[AR] hoe groot kan MAX het stokmaat verschil bij dubbelelspan zij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

hoe groot kan MAX het stokmaat verschil bij dubbelelspan zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 20:52

mijn vraag is dus hoe groot het stokmaat verschil mag of kan zijn voor tendem of dubbelspan??

JoyCiej007

Re: hoe groot kan MAX het stokmaat verschil bij dubbelelspan zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:56

Eigenlijk gaat het meer om de passen die een paard maakt, dan de stokmaat..... ik heb wel vaker 2 kwpner's bijv. gezien die wel 10 cm. scheelden maar allebei even ruim liepen; ze moeten wel beetje dezelfde gangen hebben, 't is geen doen dat als je stapt, de 1 steeds bij moet draven.

Daarbij maakt het erg verschil over welke paarden je het hebt; 10 cm. bij kwnp'ers is voor het plaatje misschien niet zo heel mooi, maar zo heel erg valt dat nog niet eens op.
Bij shetten kan er al veel verschil zitten qua gangen, terwijl ze misschien maar 3 cm. schelen.....

in eerste instantie dus eerst naar de gangen kijken, dat is toch het belangrijkste.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:39

stomme vraag maar
kan je dan niet de ene gewoon wat harder laten stappen en de ander wat zachter?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:47

MisticRider schreef:
stomme vraag maar
kan je dan niet de ene gewoon wat harder laten stappen en de ander wat zachter?

Er bestaan geen domme vragen.
Maar wat zou je zelf denken?

Het ene paard kán nu eenmaal sneller stappen en grotere passen maken dan de ander, een paard kan niet sneller stappen dan dat hij echt kan....

Ter voorbeeld; ik neem onze shetmerrie en shetruin regelmatig mee uit wandelen. Merrie is iets over de 1m. stokmaat en stapt voor een shet érg goed door en maakt ruime passen, heeft ook zeer ruime gangen. Ruintje is zo'n 95 cm. en heel anders gebouwd; veel korter op de beentjes, beetje dikkig, maakt kleine stappassen en als hij draaft zijn het echt van die shet-dribbelpasjes waarbij hij ook nog eens heel lui z'n achterhand en hoeven letterlijk achter zich aan sleept zo'n beetje.

Merrie stapt op normaal tempo, nog niet eens heel erg voorwaarts en uitgestrekt stappen, want dat kan ze nl. ook. Ruintje moet steeds bijdraven om enigzins gelijk op te komen met de merrie.

Het antwoord op je vraag dus: nee, dat kan niet zomaar. Paarden moeten ongeveer dezelfde gangen hebben, anders zal het je nooit lukken. Daarbij is het natuurlijk niet te doen en geen porum om de 1 te laten stappen terwijl de ander steeds moet bijdraven.
En het paard dat wat minder ruim loopt, moet je die dan maar steeds gaan uitputten door hem op de top van z'n kunnen te laten lopen? Dat is vergelijkbaar met iemand die 2x per week een leuk stukje gaat hardlopen, en die samen op laten lopen met een geoefende marathonloper; die lopen ook heel anders.
(misschien beetje kromme vergelijking maar hoop dat je 't nu snapt).

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 23:29

mn ene shet heeft mooie ruime gangen
de andere shet (de kleinste) is heel erg voorwaarts
dus ze houden elkaar prima bij
ook is het zo dat de grote shet soms een beetje lui is en de kleine echt hyper is dus daardoor houden ze elkaar prima bij.
maar mijn doel zou wel alleen zijn om eens in de maand lekker een rondje recreatief te doen, en geen mega dingen van plan ben
het lijkt me alleen zo heerlijk om met ze bijde opstap te gaan

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:07

Nogmaals; als ze elkaar bij kunnen houden in stap en in draf zonder dat de één heel erg moet gaan versnellen kan het prima, maar de gangen moeten dus wel een beetje op elkaar lijken.
Als de één 'lui' is en de ander heet werkt het juist vaak moeilijker....
maargoed.

Ook voor recreatie lijkt het me erg belangrijk dat ze elkaar een beetje kunnen bij houden; ze moeten nl. met z'n 2en de wagen trekken, en als de 1 achter blijft in de strengen en de ander een stukje vooruit loopt, loopt er maar 1 in de strengen en trekt er dus ook maar 1 pony de wagen, en dat is nu net niet de bedoeling :)

demenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 02:04

Voor een tweespan zou ik het niet weten, maar voor een tandem is het maatverschil en ook het verschil in gangen niet zo heel belangrijk. Ik heb twee Friezen in tandem lopen, de ene met heel ruime gangen, de ander niet en dat maakt dus niets uit. De menner bepaalt het tempo en de ene doet dat met wat groter passen dan de ander.

djnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:44

Als je recreatief rijd maakt het niet uit of ze qua maat bij elkaar passen. Het is gewoon het belangrijkste dat ze qua gangen bij elkaar passen.
Hoe vervelend zal het niet zijn voor bijv een pony/paard in een 2span waarvan de ene sneller stapt als de ander en de langzaamste niet lekker kan uitstappen na een rit omdat zijn spangenoot sneller/harder stapt???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:43

Dat bedoelde ik dus idd, djnien, paard met kortere passen/langzamere gangen moet dus constant op z'n tenen lopen om de ander bij te houden en kan zelf weinig tot niets uitrusten, vind dat dus ook oneerlijk tegenover 't paard....

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:11

Dat hebben we 2 jaar geleden ook mogen ondervinden, toen we gestart zijn met 2span rijden. Onze jonge haf had hele ruime gangen, ons oudje moest er constant achter hobbelen (is van het oude type, met korte gangen. Ze heeft altijd voor de koets gelopen, éénspan) en dat resulteerde 2x in een noodstop tijdens het draven... Dan weet je het wel.
We hebben dan maar een 3de haf gekocht, die qua gangen even ruim liep. Het paste niet meteen in de planning, maar het is gewoon niet eerlijk als het "mindere" paard zich constant moet reppen om de andere bij te benen. Dat konden we haar niet aandoen; ons oudje geniet nu van een welverdiend pensioen en de jonge dames leven zich ten volle uit voor de koets.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:07

nu heb ik ook even een vraagje. ik heb een shet die kleine pasjes maakt aan de hand. maar als ik haar in de wei zie lopen maakt ze veel ruimere passen. mijn andere shet waar ze naast komt te staan in 2-span, maakt 'normale' passen. zou zij zich dan niet aan kunnen passen voor de kar? ik weet dat ze het wel kan, maar ik denk dat ze het gewoon niet laat zien aan de hand enz.

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:42

Kijk naar de bouw van het paard en hoe ie loopt. als je een hele smalle pony naast een wat "bredere" pony zet lijkt me niet handig ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 02:36

regina schreef:
nu heb ik ook even een vraagje. ik heb een shet die kleine pasjes maakt aan de hand. maar als ik haar in de wei zie lopen maakt ze veel ruimere passen. mijn andere shet waar ze naast komt te staan in 2-span, maakt 'normale' passen. zou zij zich dan niet aan kunnen passen voor de kar? ik weet dat ze het wel kan, maar ik denk dat ze het gewoon niet laat zien aan de hand enz.

kunnen en laten zien is idd heel wat anders..... heb ook wel genoeg paarden/pony's gezien die in de wei los prachtig kunnen sjouwen en er een mega uitgestrekte draf uitgooien, maar ohz. of voor de wagen schijnbaar daar ineens veel 'moeite' mee hebben...
In jou geval zou ik zeggen: enige manier om daar achter te komen, of ze het ook voor de wagen wil laten zien, is door het gewoon uit te proberen. Loopt het voor geen meter dan heb je dat denk ik snel genoeg wel in de gaten.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:22

ok, dankjewel joyciej!