[AR] net een pony gehad wil voor de kar wat heb je allemaal nodig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaakie13

net een pony gehad wil voor de kar wat heb je allemaal nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 18:50

Hooi ik heb een pony gekregen, nu wil ik hem voor de kar zetten maar weet niet hoe en wat heb je allemaal nodig dan

Simbaa

Re: net een pony gehad wil voor de kar wat heb je allemaal nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:52

Goede begeleiding :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:53

Een kar.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:55

eerst zelf menles nemen ;)

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:56

Menwagen, tuig, beleerde pony/paard, goede hulp als je zelf geen ervaring hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:57

Een kar, een passend tuig, iemand die ervaring heeft met het betuigen van paarden/pony's en je pony kan betuigen en een instructeur die jou kan leren mennen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:58

tuig..en menzweep...en een goede tip..als je zelf geen ervaring heb niet je paard voor de kar zetten..alleen onder begeleiding of breng hem naar een stal om hem/haar voor de kar te beleren..ongelukken met de kar zijn vaak veel erger dan als je er af valt met rijden..

Sjaakie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 19:22

wat een hop reakties dank je uh een stal waar de pony in moet hebben we al brennie heb een zweep gehad maar die wil ik niet gebruiken dat vindt ik zielig slaan zal ik nooit doen en een tuig wat koop je die dan kan wel op internet kijken maar waar zoek ik op en zon kar dat kost vast duur mijn vader zit nu al te zeuren

emrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:26

Is de pony al wel beleerd?
Krijg je begeleiding van iemand die der verstand van heeft ?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:27

Sjaakie13 schreef:
wat een hop reakties dank je uh een stal waar de pony in moet hebben we al brennie heb een zweep gehad maar die wil ik niet gebruiken dat vindt ik zielig slaan zal ik nooit doen en een tuig wat koop je die dan kan wel op internet kijken maar waar zoek ik op en zon kar dat kost vast duur mijn vader zit nu al te zeuren

zielig of niet. De zweep dient meer dan alleen een strafmiddel bij het mennen (ook bij het rijden trouwens)
En zorg alsjeblieft voor goedpassend tuig.

Ga je eerst verdiepen in het mennen en laat je pony opleiden door ene professioneel en ga zelf je koetsiersbewijs halen ;)
Laatst bijgewerkt door Onali op 25-02-10 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:28

als je het niet kan betalen word het lastig om je paard voor de kar te zetten..je heb toch echt een goede kar en een goed en veilig tuig nodig..een zweep heb je niet bij je op de kar om te straffen maar om aanwijzingen te geven..als je op je paard zit heb je je benen nog naast je handen..op de kar niet..daar heb je de zweep voor..ik zou niet zonder zweep willen mennen..

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:29

Jep mee eens. Zorg voor goede begeleiding. Ook bij het uitzoeken van tuig en een wagen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:29

Een menzweep gebruik je niet om te slaan maar om hulpen mee te geven. Je hebt immers geen benen om dat te doen. Mennen zonder menzweep is als zonder benen rijden op een paard. Dat gaat niet. Gehandicapte ruiters die bv maar 1 been hebben hebben ook ter compensatie aan de andere kant een rijzweepje. Net als dames die in amazonezit rijden.

Ik zou als ik jou was eerst maar eens kijken of er bij je in de buurt een menvereniging zit, en daar eens ga kijken wat het precies is. Want ik heb het idee dat je dat nog helemaal niet weet. Als je het dan nog leuk vindt, dán kan je eens gaan nadenken over een goed tuig en en wagen. En de mensen van de menvereniging, die je dan ondertussen hebt leren kennen, kunnen je dan prima helpen en adviseren.

Sjaakie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 19:30

dit is mijn eerstse pony alles is nieuw voor mij ik snap ook nog niet wat alles betekend was al wel via een vriendinetje op bikt gweest en zitten lesen moet zo te zien nog veel leren

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:31

Een menbewijs, een pony die beleerd is voor de kar..
als onervaren een pony beleren lijkt mij niet zo handig.
Pony ergens laten beleren.
fatsoenlijk tuig en een keer. maar zorg eerst dat de pony de kar wel kent..
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 06-03-10 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: deel bericht verwijderd

Sjaakie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 19:44

ben blij met de hulp, die jullie willen geven had niet gedacht dat er al berichtjes waren. waar haal je een menbewijs? kun je die in een ruiterwinkel kopen? en we hebben nog geen kar dus die kan ik nog niet aan de pony laten zien zodra we een kar hebben dan laat ik die aan hem zien dan kent hij die tenminste dank je voor de tip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:48

Als je een cursus doet en les volgt in mennen kun je na een examen een menbewijs halen. Die kun je niet zomaar kopen.

Alleen de kar laten zien aan de pony is niet helemaal voldoende. Hoe oud is de pony?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:50

nee en menbewijs moet je behalen net zoals een auto rijbewijs.. verdervind ik je opmerkingen ook wel een beetje appart..
en waarom wil je zo graag gaan mennen?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:54

Meid, koop eens een boek over mennen. Het lijkt me het beste dat je begint met dat eens helemaal door te lezen. Dit gaat anders niet werken zo.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 06-03-10 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: deel bericht verwijderd

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:00

:D
wat leuk dat je een pony hebt! veel plezier er mee!!
mennen is hartstikke leuk! misschien kan je eens naar een manege gaan ofzo waar ze menles geven. of koop eens een goed boek daarover.
op marktplaats kan je alle spullen wel vinden denk ik (behalve dat menbewijs, daar zul je toch echt examen voor moeten doen, maar het is niet verplicht hoor, wel aan te bevelen. )
veel succes en plezier met je pony!

Sjaakie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 20:01

dankm je op cursus als ik het goed begrijp dat is wel een goed idee. waar is dat en wat kost dat? ik hep sjaakie van mijn opa gehad en hij wil wel helpen denk ik hij komt van een boerdrij en zijn vader had ook paarden dus hij weet er wel wat van. ik zal morgen aan hem vragen of ik op cursus mag en of hij wil hepeln

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:01

Moderatoropmerking:
Topic weer geopend, graag serieus op vragen ingaan en ontopic blijven.