekken (niet onder de broek), en ik heb gewoon een lamswollen singelbontje door midden geknipt, en iemand heeft er klitteband voor me ingezet. Kan nu dus om kwetsbare plekjes heen. Het bont wel goed schoonhouden/maken, anders schuurt dat idd ook weer!

kolkieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 00:47

Zonder broek als het echt niet wil? Vroegah deden wij dat in het tweespan wel, alleen was dan de achteruit-gang in de dressuur een drama :) . Enkelspan kan ik me niet meer herinneren hoe we dat deden eigenlijk, zal het morgen eens met pa bespreken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 00:56

kolkie schreef:
Zonder broek als het echt niet wil? Vroegah deden wij dat in het tweespan wel, alleen was dan de achteruit-gang in de dressuur een drama :) . Enkelspan kan ik me niet meer herinneren hoe we dat deden eigenlijk, zal het morgen eens met pa bespreken.

misschien met de klomp op de kont net als mijn overgroot vader :P :Y) . Helaas vinden de meeste paarden dat tegenwoordig niet zo grappig meer }>

Ik zie wel vaker mensen zonder broek rijden maar het lijkt ij toch minder. Stond er laatst niet een artikel in de bit van een proffesionele menner die nooit meer broek gebruikte?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:49

rij altijd zonder broek. Kunt de billen goed invetten met vaseline of zoiets dergelijks

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 09:35

we hebben een bondje gekocht wat we gewoon na iedere rit zullen uitwassen hopen dat het helpt

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:25

Wij hadden precies hetzelfde probleem en hebben dat opgelost door een dikke, badstof washand om de broekriem te doen. Een washand is makkelijk op maat te maken met een schaar, naald en draad en bij ons werkte het prima. +:)+ We hebben eerst een schapenbontje geprobeerd, maar dat is moelijker schoon te houden; schapenbont krimpt snel in de was, de achterkant wordt hard en het duurt vrij lang voor hij weer helemaal droog is. Een washand kun je gemakkelijk na elke rit even uitwassen en hij is snel weer droog. Overigens heeft onze Gijs nu meer haar op z'n kont gekweekt, dus het probleem is opgelost. :D

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 07:51

bij mij heeft de tuigmaker er laatst heet zacht leer tegenaan gezet aan de binnenkant. super. Om de singel heb ik nog wel een bontje zitten.

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:40

Ik zou bontje proberen en anders een ander tuig dubbel onderlegd :P

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:37

Ik had paar maanden terug in het bit gelezen over een bekende menner
(hoe heet hij nou .... :o ) en die ment zonder broek omdat ze dan meer bewegings vrijheid hebben.
Als je een goed geremde kar hebt moet dat kunnnen ;)
Maar als het bontje helpt is dat natuurlijk super! ;)