[AR] Beenbescherming en aangespannen rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klaaswoeba

Beenbescherming en aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 14:11

Hoi mensen,

Alweer een vraag met betrekking tot shetlanders en mennen, hehe.
Ik rijd al een tijdje met mijn shetlander voor de wagen (zonder koetsiersbewijs, maar wil daar dit voorjaar mee beginnen) en ze heeft verder geen problemen met haar voeten of benen (alleen haar achterhoeven klakken wel is tegen elkaar, maar het lijkt niet alsof ze daar last van heeft). Maar ik zag veel mensen wel beenbescherming gebruiken bij hun pony of paard die voor de wagen loopt.

Mijn vraag is dus, is het aan te raden sowieso beenbescherming te gebruiken wanneer ze voor de wagen loopt of is het overbodig? En zo ja, wat voor beenbescherming dan?
Daarnaast, wat gebruiken de mensen die ook hun paard voor de wagen hebben lopen voor bescherming tijdens het mennen? (niet per se beenbescherming maar ook bijvoorbeeld tuigonderleggers of iets dergelijks)

Alvast bedankt!

Groetjes Hanne

Napie

Re: Beenbescherming en aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:22

Ik gebruik totaal geen beenbescherming. Mijn shetten zijn al voorzien van een mooie hoeveelheid natuurlijk bescherming door een dot behang aan de benen. Zolang ze zichzelf niet openlopen zou ik dat ook niet preventief gebruiken. Wordt alleen maar warm onder peesbeschermers en goede passende zijn ook nog eens moeilijk te vinden. In de marathon is het vaak wat anders, dan hebben ze vaak wel door het snelle wenden dat ze zichzelf kunnen verwonden (hoewel ik nooit marathon met bescherming heb gereden)
Ik heb onder mijn leren tuig tuigonderleggers gebruikt maar dat was voornamelijk om het leer te beschermen tegen het zweet (zie mijn profiel). Nu heb ik een kunststoftuig en daar heb ik geen onderleggers onder

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:33

Ik heb mijn ponie, dan wel geen shetlander, wel met beschermers lopen. Ze tikt nog wel eens aan voor en achter als ze zwaar moet trekken. Ik ben het er mee eens dat als je zonder kan je ze ook niet moet gebruiken. Voordeel is dat ze zich niet kapot kunnen trappen nadeel is dat wel alles kan gaan schuren als je bijvoorbeeld ook door de blubber rijdt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:48

Ben het met Napie eens; als je pony's zichzelf niet vaak opentrappen oid. dan vind ik bescherming onnodig. Die van mij krijgt alleen peesbeschermers om tijdens de marathon (vaak nog een keer extra afgetaped ivm. waterbakken) omdat ze dan toch sneller en scherper wenden, en ook ivm. uitglijden.
Thuis gebruik ik ze bijna nooit, of ik moet op een veldje op wendbaarheid met snelheid gaan oefenen (gezien mijn pony nogal stijf kan zijn en moeite kan hebben met wenden op snelheid), ook dan doe ik ze om want dan krijg je dus ook beetje 'marathonachtige effecten'.

Ik rijd wel altijd met tuigonderleggers; zowiezo om mijn tuig te beschermen en pony heeft een erg gevoelig huidje dus krijgt zo'n beetje overal schuurplekken en wondjes van, ookal is het leer vrij soepel en past het prima.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:36

ik rijd bijna nooit met bescherming, tijdens de indoors hebben ze die meestal wel om.

onderleggers heb ik altijd onder mijn tuig.
ik heb die van ideal voor mijn enkelspantuig.
voor onder mijn tweespantuig heb ik die van horsetotaal en deze :
Afbeelding

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:39

Bij mijn paard doe ik ze wel om, hij is nog niet zo sterk en hij tikt zich wel eens aan.
Mijn mijn pny doe ik het niet.

maxp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:43

Klakken de achterhoeven tegen elkaar of vangt ze met een achterhoef een voorhoef ? Een van onze ponies doet dat snel, achter net iets sneller dan voor denk ik...Daar gebruiken we zeker op zwaardere bodem tegenwoordig springschoenen bij omdat hij steeds zichzelf "vangt".

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:48

Nee het is volgens mij alleen de twee achterhoeven die tegen elkaar klakken. De hoefsmid noemde t 'te grote schoenen', wat volgens mij wel klopt want als ze net gekapt is klakt ze ook minder.
Volgens mij is er geen contact tussen voor en achterbenen of voor en achter hoeven.
Dus denk dat beenbescherming dan inderdaad wat overbodig is, want marathon rijd ik niet (wel veel in het bos enzo, gewoon rechtuit) en ze heeft verder naar mijn idee dus ook geen problemen met haar pootjes:)
Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:39

Bij aantikken kun je de hoefsmid vragen of die er iets aan kan doen...

Ik reed altijd met beenbescherming, maar mijn paard krijgt er snel plekjes van...
Ik rijd dus nu steeds vaker zonder, en dat bevalt goed!

Bij intensiever werk doe ik wel bescherming om tegen aantrappen...

demenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:49

Als het niet nodig is - je paard strijkt niet, loopt geen kans zich te raken/stoten - gebruik dan geen peesbeschermers. ik heb laatst een heel artikel gelezen, ik weet helaas alleen niet meer waar, dat er een onderzoek is geweest naar de invloed van beenbeschermers op de pezen: veel beenbeschermers beschermen weliswaar de pezen tegen schade van buitenaf, maar sluiten tegelijkertijd de pees zodanig af dat deze oververhit kan raken wat erg slecht is voor de pees. Dus als niet nodig, niet gebruiken.

Als iemand toevallig weet waar dat artikel in stond hoor ik dat graag.