[AR] fries beleren voor de wagen, wie weet raad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dekraanhoeve

fries beleren voor de wagen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 22:33

Hoi, ik heb een friese ruin van bijna 4, en ik wil hem graag door iemand laten beleren voor de
wagen.

Ik wil hem niet naar een trainingstal doen, maar hem vanaf mijn eigen erf laten beleren.
Ruin is onder het zadel heel braaf, ook al een paar buitenritten, en bosritjes gemaakt.
Is redelijk verkeersmak, alleen nog niet zeker genoeg van zijn zaak om alleen het erf af te gaan.

Paard is eigen fok, en ik heb hem alles zelf geleerd, en hij vertrouwd me 100%
Daarom wil ik het graag goed doen, en hem niet wegbrengen om te beleren, maar samen met iemand
anders die dit al jaren doet (beleren).

e.e.a. hoeft natuurlijk niet gratis!

Tuig en marathonwagen aanwezig.

Wie weet iemand die dit met veel geduld en op een vriendelijke manier zou kunnen doen samen met mij?

groetjes Sas

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:40

Misschien moet je toch ook nog even kijken of je een tweewielige wagen kan lenen. Zo'n maratonwagen is wel mooi, maar als je paard achteruit gaat kan je gaan scharen.

Ik ben indertijd begonnen om een autoband door de bak te slepen en later wat zwaars daarin te leggen, daarna een tweewielige wagen en tot slot een concourswagen.

Als een paard al beleerd is onder het zadel valt het kwartje redelijk snel. Mijn paard vond het toen lastig om door de tegendruk heen te trekken. Hij had geleerd dat als je hem tegenhield hij stil moest staan en ineens moest hij door die druk heen gaan stappen.

En later heuveltje af met de broek aan moest hij ook even slikken (staart tegen zijn billen), maar eigenlijk ging het bij mij toen erg makkelijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:54

Myca schreef:
Misschien moet je toch ook nog even kijken of je een tweewielige wagen kan lenen. Zo'n maratonwagen is wel mooi, maar als je paard achteruit gaat kan je gaan scharen.

Ik ben indertijd begonnen om een autoband door de bak te slepen en later wat zwaars daarin te leggen, daarna een tweewielige wagen en tot slot een concourswagen.

Als een paard al beleerd is onder het zadel valt het kwartje redelijk snel. Mijn paard vond het toen lastig om door de tegendruk heen te trekken. Hij had geleerd dat als je hem tegenhield hij stil moest staan en ineens moest hij door die druk heen gaan stappen.

En later heuveltje af met de broek aan moest hij ook even slikken (staart tegen zijn billen), maar eigenlijk ging het bij mij toen erg makkelijk.

:n Sorry maar daar ben ik het echt niet mee eens....

Ieders heeft zo zijn voorkeur qua wagens, maar dat je een 2wieler nodig hebt om te beleren is onzin, júist veel mensen beleren met een 4wielige wagen, die kan inderdaad misschien wel scharen maar dan moet je het wel heel bont maken, daarbij neem ik aan dat je altijd een extra persoon er bij hebt en die kan het paard dan bij het hoofd pakken voordat de wagen gaat scharen. Een vierwieler is ook veel stabieler, en áls ze dan eens naar achteren slaan (wat natuurlijk niet hoort te gebeuren) zit je vaak niet direct binnen hoef-afstand.
Is laatst ook nog uitgebreid aan bod gekomen in een recent topic, de voor- en nadelen van 2wielers versus 4wielers met beleren.

En wat betreft die laatste opmerking, vind dat een beetje kort door de bocht. dragen en trekken is iets heel anders, mennen en rijden ohz. is heel wat anders, dat een paard ohz. beleerd is wil niet zeggen dat het beleren voor de wagen dan ook maar makkelijker gaat....
Misschien bedoel je het niet zo, maar het lijkt net alsof je met jou post wil zeggen dat beleren voor de wagen 'appeltje eitje' is, maar dat is dus niet waar.

@ TS: misschien eens bij de plaatselijke menvereniging gaan kijken en rondvragen? Vaak is het regionale wereldje erg klein en ze zullen vast wel iemand kennen. Of er professionele beleerstallen zijn die ook mensen aan huis laten komen weet ik zo niet, maar je kan natuurlijk altijd vragen wat de mogelijkheden zijn.

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 22:59

dank voor jullie reacties!

Heb een adres in de buurt, zal ze eens bellen of ze ook aan huis komen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:28

@JoyCie007
Ik heb indertijd mijn rijpaard na een peesblessure aangespannen beleerd met een erkende instructeur. Ik had al een concourswagen voor mijn Hackney maar ik kon via hem een tweewielige wagen lenen. Daar was ik achteraf wel blij mee, want het was voor mijn paard echt even schakelen om door die weerstand te trekken.

Natuurlijk is een vierwielige wagen veel comfortabeler dan een tweewieler, het gaat ook alleen om het begin.
En ja, inderdaad is trekken iets totaal anders dan mennen. Maar dat paard waar ik het over had was niet de slimste en had het veel sneller onder de knie dan ik dacht.

Ik heb zo ook een paar Hackneys aangespannen gehad (te klein om op te rijden), die echt veel slimmer waren dan die grote goedzak. Maar bij hen duurde het begin toch wat langer.

Zowiezo zou ik er goede men-instructie bij vragen, want rijden is echt anders dan mennen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 02:13

Myca schreef:
@JoyCie007
Ik heb indertijd mijn rijpaard na een peesblessure aangespannen beleerd met een erkende instructeur. Ik had al een concourswagen voor mijn Hackney maar ik kon via hem een tweewielige wagen lenen. Daar was ik achteraf wel blij mee, want het was voor mijn paard echt even schakelen om door die weerstand te trekken.

Natuurlijk is een vierwielige wagen veel comfortabeler dan een tweewieler, het gaat ook alleen om het begin.
En ja, inderdaad is trekken iets totaal anders dan mennen. Maar dat paard waar ik het over had was niet de slimste en had het veel sneller onder de knie dan ik dacht.

Ik heb zo ook een paar Hackneys aangespannen gehad (te klein om op te rijden), die echt veel slimmer waren dan die grote goedzak. Maar bij hen duurde het begin toch wat langer.

Zowiezo zou ik er goede men-instructie bij vragen, want rijden is echt anders dan mennen.

Denk dat je een typfout maakte ;)
Natuurlijk is het ieders z'n eigen keuze, maar ik vind persoonlijk de voordelen van een tweewieler niet op te wegen tegen de voordelen van een vierwieler, bij het beleren. Een vierwieler is inderdaad comfortabeler vaak voor zowel paard als mens, maar daar gaat het imo niet eens om. Een tweewieler moet echt perfect in balans zijn gebracht (en dat kan nog wel eens moeilijk zijn) wil hij fijn rijden voor het paard, anders trekt het paard met het schoftje, of krijg je gewiebel en gehobbel, of krijgt het paard iedere keer een druk op z'n rug. Met een tweewieler zit je doorgaans lager en dichter bij het paard, dus meer binnen hoefbereik. Een tweewieler slaat vaak ook eerder achterover dan een 4wieler bij bijv. steigeren of een sprong van het paard. Een tweewieler is lichter, maar dat hoeft niet altijd een voordeel te zijn. Remmen houden niet alles tegen, maar een geremde vierwieler zal doorgaans meer tegenhouden dan een tweewieler. Vierwielers kunnen inderdaad scharen, maar zoals gezegd, dat is redelijk makkelijk te voorkomen in de meeste situaties. Daarentegen is een vierwieler weer veel stabieler dan een tweewieler.

Edit: nu maakte ik zelf ook een typfout :+

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:01

Trekken v.s. mennen :+
Ja dat was een foutje

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: fries beleren voor de wagen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:36