[AR] Mennen: belasting voor welke lichaamsdelen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Mennen: belasting voor welke lichaamsdelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 23:13

Misschien is het wel een hele domme vraag, ik heb ook totaal geen verstand van mennen dus sorry als het nergens op slaat. :+

Voor welke lichaamsdelen is mennen (in vergelijkig met rijden) een belasting?

Ik vraag dit omdat mijn paard slechte benen en ook een niet al te goede rug heeft. Ik dacht dat mennen misschien een minder grote belasting zou zijn dan rijden.. (natuurlijk wel met een lichte kar en weinig mensen in de kar).

Alvast bedankt! :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:20

Ik zou er allereerst toch echt een DA naar laten kijken, en het hem vragen. Tsja de benen worden natuurlijk ook goed gebruikt tijdens het mennen.... ik weet niet wat jou paard precies heeft, maar het lijkt mij eerder verstandig om een DA te raadplegen, dan het hier op bokt te vragen.

Voor de wagen 'stuwen' ze toch vaak meer met de achterhand en de achterbenen, ze trekken met de borstpartij, maar dat neemt niet weg dat er volgens mij ook wel een (minimale) belasting van de rug is; rug moet natuurlijk ook goed gebruikt worden, en bijv. niet weggedrukt worden.

Het is erg afhankelijk van wat je paard heeft; je hoort ook wel eens dat sommige paarden niet meer bereden kunnen worden wegens rugproblemen, maar dat ze het met wat aanpassing (en in overleg met de DA) het toch nog wel goed kunnen doen voor de wagen.

Het is bijv. met tweewielers/sulky's erg belangrijk dat het allemaal goed in evenwicht is gebracht, anders drukt en klepperd het gewicht op de rug van het paard, en kan het paard onder omstandigheden ook met het schoftje trekken ipv. met het borsttuig, en dat is natuulijk ook niet de bedoeling ;)

Sodeletuut

Re: Mennen: belasting voor welke lichaamsdelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 00:06

JoyCiej007, dankjewel voor je reactie!
Mijn paard heeft artrose in haar linkervoorbeen en bijna artrose in haar rechtervoorbeen (niet genoeg om in een klasse in te delen zegmaar), haar achterbenen zijn prima in orde.
Haar rug is niet sterk, maar daar zitten geen gebreken in, dus dat ik zeker te trainen.

Het is inderdaad een goed idee om de DA te vragen. Ik ga over 1/2 weken weer met haar naar de kliniek voor haar benen, dus dan zal ik er eens over vragen. Ik ga natuurlijk niet blindelings af op wat Bokt zegt, maar ik denk dat er zeker mensen tussen zitten met ervaringen en goede adviesen. Aan jou reactie heb ik al een hoop. :)

Rene3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 00:09

Bij twijfel:: altijd een DA laten kijken en vraag dan veel aan je DA.
en natuurlijk je eigen denkbeeld wisselen met je DA.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 00:16

Dankje Rene3235, dat ga ik zeker doen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 00:25

Inderdaad even laten checken, het is wel zo dat je hele andere spiergroepen gaat gebruiken en een gevoeligere rug HOEFT geen probleem te zijn. Het ruitergewicht hoeft het immers niet te dragen, en vaak zie je dat de spieren in de rug beter getraind worden en daardoor sterker worden. Ik zou iig (ervan uitgaand dat de DA groen licht geeft) met een goed passende sulky beginnen, zoals joyce al zei kan het op de rug klapperen als deze niet goed bij het paard past. Maar door het lichtere gewicht kun je makkelijker beginnen met trainen. Veel licht heuvelwerk is goeie training voor de achterbenen en de rug.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 00:30

Bedankt chocobroodje! :)
Dat klopt, en ze heeft ook niet een slechte rug, maar ze heeft een lange rug en is overbouwd, dus dat is gewoon minder sterk dan een normale rug.

Een sulky, okee. Denk je niet dat een lichte kar met 4 wielen makkelijker is om mee te beginnen? Ook om te kijken of het iets is voordat ik op zoek ga naar iets wat perfect past, en om klapperen ed. tegen te gaan? Of is dit een stuk zwaarder?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 00:46

Sodeletuut schreef:
Bedankt chocobroodje! :)
Dat klopt, en ze heeft ook niet een slechte rug, maar ze heeft een lange rug en is overbouwd, dus dat is gewoon minder sterk dan een normale rug.

Een sulky, okee. Denk je niet dat een lichte kar met 4 wielen makkelijker is om mee te beginnen? Ook om te kijken of het iets is voordat ik op zoek ga naar iets wat perfect past, en om klapperen ed. tegen te gaan? Of is dit een stuk zwaarder?

Ik heb er zelf niet zo veel vrstand van, maar ik heb zelf altijd met een sulky gereden en zeker om te beginnen vond ik het erg fijn. De mijne woog 40 kilo in totaal, + 2x 50 kilo (ongeveer we waren nog jong :P) Daar kon je heerlijk heuvels mee op rijden, was voor de pony super fijn om te trekken alleen geen rem maar dat was bij haar ook geen enkel probleem.
Edit was een ouder 2dehands (of 3dehands :P) ding maar werkte perfect. Heeft me toen (omgerekend) 150 euro gekost

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 10:19

Oh jeetje dat is niet duur en ook écht super licht! Ik had niet gedacht dat het zo licht zou zijn! Ik ga marktplaats eens rondspeuren en ik ga het in de dierenkliniek ook even vragen!

Ik kan me niet voorstellen dat zoiets (stel dat ik ook een kar van 40 kg vind, en dan + mezelf ruim 100 kg), zwaar kan zijn voor een paard, en al helemaal niet als je alleen over de verharde, vlakke weg rijdt.

Dankje!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:32

Zorg wel dat je een tweewieler of sulky vind die je goed kan afstellen want een niet goed afgestelde tweewieler is funest op de rug. Naar mijn idee belast je mennend meer achterbeen als voorbeen. Alleen bij hele zware ondergrond moeten ze bij mij wel eens flink klauwen met de voorbenen maar dat komt weinig voor.

Op harde ondergrond kan een paard trouwens (mits getraint) drie maal zijn eigen gewicht trekken. Ik zou ook niet een te lichte wagen kiezen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:34

Mijn merrie heeft een moeilijke rug, vaak spanning onder het zadel, voor de wagen kan zijn zich veel beter ontspannen doordat ze geen druk op haar rug heeft.
Ik rijd wel met een lichte vierwielige wagen die dus geen druk op haar rug geeft.
Daarnaast heeft mijn merrie lichte kogelartrose, maar ik denk dat dat er weinig toe doet voor het aangespannen werk, want voor de benen is onder het zadel en aangespannen rijden denk wel vergelijkbaar, en beide kun je natuurlijk zo licht en zo zwaar maken als je zelf wilt...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:39

Sodeletuut schreef:
Oh jeetje dat is niet duur en ook écht super licht! Ik had niet gedacht dat het zo licht zou zijn! Ik ga marktplaats eens rondspeuren en ik ga het in de dierenkliniek ook even vragen!

Ik kan me niet voorstellen dat zoiets (stel dat ik ook een kar van 40 kg vind, en dan + mezelf ruim 100 kg), zwaar kan zijn voor een paard, en al helemaal niet als je alleen over de verharde, vlakke weg rijdt.

Dankje!

Was wel een pony wat ik had dus ook een pony wagen, zeg dat je voor een paard rond de 100 kilo uitkomt. Gewoon eens rustig kijken, en wat heel belangrijk is, de 1ste keren goed laten afstellen door iemand met verstand. Mijn ervaring is dat het dan 9/10 goed gaat.
Zwaar is het zeker niet, daarom vond mijn pony het ook zo leuk. Zolang het niet regende liep ze constant met de oren naar voren :))