[AR] Waar is dit bit goed voor?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

poepiej

Waar is dit bit goed voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:40

Wat is nou het verschil tussen dit bit en een gewone liverpoolstang?
Qua inwerking, scherpte enzovoort. Vriendelijk/niet vriendelijk?
Aan het uiterlijk kan ik het zo wel zien.
Afbeelding

Groetjes Michelle

JoyCiej007

Re: Waar is dit bit goed voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:53

Dit is een B-stang, ook wel vlinderbitje genoemd door sommigen. Is een net zo 'normaal' menbit als 'de normale liverpool', met als verschil dat deze opzich wel minder scherp inwerkt.
Is overigens weer wat anders dan de Utrechtse stang/bokkenbit, die heeft nl. vaste scharen, en deze heeft losse scharen, net als dat liverpools vaste of losse scharen kunnen hebben.
Ook bij dit bit heb je veel variatie in mondstukken, tongboog, licht gebogen, met of zonder pompwerking, etc.

Dit bit heeft minder hefboomwerking dan een liverpool en in die zin is dit bit dus minder scherp.
Wordt overigens ook veel bij landaanspanningen, trekpaarden etc. gebruikt.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:59

Dankje zoiets dacht ik al dat hij minder scherp in werkte. Ik zie het ook veel bij van die landaanspanningen wat je zegt.
Maar hoezo is het dan minder scherp, want hij kan toch, lijkt mij net zo strak worden aangetrokken? Natuurlijk begrijp ik dat je bij de meeste liverpoolstangen 3 gaatjes hebt en dat het daardoor scherper is maar als je ze nou beide in de bovenste zou hebben, waarom is deze dan minder scherp? :o
Groetjes Michelle

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:01

Omdat een liverpoolstang veel meer hefboomwerking heeft dan dit bit.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:07

Horseware schreef:

en meer hefboomwerking = dus 'scherper'.....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:08

JoyCiej007 schreef:
Horseware schreef:

en meer hefboomwerking = dus 'scherper'.....

Precies. En meer druk op de kinketting en achter de oren.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:21

bij dit bitje is het wel zo dat hij in de onderste ring, ineens erg scherp in kan werken, doordat het bitje naar voren gebogen is. als er dan druk op komt te staan, wordt er flinke druk op de tong uitgeoefend.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:30

wat bedoel je met 'het bitje naar voren gebogen' eigenlijk? Bedoel je dan alleen het mondstuk of het gehele bit, dus incl. scharen?
Volgens mij zijn ze er nl. ook met rechte mondstukken.
Edit: en met tongboog/tongvrijheid.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:43

ik bedoel inderdaad dat het mondstuk naar voren gebogen is, ik heb zelf ook met deze bitjes gereden, maar rij toch liever met een liverpoolstang :j

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:53

marrianne schreef:
ik bedoel inderdaad dat het mondstuk naar voren gebogen is, ik heb zelf ook met deze bitjes gereden, maar rij toch liever met een liverpoolstang :j

Je hebt ook rechte.

Ik vind het per paard heel erg verschillend wat het beste werkt en waar ik het liefste mee rijd. Meestal rijd ik met liverpoolstang, maar ik heb een heel tijdje met dit bit gereden (leidsels bovenin) bij een paard dat te heftig reageerde op een liverpoolstang.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:34

De verklaring dat dit bit minder scherp is dan een Liverpool is onzin.
Een Liverpool heeft meer mogelijkheden (ook in de bril te rijden als een normale trens, net als bij deze in de bovenste ring). In de onderste sleuf zal een Liverpool wel scherper zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:44

BlackDevils schreef:
Een Liverpool heeft meer mogelijkheden (ook in de bril te rijden als een normale trens, net als bij deze in de bovenste ring). In de onderste sleuf zal een Liverpool wel scherper zijn.

Ja tuurlijk...... maar een pessoabit wordt bijv. ook 'scherper' genoemd dan een trensje, terwijl de inwerking van zo'n bit in het middelste ringetje ook weinig verschilt van een trensje...
Vandaar dat ik in mijn posts dus ook bewust scherper tussen 'haakjes' heb gezet.
Als je van de maximale scherpte van het bit uit gaat, dus welke scherpte er max. mogelijk is, dan heeft in die zin de liverpool dus op dat moment wel meer scherpte dan zo'n b-stang.....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:47

JoyCiej007 schreef:
BlackDevils schreef:

Ja tuurlijk...... maar een pessoabit wordt bijv. ook 'scherper' genoemd dan een trensje, terwijl de inwerking van zo'n bit in het middelste ringetje ook weinig verschilt van een trensje...
Vandaar dat ik in mijn posts dus ook bewust scherper tussen 'haakjes' heb gezet.
Als je van de maximale scherpte van het bit uit gaat, dus welke scherpte er max. mogelijk is, dan heeft in die zin de liverpool dus op dat moment wel meer scherpte dan zo'n b-stang.....

Zo bedoelde ik het natuurlijk ook. Om dan meteen te zeggen dat het onzin is vind ik wat ver gaan. Misschien had mijn omschrijving wat duidelijker moeten zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:49

tsja dan zou je alles wel heel letterlijk moeten uitleggen..... leek mij ook logisch dat dat zo bedoeld was, maargoed kan natuurlijk gebeuren dat er een misverstand ontstaat.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:55

Precies.
Hoe dan ook, ik denk dat voor TS het verschil tussen beide bitten inmiddels wel duidelijk(er) is.

JoyCiej007 schreef:
tsja dan zou je alles wel heel letterlijk moeten uitleggen..... leek mij ook logisch dat dat zo bedoeld was, maargoed kan natuurlijk gebeuren dat er een misverstand ontstaat.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:44

Als je verkoper bent van paardenspullen mag je toch verwachten dat je een goede uitleg kunt geven. O:)

Het is gewoon feitelijk niet waar dat ze minder scherp zijn. Er zijn ook B-stangen met 3 ringen en die werken zeker zo sterk.
Jullie antwoord impliceert dat dit bit vriendelijker zou zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:41

Afbeelding
Postbitten zijn het in de volksmond Bstangen genoemd..
Echter ook vaak bokkenbit en dit is een foute benaming....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:35

En aangezien jullie het zo goed weten, misschien kunnen jullie de bokt wiki even aanpassen. Want wat staat daar:

Citaat:
De B-stang heeft een minder scherpe inwerking dan een Liverpoolstang

Citaat:
De B-stang heeft 2 sleutelgaten die door hun ronde vorm een wat mildere inwerking hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:27

ik had de wiki er ook al op nageslagen inderdaad... 8-)

maar het is net hoe je het bekijkt denk ik, meeste mensen zullen bij een liverpool de bril niet meetellen als leidselgat en je leidsel op die plek heeft inderdaad de meest zachte inwerking zoals blackdevils al aangeeft...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:51

Moderatoropmerking:
Ik heb wat off-topic berichten verwijderd, graag ontopic blijven.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 01:11

In Duitsland heten deze bitten trouwens Postkandare omdat de duitse post vroeger met deze bitten mende.
Zoals BD schrijft kan dit bit net zo scherp zijn als een liverpool.

Ongeacht welk bit dat je uiteindelijk gaat gebruiken: de scherpte van een bit wordt voornamelijk bepaald door de eigen hand.