[AR] Welk Wagentje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ranka

Welk Wagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 11:36

Hallo,

Ik heb een welsh b pony van 1.25 cm
Wij willen haar graag beleren voor de wagen, Wat voor soort wagen kan je daarvoor het beste eerst gebruiken.
Oh ja , Ze loopt al wel in het tuig en een band trekken was voor haar geen probleem.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:21

Ik heb een welsh pony van 1.24m, ik heb hem vorig jaar in juni beleerd, hiervoor heb ik een koetsje in Nederland gehaald, van het merk Dutch. Het is een heel leuk wagentje, ben er heel tevreden van. Ik had het gehaald bij een handelaar die verschillende soorten koetsjes verkoopt. Als je mijn koets wilt bekijken, kan dat in mijn profiel of in "in een rijtuigie" op pagina 367.

jowien

Re: Welk Wagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:20

Als ze nog niet voor een wagen heeft gelopen, zou ik beginnen met een tweewieler, want die kan niet scharen als ze opzij of achterwaarts gaat. Later een vierwieler (zit lekkerder).

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:25

Ik zou zowieso beginnen met een vierwieler, die blijven naar mijn idee beter stabiel. Misschien is een leuk recreatiewagentje wat?

blossom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:44

Ik zou ook zeggen een tweewieler omdat die niet kan scharen alhoewel ik een 4-wieler zelf wel veel comforabeler vindt.
Let er met een tweewieler wel op dat hij goed in balans is en dat hij niet teveel in de lichtogen hangt of bonkt anders dan doe je er misschien meer kwaad mee dan goed. :)
Het kan soms een beetje lastig zijn om de goede balans te vinden, het handigste is als er een bankje op zit welke gemakkelijk naar voren en naar achteren te zetten is m.b.v. bijvoorbeeld een hendel.

Veel succes met beleren.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:45

Ik heb voor mijn a pony van 1.15 een concourswagen gekocht. Leuk licht ding met 4 wielen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:52

Een 2wieler kan dan wel niet scharen, maar vind dat ook het enige voordeel tov. een 4wieler. De rest ervaar ik persoonlijk alleen maar als nadeel; toch vaak onstabieler, minder comfortabel voor menner en vaak ook voor pony, moet wel goed in balans hangen wil hij niet hobbelen en/of druk geven op de rug, bovendien zit je er dan vaak ook erg kort en laag achter dus binnen hoefbereik.
Al vind ik zowiezo of je nou met een 4wieler of 2wieler voor 't eerst gaat inspannen dat je de eerste paar keren altijd gebruik moet maken van een slagriem, zelf gefabriceerd van een stuk (halster)touw of een 'echte' van leer.

Nee ik zou voor een vierwieler gaan; veel stabieler, kan scharen maargoed daar heb je dan ook de groom en een eventuele derde helper voor.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:19

Ik sluit me aan bij Joycie. Ik heb trouwens nooit last gehad van scharen, de keren dat die mogelijkheid erin zat heb ik de pony concequent vooruit gedreven met de zweep. Een tweewieler moet je echt goed kunnen afstellen om comfortabel te rijden en vooral de goedkopere varianten bieden te weinig verstelmogelijkheden.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:43

Professionals zetten een pony of paard dat beleerd moet worden meestal eerst voor een tweewieler, daarna pas voor een vierwieler; dat is veiliger. Misschien kun je een tweewieler lenen van iemand en later zelf een (comfortabeler) vierwieler kopen? Overigens zou ik er altijd een professional bijhalen als ik een paard of pony voor 't eerst voor de kar wilde zetten. Bij ons op de manege staat een paard dat door een 'deskundige' vriend van de eigenaar voor 't eerst voor de kar is gezet. Paard schrok ergens van, ging aan de kletter en botste ergens tegenop. Sindsdien gaat hij al een blokje om als hij zelfs maar een kar op 't terrein ziet staan...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:28

Napie schreef:
Ik sluit me aan bij Joycie. Ik heb trouwens nooit last gehad van scharen, de keren dat die mogelijkheid erin zat heb ik de pony concequent vooruit gedreven met de zweep. Een tweewieler moet je echt goed kunnen afstellen om comfortabel te rijden en vooral de goedkopere varianten bieden te weinig verstelmogelijkheden.

Ik weet het scharen (met een beleerde of onbeleerde pony) ook altijd wel te voorkomen, mijn beleerde merrie wil nog wel eens 'spastisch' naar achter lopen drukken als ik haar écht boos maak, ik weet inmiddels dat ik dan niet de zweep er over moet leggen want dan gaat ze nog meer naar achter en gaat de wagen echt scharen. Maar staat dat te gebeuren dan stuur ik mijn groom direct naar 't hoofd van de pony en die zet haar dan aan het bit weer even vooruit; desnoods spring ik zelf met de leidsels in de hand van de bok en doe dat zelf.
Dus 't moet wel heel raar lopen wil een wagen echt scharen en dus ook gaan kantelen. voor wat betreft het laatste ben ik het ook met Napie eens.

ElsB schreef:
Professionals zetten een pony of paard dat beleerd moet worden meestal eerst voor een tweewieler, daarna pas voor een vierwieler; dat is veiliger. Misschien kun je een tweewieler lenen van iemand en later zelf een (comfortabeler) vierwieler kopen? Overigens zou ik er altijd een professional bijhalen als ik een paard of pony voor 't eerst voor de kar wilde zetten. Bij ons op de manege staat een paard dat door een 'deskundige' vriend van de eigenaar voor 't eerst voor de kar is gezet. Paard schrok ergens van, ging aan de kletter en botste ergens tegenop. Sindsdien gaat hij al een blokje om als hij zelfs maar een kar op 't terrein ziet staan...

Voor wat betreft die professional er bij halen, daar ben ik het natuurlijk zeer mee eens.
Maar dat professionele beleerders er meestal een 2wieler achter hangen, daar ben ik het niet mee eens; er zijn er ook zat die wel een 4wieler kiezen omdat ze dát veiliger vinden.
Dat een 2wieler per definitie veiliger is om mee te beleren vind ik dan dus ook niet kloppen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:35

Mijn pony is beleerd met een tweewieler omdat ik ook met een tweewieler wou gaan rijden. Het is minder comfortabel als een 4 wieler.

Voor te beleren zou ik de keuze overlaten aan de professionele beleerder. En pas als de pony beleerd is en je zelf al wat hebt kunnen mennen beginnen uitkijken naar ene iegen wagen. Dan weet je al iets beter wat je wilt of wat je echt niet wilt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:00

Mijn fjord ging gelijk voor de marathonwagen, flinke zware dat wel en daarna gingen ze direct de weg op en zelfs door het dorp.
(en omdat het bokt is: paard had al een gedegen opleiding zonder wagen, zelf gedaan en kreeg nog een compliment ook....ohhh nu gaan we te ver haha)

Beleerd bij Jan Ranzijn in Warmenhuizen en ik heb er nu na 8 jaar nog steeds plezier van en zou het zonder nadenken weer doen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:34

Vaak gaat men inderdaad vrij snel de weg op; aangezien een bak of weide vaak toch niet zo héel groot is, en al dat draaien, wenden en bochtjes maken + zware ondergrond is voor een paard wat net beleerd wordt allemaal nog al veel van het goede, dan moeten ze zoveel ineens leren, vandaar dat men vaak snel de weg op gaat zodat ze langer rechtuit kunnen lopen en minder bochten en wendingen hoeven te maken. 't trekt natuurlijk ook een stuk lichter.

@ Cowgirl; ik beleer ze hier thuis ook zelf, heb al wel jaren menervaring en met pony nr. 1 zelf ook veel begeleiding gehad. En natuurlijk kan dat prima, maar zou het niemand zomaar aanraden; veel mensen op bokt hebben het idee, ondanks dat ze nooit gemend hebben of nét hun KB hebben gehaald, dat ze ook direct een paard voor de wagen kunnen beleren, en dat is natuurlijk niet verantwoord bezig zijn.... ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:38

Inderdaad, ben het ook eens met Joyciej. Toen ik mijn pony voor de koets heb beleerd, ben ik gelijk de weg op gegaan (eerst een wijk waar amper auto's komen), het is veel gemakkelijker trekken voor de pony/paard.
Ik heb mijn pony zelf beleerd, maar met begeleiding.(gezien ik nog nooit eentje beleerd had, maar had wel menervaring) Het is trouwens altijd veiliger om iemand erbij te hebben die er veel van weet, ookal kan je zelf een pony beleren. Iemand die er niet veel van weet, zal ook niet snel kunnen ingrijpen als er iets misloopt. Iemand die er iets van weet, weet normaalgezien onmiddellijk wat te doen bij een bepaalde situatie.