[AR] SGMW; echte teamsport, toch? Grooms 'ondergewaardeerd'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

SGMW; echte teamsport, toch? Grooms 'ondergewaardeerd'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 23:25

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening, lijkt mij sterk dat ik de enige ben.
Persoonlijk zie ik de mensport als echte teamsport; 't is toch een samenwerking tussen menner, paard(en) en groom(s), zonder groom ben je immers nergens. Begrijp me niet verkeerd, ik vind de mensport de meest fantastische sport, zowel om vanaf de zijlijn te bekijken als ook om er actief aan deel te nemen (al heb ik geen startkaart), maar af en toe krijg ik het gevoel dat de grooms toch op de één of andere manier wat 'ondergewaardeerd' worden....
Natuurlijk is het de menner die stuurt en de pony aanstuurt, maar de grooms verzetten minstens zoveel werk, zoniet, nog veel meer.
En natuurlijk is het geen doen om alle namen van de grooms altijd maar op te sommen en om bekers/lintjes ook aan de grooms uit te reiken, maar wat mij opvalt is dat ik zelf toch het merendeel van de tijd alleen de menner naar voren zie komen tijdens prijsuitreikingen.

In mijn optiek zou het logischer zijn dat de groom dan ook mee naar voren komt; zo'n chaos zal dat ook niet opleveren want naar mijn weten heeft een langspan nog altijd 'maar' 2 grooms achter op, dat valt dus heel erg mee.

Het is niet dat ik er mij aan erger, maar ík zou wel graag mijn groom mee naar voren nemen (en dat heb ik ook weleens gedaan), ik bedoel, je deelt toch sámen als team de eer, je hebt toch samen een prestatie neergezet?

Er zullen vast een hoop meer menners zijn die hun grooms echt wel weten te waarderen, maar zou dat niet wat meer tot uiting mogen komen?
Ben zeer benieuwd hoe jullie hierover denken, 't is zeker geen afbranding van de sport, maar het is wel iets wat mij aan het denken heeft gebracht.

LadyMadonna

Re: SGMW; echte teamsport, toch? Grooms 'ondergewaardeerd'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:59

ik snap je punt, en ben het ook wel met je eens. Misschien is het dan een idee om menteams in het leven te roepen.

Winnaar: menteam A met paard x en y
2e Menteam B met paard D en E
etc

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 00:03

Dat is ook een leuk idee, Stef.
Bedenk me net dat ik iets dergelijks ook op 'onze teampetten' heb staan :+
'Pony-menteam De Botterije'.... al dragen we die petjes natuurlijk niet tijdens de wedstrijd zelf.

Heb ik ooit voor de gein een paar van laten drukken.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:21

Ik snap wat je bedoeld, maar kan er niet echt een oplossing voor bedenken.

Ik weet gelukkig wel dat ik niet ondergewaardeerd wordt :D
Idd mennen doe je als een team!

Met het hele team naar voren, weet niet of dat een goed idee is.
Een team op de wagen bestaat uit niet meer dan 3 mensen.
Maar sommige rijders hebben andere mensen voor dressuur en vaardigheid dan voor de marathon.
Enja, dan willen de kinderen natuurlijk ook naar voren.
Misschien ga ik nu van het ergste uit, maar weet niet of het handig is.
Enn, het team wordt op de lijsten aangegeven met de naam van de rijder, om daar nu menteam huppelepup van te maken lijkt me ook lastig. Die namen gaan steeds meer op elkaar lijken.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:15

Ik snap wel wat je bedoelt. Mennen is een teamsport! wij hebben als team ook oranje sweaters en zwarte bodywarmer met opdruk :P
Eerlijk gezegt denk ik niet dat mijn groom er last van heeft dat hij niet mee naarvoren loopt bij de prijsuitreiking. Echter worden de grooms wel vaak omgeroepen tijdens het rijden ''.... met groom huppeldepup, die het heel goed doet .'' ect.. Mijn groom heeft wel ooit gezegt dat het we leuk zou zijn om ook een prijs voor beste groom of zoiets uit te reiken, dan is het voor de grooms ook een beetje competitie. Maar of dat haalbaar is?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:24

Wie doet de trainingen, betaalt alles zorgt voor paarden, wagens en noem maar op..
Ben nog geen groom tegengekomen die dat doet hoor..
Daarbij als wij onze groom waarderen is voldoende, moet je dan bij een eliminee je groom ook de schuld geven dat het fout gaat??

Wie bepaalt dat groom A beter is dan groom B???

Grooms weten echt wel dat ze worden gewaardeerd, soms mogen ze zelfs de prijs ophalen als rijder al naar huis is met de paarden...
En moet je degene die voor de rest zorgt (want zonder kun je niet) er ook bij halen...want je bent nooit maar met zijn tweeen altijd met veel meer...

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:48

Jocye, ik snap je standpunt. Maar mijn groom (en tevens vriend) weet dat hij door mij erg wordt gewaardeerd om zijn werk als groom. Hij krijgt van mij daarin ook alle eer, want WE hebben die prestatie wel samen neergezet.

Toen ik eerder nog 2span reed, was mijn zusje mijn groom. Maar waren wij beide niet in het bezit van een rijbewijs dus moesten mijn ouders mee naar de wedstrijd, werden de kosten door mijn ouders betaald en deden ze veel hand en spandiensten achter de schermen. Moesten die dan ook mee naar de prijsuitreiking??

Want tijdens de wedstrijd staat alleen de groom achterop, die absoluut veel werk doet, maar daarom heen staat vaak wel een groter team (ouders/familie/vrienden enz.) Deze mensen zijn naar mijn mening zeker net zo belangrijk!!

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:15

wij maken dr grapjes over (als de kar vies is, komt dat omdat de groom niet gepoetst heeft ;) ) Maar ze weet donders goed dat ik haar hulp en inzet waardeer (laat haar ook vaak de prijs ophalen, als we winnen, glimmen dat ze doet!) ikvind het niet zo belangrijk om in de spotlights te staan, te winnen enzo. en als ik haar daar een plezier mee kan doen... het is inderdaad een team-gebeuren en zo wordt daar binnen onze club ook mee omgegaan, ook onderling helpen de teams elkaar...weet nou niet meer welke "bekende" menner het was, maar als die uitgenodigd werd voor een etentje bijv. voor alleen de menners, ging hij gewoon niet als de groom(s) niet mee mochten. Mooi voorbeeld!

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:15

Hebrino volgens mij was dat verteld tijdens de clinic van Riny Rutjens in Wanroy, dat wilde ik hier ook al vertellen :)
Hij wil dat ze samen trainen, verzorgen, op wedstrijd gaan en dergelijke. Tuurlijk kan dat niet altijd en al helemaal niet bij iedereen. Maar vond wel dat hij daar een heel goed punt maakte. Misschien luisteren ze er nog eens naar :)
Maar inderdaad, op sommige wedstrijden zie je dat de rijders samen met de officials en juryleden bij de vips of iets dergelijks kunnen eten, terwijl de grooms zich maar moeten vermaken 'in het strodorp'.
Vind ook ik best ergerlijk, je bent toch een team. Maar ik zie het nog niet gauw gebeuren dat hele teams naar voren komen tijdens de prijsuitreiking. Een prijs voor de beste groom vind ik persoonlijk ook niet te doen, die heb je dan eigenlijk ook in verschillende rubrieken: ga je alleen maar mee naar de wedstrijden, of train je mee en verzorg je de paarden ofwel je bent er 'fulltime' bij. En dan nog net wat Echwel zegt, wie bepaalt dat die ene beter is..

Menteams zijn er natuurlijk al, sommigen schrijven zelfs in onder de sponsornaam(.nl).

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:17

@ lienepien610: jaaa klopt, was Riny!

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:55

Echwel schreef:
Wie doet de trainingen, betaalt alles zorgt voor paarden, wagens en noem maar op..
Ben nog geen groom tegengekomen die dat doet hoor..
Daarbij als wij onze groom waarderen is voldoende, moet je dan bij een eliminee je groom ook de schuld geven dat het fout gaat??

toevallig ben ik wel zo'n groom die altijd de pony's trained, invlecht en startklaar maakt, ik doe dit natuurlijk met veel plezier. en inderdaad ik krijg van de menner daar heel veel waardering voor terug! maar toen wij vorig jaar bij een prijsuitreiking samen naar voren mocht komen, vond ik dat wek erg leuk en gepast. het is een teamsport dus waarom niet de groom erbij? zelfs al doet de groom alleen maar achteropstaan tijdens een wedstrijd, zonder een goede groom staan een hoop menners niet op het erepodium!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:32

De menner waardeert het zeker. Want geen roem zonder groom!! Mag ook lekker mee trainen, of iig een poging doen. Maar om het hele team naar voren te halen, mwaoh zie ik niet zo zitten. Wij breiden ons ook steeds verder uit en denk dat de meeste ook al een aardig clubje meehebben. Eerst hoefde je als groom alleen maar te zitten. Iig klasse 3. Mocht niks doen alleen maar vasthouden. Nu mag je dan in de dressuur ook voorlezen, maar daar hoef ik geen waardering voor. Marathon is weer wat anders. Misschien een vermelding in het algemeen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:06

ik heb een poos gegroomed voor een vierspanrijder in de 4e klasse. was een hartstikke leuke tijd, en ja hoor: wij grooms werden écht wel gewaareerd! weekeind mee op wedstrijd kostte me niks, werd volledig vrijgehouden met eten etc.
tuurlijk was het ook hard werken, maar ook erg gezellig met z'n allen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 08:03

Idd, zaols jullie zeggen: Je bent nergens zonder groom. Als ik geen groom heb, kan ik niet trainen. Dus ik moet gewoon voor 4/5 dagen in de week ieamnd vinden die meewil, en het leuk vind. Gelukkig zijn ie er altijd wel, en ik vind dat heel fijn, anders kan niet trainen. Op de wedstrijden heb ik mijn vader, en die vind de marathon echt gaaf. Met dressuur en vaardigheid mijn vriendin, en zij mag dan als tegenprestatie van ons op Zorro rijden.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:27

klopt grooms zijn heel belangrijk. Mijn pa groomt op de meeste wedstrijden bij 4 combinaties. We hebben er wel eens over gedacht hem een bodywarmer o.i.d. te geven met daarop 'De beste Groom'ofzo. Maar ik ben heel blij met hem en waardeer het enorm !!!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:10

Voor mij word ook alles betaald. lekker goedkoop weekendje weg!! beetje rondlopen op het terrein, ponies pesten en als het dan nog mooi weer is, is het helemaal geweldig

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:54

ik rijd trouwens ook als menteam maar schrijf me in onder mijn eigen naam.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:59

Ik heb verschillende grooms, dit jaar zelfs thuisgrooms en wedstrijdgrooms :)) Naar mijn mening worden grooms niet ondergewaardeerd, het lijkt misschien wel voor een buitenstaander, maar binnen in een team zullen ze heus geen 'slaafjes' zijn..

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:11

Zonder grooms geen team dat is iets wat zeker is.
Maar wanneer je je als groom onderwaardeerd voelt is er een heel gemakkelijke oplossing.
Ik ben zelf groom van een vierspanteam en ik weet hoe erg aanpoten dat kan zijn. Je kiest hiervoor!
Soms wordt er vanuit gegaan dat de groom dit wel "eventjes"doet. Ik probeer hier dan op een later moment op terug te komen en de volgende keer in te passen in de planning.
Ik vind het juist gaaf dat er steeds meer gebouwd wordt op een groom.
Het is een stuk verantwoordelijkheid die je krijgt en ik juist wil dragen.
Wil je dit niet en alleen maar schouderklopkes dan ga je maar oefenen op een dressuurproefje voorlezen. Ook heel belangrijk en een stuk minder werk.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:28

Bij sommige mensen hoef ik dan nooit te groomen want als je die af en toe te keer hoort gaan tegen de grooms dan zou ik zeggen: doe het maar lekker zelf!!

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:36

jouke_h schreef:
Bij sommige mensen hoef ik dan nooit te groomen want als je die af en toe te keer hoort gaan tegen de grooms dan zou ik zeggen: doe het maar lekker zelf!!

Dat is zeker waar! Dan komt natuurlijk wel in beeld dat deze grooms niet betaald worden.
en laten we eerlijk zijn.
Wanneer er tegen je geschreeuwd wordt en je krijgt als dank een bed en wat eten dat zou ik ( en ik hoop toch heel wat met mij) heel snel stoppen!
En op zulke momenten vraag ik me ook altijd af hoe die mensen dan steeds weer aan grooms komen.
laten we zeggen dat soms de roem naar het hoofd stijgt :o

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:42

Citaat:

Dat de groom de schuld krijgt, gebeurd maar al te vaak !
Dit omdat er bij deze sport in de wedstrijd de menner in staat moet zijn om goed te kunnen mennen.
Al het andere moet hij of zij uit handen kunnen geven.
Vaak gebeurd dit dan ook terwijl de groom zich van geen kwaad bewust is!
kwestie van trainen en onderling respect.
Vind het argument van wie betaald compleet niet van de orde. De menner besluit uiteindelijk om mee te doen aan een wedstrijd, niet de groom. het zijn grote bedragen maar dit is een keuze. net zoals het een keuze is om mee te gaan om te groomen

edit : kromme zin

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:49

Ik waardeer mijn groom persoonlijk in ieder geval enorm! :j
Hij is deels mijn sponsor, staat altijd voor me klaar en is er altijd bij als ik aangespannen ga rijden, tevens is hij mijn chauffeur als we ergens naar toe gaan!
Zonder hem geen aangespannen sport voor mij... 8-)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:27

ykja schreef:
jouke_h schreef:

Dat is zeker waar! Dan komt natuurlijk wel in beeld dat deze grooms niet betaald worden.
en laten we eerlijk zijn.
Wanneer er tegen je geschreeuwd wordt en je krijgt als dank een bed en wat eten dat zou ik ( en ik hoop toch heel wat met mij) heel snel stoppen!
En op zulke momenten vraag ik me ook altijd af hoe die mensen dan steeds weer aan grooms komen.
laten we zeggen dat soms de roem naar het hoofd stijgt :o

Er wordt tijdens de marathon idd soms flink wat geschreeuwd, maar dit komt vooral door de spanning en concentratie.
Ik weet dat mijn menner er niets van meent.
Maar je moet er wel tegen kunnen.

Ik zeg niet dat het goed is dat sommige menners dit doen, maar de een kan nu eenmaal wat beter met spanning omgaan dan de andere.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:06

Echwel schreef:

de schuld geven is een groot woord, maar ik ben wel van mening dat ook je groom verantwoordelijk is voor het afleggen van de juiste volgorde van het parcours, daar is hij immers voor, hij staat daar niet voor de gezelligheid terwijl de menner vrolijk langs de poort rijd.
daarom ga je samen verkennen, daarom rijd je groom mee, dat is zijn taak op dat moment

en dat sommige mensen wat harder praten dan andere, iets andere taal gebruiken dan andere, misschien wel iets meer druk hebben dan andere, daar kan je je wel druk om maken, maar dat verander je toch niet