[AR] Hoe strengen aansluiten op deze zweng?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marloesje001

Hoe strengen aansluiten op deze zweng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:44

Hallo,

Ik ben redelijk nieuw in het aangespannen rijden. Heb net een mencursus achter de rug en het bevalt me enorm !

Nu heb ik hier een lamoen liggen, waarvan ik niet goed snap hoe de strengen aan het zweng te bevestigen. En als ik snelsluitingen wil gebruiken, hoe en waar bevestig ik ze dan? Zie ik nu iets over het hoofd of ontbreekt er iets? De zwengen die we tijdens de lessen gezien hebben, zien er in ieder geval anders uit aan de uiteinden.

Hieronder al enkele foto's ter verduidelijking.
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt in ieder geval !

LADPR

Re: Hoe strengen aansluiten op deze zweng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:46

Zo te zien is het de bedeoling dat je de lus aan het einde van de strengen tussen de twee pinnetjes doet. Snelsluiting kan je niet zo direct aan de zweng maken.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:47

De zweng komt aan de kar naar beneden te hangen. In de strengen maak je dan zo'n lus, weet je wat ik bedoel ? en die lus schuif te over de zweng, tussen die twee pinnen in.

Marloesje001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:52

Aha ! Is het op deze manier wel veilig? En zien jullie een mogelijkheid om snelsluitingen of andere te bevestigen? Of is dat niet persé nodig.

Bedankt !

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:48

Ik vind deze manier van streng bevestigen niet ideaal om dat het niet snel los gaat.
Maar... wel eens geprobeerd om een snel sluiting los te maken als er een paard op ligt. Gaat jammer genoeg ook niet zo snel.

Ik zie geen mogelijkheid om bij deze lamoen een snel sluiting te gebruiken. Of je zou een oog op die plek moeten lassen. (zou ik zelf niet doen, of je moet iemand kennen die heel zeker is van z'n las kunsten. ;) )

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:58

Afbeelding
Dit is een foto van ons 4-span.
Als je tussen het voor en achter span kijkt zie je hoe jou steng vast zou moeten zitten.

Marloesje001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 16:13

Ahzo, bedankt ! Ik denk dat ik het begrijp nu.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:46

Bij dit lamoen horen strengen met stroppen. De strop gaat tussen die twee pinnetjes in. Snelsluitingen kan je wel gebruiken. Dan moet je de zweng doorboren tussen die twee pinnetjes en dan zo'n moer met oog daar vastbouten. Daar kan je snelsluiting aan. Over het algemeen voldoen stroppen ook wel prima, ik weet niet of je al een tuig heb?

Ik vind het lamoen van de foto wel een hele vreemde vorm hebben. Is hij nou zo enorm breed aan de voorkant?

Marloesje001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 16:55

Heb je soms een foto ivm die strop? Ik moet het tuig nog kopen. Maar omdat het een eerste tuig is dacht ik aan Ideal WebTech.

Inderdaad, het lamoen staat ook niet helemaal op de foto. De man van wie ik het lamoen kocht, had het in het midden iets breder gemaakt voor zijn fjord, maar aan de uiteinden neemt het lamoen terug zijn normale vorm aan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:03

Dit is een strop om de zweng (rechterplaatje)
Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:05

Ik rijdt zelf al jaren enkelspan met stroppen; misschien dat ik dat in de toekomst wel ga veranderen, heb nu een 2span tuig gekocht en ga daar straks wel met paniekhaken mee rijden denk ik.

beiden hebben zo z'n voor- en nadelen. Strop hoort idd tussen die 2 pinnetjes te zitten; je ziet vaak verschillende constructies op zwengen om stroppen aan te maken.

Vind het lamoen idd ook apart van vorm, en nog aparter dat hij het juist in het midden breder heeft gemaakt; lamoen is van achter vrij smal, in het midden dus breed en als het goed is loopt hij dus aan de voorkant wat meer terug? Eigenlijk hoort een lamoen juist aan de achterzijde wat breder te zijn, zodat het paard bij wendingen en bochten z'n kont nog een beetje kan keren en genoeg ruimte van achter heeft om te wenden, als je dan bij het midden uitkomt loopt het lamoen weer geleidelijk naar binnen.
Jammer dat deze man niet aan de ruimte bij de achterzijde heeft gedacht.... Dat zou ik zelf evt. wel uitbuigen ;)

Marloesje001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 23:06

Hey, bedankt iedereen voor de tips !

Ivm die strop, is dat een benaming voor een bepaalde manier om de streng om de zweng te hangen? Of moet je om die strop te hebben nog iets extra bijkopen? Ik snap het even niet. M.a.w. als ik het Ideal WebTech tuig aanschaf, heb ik dan nog iets extra nodig? Of zal het daarmee lukken?

Ik moet wel toegeven, het lamoen ziet er vreemd uit op de foto. Waarschijnlijk een slechte invalshoek, en ook, het lamoen staat er niet helemaal op. Hij had het inderdaad beter achteraan even breed gemaakt, maar het lamoen is vrij lang en ik denk niet dat dat mijn pony's kont zal raken. Als dat wel het geval is, doe ik er in ieder geval iets aan.

Bedankt nog eens !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:11

Als het Ideal Webtech tuig stroppen aan de strengen heeft, dan heb je niets nodig; als je een nieuw tuig koopt zitten er meestal óf stroppen aan, of D-ringen voor snelsluitingen.

Voor wat betreft het lamoen; het is ook niet bedoeld voor als de pony het lamoen met z'n kont raakt bij de achterkant, maar voor aan de zijkanten, bij de heupen zeg maar, dat hij goed kan draaien en daar ruimte genoeg voor heeft. Ik zou wel even kijken of het lamoen niet te lang is; hij moet eigenlijk niet verder doorlopen dan het begin van de hals, anders zal het lamoen de pony in z'n nek prikken als hij wil wenden ;) een te lang lamoen is ook erg vervelend (en daar kan ik helaas over mee praten)

Marloesje001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 23:19

Hey,

Bedankt voor je reactie ! Oké, dan zie ik het wel als ik het tuig besteld heb.

Inderdaad, hij heeft het ook breder gemaakt ter hoogte van de heupen zodat de pony bij het draaien niet constant tegen het lamoen indrukt. Maar het ziet er echt vreemd uit op de foto, het lijkt of hij naar onder gebogen is, terwijl hij in feite helemaal naar buiten gebogen is. Ik denk ook dat ik het lamoen langer of korter kan maken, dus kan het dan eventueel wat aanpassen. Het is allemaal nog nieuw voor mij en heb het nog niet uitgeprobeerd of de pony er nog niet in geplaatst. Voor de zekerheid zal ik bij de eerste keer inspannen, een foto maken en hier plaatsen. Wil absoluut niets verkeerd of onveilig doen. Heb wel een cursus gevolgd, maar de ervaring ontbreekt nog ...

Bedankt nog eens !

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:13

Webtech heeft geen stroppen maar vaste doorlopende strengen. Of je moet er speciaal om vragen ? Bij mijn tuig iig niet.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:19

Afbeelding

Volgens mij kan je hier nooit stroppen van maken.

Marloesje001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 22:16

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:20

Ja die moet je hebben dan.

Marloesje001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 22:28

Bedankt !

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 06:03

Ik neem aan dat je leverancier van het tuig je ook wel helpt. Ik zou het tuig trouwens wel in een goede winkel kopen en niet via internet of zo iets bestellen. Laat het gewoon passen. Bij veel merken tuigen kan de leverancier losse onderdelen bestellen in een andere maat.

Saranyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 07:57

Nuttig topic, ik heb zelf ook stroppen en ook geen mogelijkheid om snelsluitingen aan mijn wagen te maken, er zitten ook 2 van die pinnetjes waar de strop tussen moet vallen.
Wil wel nog steeds graag snelsluitingen maar idd, mocht je te val komen met je paard zijn ze dan ook echt sneller los??

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:13

Saranyu schreef:
Wil wel nog steeds graag snelsluitingen maar idd, mocht je te val komen met je paard zijn ze dan ook echt sneller los??

Ik heb in mijn mencarriere helaas al 2 keer meegemaakt dat een paard op zijn zij kwam te liggen voor de wagen. De eerste keer was dit paard met stroppen vastgemaakt en het was in onze situatie echt onmogelijk om tussen bewegende benen van een paard en het strak trekken van de streng (omdat het paard erop ligt) om hem los te krijgen. Zelfs het doorsnijden ging niet. We hebben toen de vork van het borst tuig los gemaakt maar al met al duurde dat vreselijk lang.

De tweede keer dat ik het meemaakte, stond ik bij iemand achterop (het was ook met een andere pony) en die had wel panieksluitingen en was het diertje binnen 2 minuten los van de wagen.

Ze komen dus zeker sneller los, ik zweer inmiddels bij die dingen!