[AR] Koetsiersbewijs cap

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Koetsiersbewijs cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 16:47

Ik ben bezig met mijn koetsiersbewijs en vanaf deze week beginnen de praktijklesen. De saaie theorie en de poetsslessen hebben gehad. Nu zeiden ze dus dat je warme kleding evt regenklding moet meenemen/aantrekken en een hoofddeksel (petje)

Dus ik vraag, geen cap?
Nee dat is alleen voor het examen.

Mij is dus altijd geleerd en vaak ook op Bokt op het hart gedrukt, cap op hoofd. Met rijden heb ik hem nooit op, maar met mennen ga ik dat dus wel doen (groene pony)

Sowieso heb ik hier geen petje liggen, dus ik neem idd mijn cap mee. Maar ik vind het een beetje vreemd dat we 'geleerd' krijgen dat een cap niet ophoeft. Kijk ik naar de site van mijn instructeur of van de menvereniging zelf zie ik ze allemaal met cap (menner en groom)

Ps, als jullie karinvulling meenemen hoe doen jullie dat dan. Ik neem aan dat niet iedereen een cap bezit en dat jij als menner zijnde ook geen hele ruitersporthandel in je kast heb liggen :+

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:49

Ik ben ook bezig met lessen voor koetsiersbewijs, maar wij moeten wel altijd een cap op :j Ook altijd met z'n 2en op een kar en dan beide een cap op :j

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:50

Ik moest met het koetsiersbewijs zowel in de les als op het examen een cap op. :j
Wij moesten net als Wendy15 met z'n tweeën op een kar, en allebei àltijd een cap op.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:26

Hoofddeksel is in de wedstrijdreglementen van het mennen verplicht en dat hoeft geen cap te zijn in de dressuur/vaardigheid. Maar je ziet het steeds meer en ik denk dat het niet lang meer zal duren voordat de cap verplicht gesteld wordt.
Bij ons op de club is de cap verplicht voor ruiters en koetsiers/grooms in de les.

jouke_h

Re: Koetsiersbewijs cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:02

Ik heb alleen met mijn examen een cap opgehad. Voor de rest alleen een pet. Scheelt een hele hoop om iets op je hoofd te hebben want je koelt snel af. Verder als we gaan mennen (ook met groene ponies) doen we nooit een cap op. In de bak is het verplicht onder het zadel maar mennen doen we het niet is wel een beetje krom. Maar doe waar je je goed bij voelt. Beter goede bescherming dan erachter komen dat je het mist!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:05

ik ben ook net begonnen met menlessen voor het koetsiersbewijs en wij moeten wel een cap o, zowel voor de les als het examen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:17

Bij ons was het ook verplicht en terecht denk ik.
Zou gewoon uit mezelf ook een cap opzetten, je weet maar nooit...

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:38

bij ons hoefde het niet als je de weg op ging.. maar het was wel verplicht op haar eigen erf (verzekeringstechnisch gezien) erg raar inderdaad.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:43

Wij hoefden geen cap op, hebben we tijdens het lessen ook niet gedaan, domweg omdat we geen cap hadden. Het examen moest mét, en die leenden we. Nu vinden we ons verstandig en rijden we altijd mét cap. Eigen keuze. Ik zou zeggen: Gewoon doen, dan ben je er het snelst aan gewend.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:32

janouk schreef:
Hoofddeksel is in de wedstrijdreglementen van het mennen verplicht en dat hoeft geen cap te zijn in de dressuur/vaardigheid. Maar je ziet het steeds meer en ik denk dat het niet lang meer zal duren voordat de cap verplicht gesteld wordt.
Bij ons op de club is de cap verplicht voor ruiters en koetsiers/grooms in de les.

Vaardigheid is bij het samengesteld mennen wel verplicht om een cap te dragen jammer genoeg.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:06

In het nieuwe regelement (2010) is bij de vaardigheid een goedgekeurde cap verplicht :) niet alleen bij het samengestelde mennen :) ook bij de D/V wedstrijden :)

Wedstrijdreglement Mennen
Dressuur- en Vaardigheidswedstrijden
Citaat:
Artikel 407 - Kleding
KLEDING
Voor deelnemers en grooms is correcte kleding is verplicht zowel tijdens het losrijden als tijdens de wedstrijd. Deze regel is ook van toepassing op de voorlezer van de deelnemer.
Een deelnemers en grooms dienen als volgt gekleed te zijn:
– Heren: kostuum of combinatie - bijpassende (bol)hoed of veiligheidshelm, schootskleed
en handschoenen.
– Dames: kostuum, combinatie of rok - hoed of veiligheidshelm, schootskleed en handschoenen.
Voor zowel deelnemers als grooms is eveneens het verenigingstenue toegestaan.
Bij vaardigheidswedstrijden is voor zowel de deelnemer als de groom een veiligheidshelm
(EN 1384) tijdens de proef verplicht.

http://www.knhs.nl/objects/00017471.pdf

Wij moeten bij onze cursus ook allemaal een cap op :) ook bij het examen :) Heb hem nu eigenlijk ook altijd op, alleen niet bij mijn dressuurproeven, dan heb ik een hoed op :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:51

Hier hebben de meeste mensen met de dressuurwedstrijden ook een hoedje op, maar dan met zo'n klein dun capje er in zeg maar. Met het hoedje er overheen zie je er niks van :)

Vind het wel een goede zaak een cap op met mennen :j Zag er in het begin het nut niet zo van :o Maar hier in de manege viel laatst een ervaren menner in de les van de kar omdat de paarden ergens van schrokken en ervandoor gingen en die viel met z'n hoofd tegen de bakrand. Dan zie je maar weer dat er altijd wat kan gebeuren :=

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:21

Ik vind het met de dressuur en vaardigheid buiten onzin.
Je moet wel heel erg je best doen om ergens tegen aan te vallen.
Met indoors en marathon vind ik het wel nodig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:23

S_zanne schreef:
Ik vind het met de dressuur en vaardigheid buiten onzin.
Je moet wel heel erg je best doen om ergens tegen aan te vallen.
Met indoors en marathon vind ik het wel nodig.

Tja, blijkbaar denkt de KNHS daar anders over :) staat in de regelementen.
Maar het gaat hier over het koetsiersbewijs, niet over vaardigheid.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:43

Snap ik.
Het zal wel een verzekeringstechnisch verhaal zijn. :)