[AR] Hoe breedte lamoen bepalen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Hoe breedte lamoen bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:23

Sinds 1,5 jaar heb ik een marathon(recreatie) wagen. De bedoeling was namelijk dat ik af en toe wat dressuur en vaardigheid wedstrijdjes zou gaan rijden. Echter heb ik nu de smaak te pakken en heb ik onlangs mijn eerste marathon (indoor) gereden.

Het trainen gaat dus ook serieuzer en dat brengt mij het volgende punt/probleem. Het Lamoen, na mijn idee hindert die in de krappere bochten.

Nu het ik eens rondgekeken en wil ik graag brancardbeugels. Dit heb ik overlegd met mijn "leverancier" en hij zegt, probeer het eerst met alleen de brancardbeugels (dus lossen stokken), voordat je het gehele lamoen laat vervangen en verbreden. Dat vind ik een goed idee en ga dan ze dan ook deze week ophalen.

Maar nu, hoe bepaal je de juiste breedte van het lamoen. Doen jullie dat puur op gevoel?, want zoveel ervaring heb ik hier niet mee. Of is er een "maat tabel" voor?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

Hier een foto van hoe Chris er nu tussen staat.

Inzet bocht, van achter wel genoeg ruimte na mijn idee, van voor niet...Lichtoog trekt naar achteren.
Afbeelding

Recht uit, lastige foto om te zien denk ik. Maar hij heeft zo'n 8 - 10 cm speling aan beide kanten tussen flank en schoft.
Afbeelding

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:46

De breedte van het lamoen is bij mij eigelijk bijna de spoorbreedte. Dus ze staat net zo ver uit elkaar als de wielen en lopen dat naat de lichtogen toe.

*gaat foto zoeken*

[edit] foto gevonden.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IBY8J38Q.jpg
Hier kun je goed zien hoe breed ze zijn, ze kan makkelijk met haar achterhand uitzwenken.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:54

Maar heb je dan niet teveel ruimte over? Ik bedoel bij de lichtogen, gaat dat niet trekken?
Ik heb namelijk het idee dat als je zoveel ruimte over hebt tussen lichaam en lamoen dat ze dan in een bocht juist aan de andere kant word "terug getrokken"... Wat ik overigens bij jou foto niet zie, maar daar ga je ook min of meer rechtuit...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:56

Nee hoor, want de stang van de lichtogen kunnen we verstellen, die kan eruit en er weer in zoals wij dat willen :) Dus je kunt ze zover naar binnen of naar buiten zetten zoals je dat zelf wilt.
*gaat nog een foto zoeken*

[edit] http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DMTOGMOT.jpg

JoyCiej007

Re: Hoe breedte lamoen bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:00

wat ik niet helemaal snap: wat bedoel je nu met 'brancardbeugels'? Brancardbeugels zitten aan het tuig en daar komt het lamoen in, net zoiets als lichtogen dus alleen dan wat anders.

Wat jij bedoeld heet dus geen 'brancardbeugels' (aangezien dat dus aan je tuig zit) maar een onafhankelijk bewegend lamoen, 2 afzonderlijke 'stokken' dus zeg maar, of bedoel je dat niet?

Belangrijk voor het lamoen is de breedte aan de achterzijde; paard moet bij de achterhand genoeg ruimte hebben om z'n kont te kunnen keren om een wending te maken. Je zou je huidige lamoen ook kunnen laten uitbuigen van achteren, dan is het probleem ook opgelost.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 21:07

JoyCiej007 schreef:
wat ik niet helemaal snap: wat bedoel je nu met 'brancardbeugels'? Brancardbeugels zitten aan het tuig en daar komt het lamoen in, net zoiets als lichtogen dus alleen dan wat anders.

Wat jij bedoeld heet dus geen 'brancardbeugels' (aangezien dat dus aan je tuig zit) maar een onafhankelijk bewegend lamoen, 2 afzonderlijke 'stokken' dus zeg maar, of bedoel je dat niet?

Belangrijk voor het lamoen is de breedte aan de achterzijde; paard moet bij de achterhand genoeg ruimte hebben om z'n kont te kunnen keren om een wending te maken. Je zou je huidige lamoen ook kunnen laten uitbuigen van achteren, dan is het probleem ook opgelost.

Je hebt helemaal gelijk! Ik weet ook niet hoe je ze wel noemt, maar mijn levernaciers noemt dat idd ook stokken voor brancardbeugels ;)

Van achter heeft hij wel genoeg ruimte, maar ik twijfel dus of van voor het goed zit,.. of dat het breder kan/moet.

Uitbuigen van achter is geen oplossing voor mij, want wil een gesloten lamoen van voren. Nu heb ik een open.

JoyCiej007

Re: Hoe breedte lamoen bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:18

gewoon een onafhankelijk lamoen dus; normaal lamoen is uit één stuk gesneden zeg maar, zo'n onafhankelijk lamoen krijg ik nu ook bij m'n nieuwe wagen, dan heb je dus 2 onafhankelijke bomen die je dus ieders los kan schroeven van de wagen.
Met het voordeel dat als je paard een wending maakt, de bomen v/h lamoen onafhankelijk meebewegen en je paard dus meer ruimte geven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:28

ik heb ook 2 losse burrys, die zijn inderdaad bijna net zo breed als de spoorbreedte van de wagen en dan lopen ze smaller toe naar voren zodat het paard er aan de voorkant precies tussen past, dat kun je ook stellen in wijdte, zodat je het aan kunt passen op je paard...

Als je vooraan je burrys dichte ogen hebt heb je aan je tuig veiligheidssluitingen nodig, die worden ook nog wel een brancardbeugels genoemd (maar dat zijn 't niet)...

http://img151.imageshack.us/img151/7640/p1040312a.jpg

http://img132.imageshack.us/img132/2589/p1040311a.jpg

http://img171.imageshack.us/img171/8356/p1040323a.jpg