[AR] Betuigen wegbrengen of op locatie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Betuigen wegbrengen of op locatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 11:37

Hoi,
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niet echt vinden wat ik wilde.

Ik heb een bijna 3 jarige friese merrie en wil met haar gaan mennen.
Zou dat eigelijk zo'n beetje eind van de zomer willen laten doen. Dan heeft ze nog heel de zomer om te groeien
en kan ik haar zelf wat fatsoen bij brengen.
Het liefst zou ik haar gewoon houden waar ze nu staat. En dus niet wegbrengen. Maar iemand laten komen waar zij staat.
Maar wat zijn de voor en nadelen van beide? En hoe gaat het in z'n werk als je ze wegbrengt wordt zo'n paard natuurlijk meer in handen genomen door hun zelf. Op locatie vraag ik me af hoe vaak per week en hoelang het uit eindelijk gemiddeld duurt is natuurlijk ook aan jezelf. Het heeft geen haast heb liever dat ze het op een rustige manier leert. Dan vlug,vlug en daarbij wil ik zelf wel veel controle over hebben.
En dat heb je minder als je ze weg brengt. Als ik haar weg breng zou ik het liefst ook elke keer als ze wat gaan doen dat ik er zelf bij kan zijn in ieder geval zeker de eerste keren om te zien hoe ze er mee omgaan. En als het me niet aanstaat inladen en weg wezen :P.

Ik hoop dat er hier op bokt ook mensen zijn die dus paarden betuigen op locatie zodat ik van hun ook wat ervaringen krijg te horen.
En mensen die misschien ervaring hebben met beide en wat jullie fijn vonden en wat niet. Waar let je op als je iemand gevonden hebt die op locatie beleerd als je naar een stal gaat kijken kun je natuurlijk al een indruk opdoen hoe het er op die stal aan toegaat en hun manier van omgaan met paarden.
En als laatse waar vind je mensen die op locatie paarden betuigen. Die vind ik namelijk niet echt of het is ver weg.

Sorry als er al een soortgelijk topic is. Zou dan iemand een link willen plaatsen van het desbetreffende topic zodat ik dat kan lezen?

Alvast bedankt voor het lezen
Groetjes.

Jenkins

Re: Betuigen wegbrengen of op locatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:02

Met het beleren van mijn pony, doe ik veel zelf. Maar als hij uiteindelijk voor de kar gaat, laat ik iemand op locatie komen.
Dit omdat mijn pony mij vertrouwd en dingen voor mij doet en ik graag wil zien hoe hij het oppakt en of hij het al aan kan.

Tichla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:09

Heb vorig najaar mijn paard laten betuigen. Hier in de buurt ment bijna niemand, en in mijn ogen al zeker niet goed genoeg om een paard te beleren.
Ik heb 3 weken vakantie genomen en ben steeds met paard en al naar iemand toegegaan die dit heel vaak doet, en een 2wieler en een oude marathonwagen had staan. Ook heeft deze man een mooi menterrein om te oefenen (met waterbak etc.).
Maar mijn paard hier in de wei zetten zag ik niet zitten, dus zijn we gewoon samen op en naar gereden, grote voordeel: je bent er altijd zelf bij. Het kost even veel tijd (was toch iedere keer 45 min heen en 45 terug) en je moet zelf vervoer hebben maar bij een volgend paard doe ik het weer zo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:01

Bij mijn shet Grietje heb ik ook iemand laten komen. Die heeft ons dan de ene week les gegegeven en de andere week ging ik zelf aan de slag. Denk hierbij aan werken met de dubbele longe, lange lijnen enz. En uiteindelijk heeft hij me ook geholpen om Grietje in te spannen. We hebben hier wel een tijd over gedaan, maar dat kwam meer omdat ik weinig tijd had. Ik vond het erg fijn om het op deze manier te doen, want ik heb er zelf veel van geleerd, het ging op een rustig tempo en ik was er zelf bij. Met Hans ga ik het iig weer op de zelfde manier aanpakken.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:58

Ik heb al mijn paarden en pony's zelf beleerd, maar als ik dat niet zelf had gekunt, dan zou ik er toch wel graag zelf bij willen zijn.
Een groot deel zou je al zelf kunnen doen, zoals
longeren, enkele en dubbele longe.
wennen aan bit, hoofdstel met oogkleppen (kan heel spannend zijn voor sommige paarden), schoftje, broek en borsttuig.
Voor het slepen, en het echt voor de kar zetten zou ik iemand met ervaring erbij vragen om te helpen en om het zelf te leren hoe het moet, zodat je niet elke keer iemand erbij moet hebben, maar 1 keer per week en je zelf 2 a 3 keer per week oefend, dan gaat het best snel.

Succes ermee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 00:14

Dankje wel voor jullie ervaringen en meningen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:51

HTM schreef:
Ik heb al mijn paarden en pony's zelf beleerd, maar als ik dat niet zelf had gekunt, dan zou ik er toch wel graag zelf bij willen zijn.
Een groot deel zou je al zelf kunnen doen, zoals
longeren, enkele en dubbele longe.
wennen aan bit, hoofdstel met oogkleppen (kan heel spannend zijn voor sommige paarden), schoftje, broek en borsttuig.
Voor het slepen, en het echt voor de kar zetten zou ik iemand met ervaring erbij vragen om te helpen en om het zelf te leren hoe het moet, zodat je niet elke keer iemand erbij moet hebben, maar 1 keer per week en je zelf 2 a 3 keer per week oefend, dan gaat het best snel.

Succes ermee.

Ik ga hier in mee, en als je dat allemaal goed afgaat dan is de stap om eens zelf in te spannen ook niet meer zo groot, want je groeit samen in dat proces. Ik ga binnekort met een fjordenruin beginnen. Ik begin met longeren en het wennen aan de stemhulpen. Als hij lekker op 1 lijn loopt komt de 2de lijn erbij. Ik ga in principe net zolang door totdat ik 8tjes kan draaien in draf. In die tussentijd komt ook ergens de staartriem erbij, zodat hij die al gewent is. Gaat dit alles naar wens begin ik met het tuig te wennen de strengen liggen nog op de rug, dan ga ik voor het eerst met tuig op naar buiten. Met een helper die hem aan het halstertouw houdt ga ik zelf met de leidsels werken. Afhankelijk van zijn reactie kan de helper uiteindelijk loslaten, en loopt de pony dus op eigen benen met mij aan de leidsels.
Ik ben zelf geen voorstander van slepen, ik zorg wel dat hij leert om druk op de strengen te hebben maar dat doe ik door iemand aan de strengen te laten trekken/hangen terwijl hij loopt.
Als dit allemaal werkt, dan ga ik de koets erachter zetten. Altijd met 3 personen. 1 op de koets die ment, 1 ernaast met een longeerlijn, en 1 naast de pony. Een 4de persoon kan handig zijn om de pony aan de andere kant vast te houden. Dit is tenminste mijn plan van aanpak, misschien heb je er wat aan :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 01:20

Voor het betuigen heb ik ze altijd weggebracht.
Ik ben van mening dat wanneer ik het zelf niet kan/mezelf niet goed genoeg acht om een paard correct te beleren, ik zal moeten zien dat ik iemand vind die het en correct doet en het paardvriendelijk doet zodat het dier alle vetrouwen behoudt in de mens en met plezier en ontspannen voor de wagen loopt.
Die persoon heb ik gevonden en tot op heden alle dieren keurig betuigd terug gekregen, zoner angst en ontspannen aan het werk gingen.
ik breng ze weg.. en met het volste vertrouwen

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 01:23

Ik ga een beetje met Alane mee. Geef zoiets ook liever uit handen en train dan na een tijdje langzaam mee dan dat ik er zelf mee moet beginnen. Maar laat dan liever iemand naar mij toe komen dan dat ik paard weg zou brengen. Ben een miep :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 14:18

Dankje jullie wel.

Heeft iemand misschien adressen van mensen die aan huis paarden betuigen?
Ik zoek me suf maar kan nergens iemand vinden. Niet op bokt, MP of google.
Zou het slim zijn om een advertentie te plaatsen op MP of zouden daar vooral mensen op af komen die denken de ervaring te hebben.
Ken er wil in de omgeving die betuigen zelfs de buren van waar mijn paard staat maar z'n manier van omgaan met paarden is echt niet mijn manier.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:32

Wij hebben met onze Welsh tot nu toe alles zelf gedaan, wel met tips van mijn mensintructeur 'op afstand', maar met behulp van een hele goede rustige hulp stapje voor stapje zaken opgebouwd. Gaat tot nu toe heel erg goed. Vind het zelf bij het beleren / wegbrengen wel heel snel gaan allemaal, zal wel de gewoonte zijn bij aangespannen maar ik ben zelf meer een van rust, evenwicht en kalm aan. Dus wij hebben daarvoor gekozen.
Heb zelf wel menlessen (met paard) en een pony met flink wat ervaring zodat ik zelf nu onderhand niet helemaal meer een beginner ben met mennen. Dat is wel handig natuurlijk.

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:57

misschien is het handig om even te vermelden in welke regio je iemand zoekt..;-)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:14

ykja schreef:
misschien is het handig om even te vermelden in welke regio je iemand zoekt..;-)

Owja dat is wel zo handig. Regio roosendaal/breda.

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:58

Hallo,

Ik heb allebei mijn paarden (nog enkel) voor de koets staan. eentje heb ik weggebracht en de ander is op lokatie beleerd. die wat ik weggebracht heb was een echte rotzak en daar moest veel mee gedaan worden. hij is 16 weken weggeweest. die wat op lokatie is beleerd is een echte goedzak. ik heb eerlijk gezegd van hem niet bijgehouden hoe lang het heeft geduurd. naar mijn idee heel kort omdat ik er zelf samen met de instructeur mee bezig geweest ben en er dus veel meer plezier mee heb beleefd. ik zou kiezen voor op lokatie omdat je zelf dan een heleboel leert. de instructeur was ook een hele leuke man. alleen woon ik in zuid-limburg en kan je dus helaas niet aan adressen helpen, tenzij je naar het zuiden wilt komen, dan kan het wel.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:54

Ik beleer altijd het liefste bij mij op stal. Daar heb ik alle materialen en dan kan ik eerst zelf aan de slag met mijn eigen pony's en dan nog even een half uurtje met de beleerpony.
Aankomende zomer heb ik er waarschijnlijk ook nog 1 te beleren en die woont bij mij in het dorp. Die doe ik de basis op haar eigen stal (longeren, lange lijnen en slepen) en die gaat dan een paar keer mee op de trailer voor in het tweespan en in het enkelspan voor mijn eigen wagen.
Ik reken meestal maximaal een maand voor het beleren en ik heb daar altijd zat aan gehad (zoowel voor groene pony's als pony's die al bitwijs zijn) Nu moet ik zeggen dat ik over het algemeen alleen a-pony heb gehad, die zijn mischien wat makkelijker om te beleren.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:57

Mijn paard is vorig jaar beleerd voor de kar. Wij hebben ervoor gekozen om hem weg te brengen. Hier is hij in ruim drie weken beleerd. Vind dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Bij hem is het zo dat vreemde ogen wel dwingen. Als ik er bij sta wordt ik er alleen maar zenuwachtig van als het niet goed lukt. :o
Wel gingen we elke week op bezoek om daarbij ook even te oefenen.