[AR] Met wat voor shet lengte mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deliana_Love

Met wat voor shet lengte mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:18

Bokkers *\o/*

Mijn zusje wil graag een shetlander aanschaffen om te gaan mennen met een sulky alleen wat voor lengte shetlander moet ze dan aanschaffen?

Mijn zusje in 10 jaar oud.

X,

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:23

Beetje boos?
Ze maken zich gewoon bezorgd, is goed bedoeld hoor.
Wel onthouden dat je dus bij een pony praat over schofthoogte, dat is waar de hals overgaat in de rug. Daar meet je de pony. En hoe hoog een pony is, een shetje, of die 90 cm is of bijv 1.05 maakt ook nog niet eens zoveel uit. Wel of hij / zij een beetje zwaar is of juist niet. Want ook met zijn gewicht 'trekt' hij dus. En dan heeft het er ook nog mee te maken hoe zwaar je zusje is. En de sulky die jullie hebben.

Normaal gesproken kan een gewone shetlander van een meter door het gras/ licht zand ongeveer 1,5 x zijn gewicht trekken. moet je dus even uitrekenen: je zus, plus de sulky = ? En het gewicht zo ongeveer van een shetlander is ongeveer 250.
Hoop dat je daar wat aan hebt.

En niet meer boos worden hoor ;)

Deliana_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 18:27

VanHuisUit schreef:
Beetje boos?
Ze maken zich gewoon bezorgd, is goed bedoeld hoor.
Wel onthouden dat je dus bij een pony praat over schofthoogte, dat is waar de hals overgaat in de rug. Daar meet je de pony. En hoe hoog een pony is, een shetje, of die 90 cm is of bijv 1.05 maakt ook nog niet eens zoveel uit. Wel of hij / zij een beetje zwaar is of juist niet. Want ook met zijn gewicht 'trekt' hij dus. En dan heeft het er ook nog mee te maken hoe zwaar je zusje is. En de sulky die jullie hebben.

Normaal gesproken kan een gewone shetlander van een meter door het gras/ licht zand ongeveer 1,5 x zijn gewicht trekken. moet je dus even uitrekenen: je zus, plus de sulky = ? En het gewicht zo ongeveer van een shetlander is ongeveer 250.
Hoop dat je daar wat aan hebt.

En niet meer boos worden hoor ;)

Bedant! ik zal het even zeggen.

LadyMadonna

Re: Met wat voor shet lengte mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:37

meisje bij mij op stal is 11 inmiddels, en heeft een minipaardje van 94 cm, wat ze met les en onder begeleiding voor de wagen aan het beleren is.
Heb in dit topic wat moeite met het belerende toontje wat oh zo vaak op AR langs komt.
Vaak vind ik dat terecht, maar nu niet. We weten helemaal niks, en gaan er gelijk vanuit dat een 10 jarige alleen op de weg gaat rijden...
Jammer, en geen reclame voor de sub AR

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:58

Je zegt dat je zusje menles heeft. Ik denk dat je het beste naar de instructeur kan gaan, die weet dat het beste :) en die ziet ook hoe ze ment, en kan jullie helpen met de geschikte shetlander te vinden.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:40

Deliana_Love een kleine of minimaat shetlander is af te raden wanneer je zus echt lekker wil gaan mennen, lessen, tochten maken enz. Een middenmaat of grote maat hebben meer kracht en zijn wellicht geschikter. Doch elke pony dient conditie op te bouwen en niet elke pony is geschikt voor kinderen.
Vraag raad aan een volwassene in de buurt en veel succes met het vinden van een geschikte shetlander.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 28-02-10 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic quote is verwijderd, dus ook de reactie erop.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:48

Ik zou zelf voor een iets groter maatje gaan. Bijvoorbeeld tegen de meter, meter 5, of misschien zelfs nog iets meer. Op die manier kan je er eventueel ook een iets groter karretje achter hangen, pony heeft dan wat meer massa over het algemeen.

En dan zou ik nog even kijken naar het karakter. Als je wedstrijden wil gaan rijden, zal je een pony moeten die wat meer pit heeft. Ik heb bijvoorbeeld een merrie hier staan die liever lui dan moe is. Terwijl een andere merrie die hier staat echt wel een harde werker is.

Sjaakie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:06

Hooi ik ben nieuw hier op bokt lees op het moment alles van iedereen. dus ook dit verhaal daar kun je veel van leeren zelf heb ik net een pony gehad maar weet niet hoe het allemaal moet wil hem graag achter de wagen zetten maar heb nog niet alle spullen.
mijn sjaakie is 125 lang en volgens de buurvrouw die vroegen paarden heeft gereden kan hij wel met de kar dus gaan we dat proberen suc6 met je zusje en jullie pony

Fjordje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:50

Hoi,

Ik men met een shetlander hij heeft een stokmaat van een meter.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:59

*ik blijf ff ontopic denk ik ;) *

Ik men met een minihengst van 85cm.
Maar ik denk dat voor enkelspan een iets grotere beter is.
(de mijne doet het op karakter maar gaat deze zomer lekker in dubbelspan).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:40

Moderatoropmerking:
Vele offtopic berichten zijn verwijderd. Graag alleen ontopic reageren over de schofthoogte van pony's.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:58

Mijn vriendin ment mijn verzorgshetje van 1.05 en nog een shet van 1.03 past perfect. ze gaan altijd lekker in de 2 span en in de zomer gaan we vaak naar 't Montferland.