JoyCiej007 schreef:Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar ik vraag me écht af waarom sommige mensen altijd zo'n haast hebben met jonge paarden.
TS: laat je pony lekker in de wei staan, veulen zijn, met soortgenootjes spelen, lekker spelenderwijs bezig met alleen de echte basisdingen; af en toe borstelen, voetjes geven, stukje wandelen, beetje verkeersmak maken, nette manieren aan het halstertouw, etc.
Straks heb je nog tijd genoeg om echt te gaan beleren en om aan het werk te gaan met je pony, dan is hij een stukje ouder en kan hij het ook makkelijker aan.
Waarom nu al beginnen? Wat zijn daar in godsnaam de voordelen van? Jonge pony's zijn zowel fysiek alsook geestelijk nog lang niet toe aan werk; fysiek omdat pezen, spieren e.d. nog lang niet uitgegroeid zijn, groeiplaten zijn nog niet gesloten, en geestelijk kan een jong dier ook niet al te lang zijn concentratie bij het werk houden, dat mag je ook niet van hem eisen vind ik.
Ik verbaas me er steeds meer over. Als jij zo'n haast hebt met werken e.d. dan moet je niet beginnen aan een jonge pony; koop dan een dier wat al beleerd is en wat al wat ouder is, zodat je daar lekker mee aan de slag kan!
nu vraag ik me dan af van waneer zou het dan wel kunnen
ik wil ook gaan mennen met mijn haflinger
maar weet niet waneer hij daar klaar voor is kwa groei en zo???