[AR] Optuigprobleempje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Optuigprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 13:53

Op onze stal hebben we een kleine was-/poetsplaats (voor 1 paard). Het paard staat dan vast aan 2 touwen tussen de muur en een paal, met het gezicht naar de uitgang. Aan de achterzijde van de ruimte bevindt zich een uitstortgootsteen met de kraan. Als we erin gaan, gaan we links van de paal en draaien we dan om. Dat wil gemakkelijk.
En weer eruit: omdat de ruimte tussen muur en paal net te krap is om rechtdoor te lopen, moet ze dus eerst weer een stapje achteruit en dan aan de andere zijde langs de paal.
Gaat ze te ver achteruit, dan stoot ze haar kont tegen die gootsteen.
Zie deze geweldige tekening; de verhoudingen kloppen aardig alleen is hier de gootsteen wat groot uitgevallen:
Afbeelding

Normaal is dat geen enkel probleem. Ik zadel haar daar op en ze weet precies hoe dat werkt. Het is ook een rustig paard.

Ook als we gaan mennen, doen we daar het tuig om. Eerst ging het wel goed, maar laatst deed ze een keer een stap te ver en stootte zich dus aan de gootsteen en schrok zich kapot.
Nu is ze dus bang op de poetsplaats als ze de oogkleppen op heeft (wat ik best begrijp). ik krijg haar er bijna niet meer fatsoenlijk uit. Wat nu? Voortaan maar buiten het hoofdstel aandoen? Of kan ik haar leren om kalm de poetsplaats af te gaan, zoals ze ook doet met halster of rijhoofdstel?

RaichuHollow

Re: Optuigprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:57

Waardeloos he als zoiets gebeurd...
Ik zou der een paar keer alleen optuigen en dan gewoon lekker laten staan tot ze weer ontspannen is. Niet eruit halen.
De volgende keer een stapje verder, dus optuigen en een pasje achteruit. Weer staan tot ze ontspand.
Volgende keer optuigen, als ze ontspannen is een stapje achteruit, als ze dan nog ontspannen is, voorzichtig draaien en weer stil staan.

Succes.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 14:36

RaichuHollow schreef:
Waardeloos he als zoiets gebeurd...
Ik zou der een paar keer alleen optuigen en dan gewoon lekker laten staan tot ze weer ontspannen is. Niet eruit halen.
De volgende keer een stapje verder, dus optuigen en een pasje achteruit. Weer staan tot ze ontspand.
Volgende keer optuigen, als ze ontspannen is een stapje achteruit, als ze dan nog ontspannen is, voorzichtig draaien en weer stil staan.

Succes.

Tijdens het optuigen is ze zo ontspannen als wat, dat geen enkel probleem. Ze durft gewoon niet meer achteruit te stappen. Dan raakt ze in paniek. het lijkt dat ze gewoon bang is om te stappen in een richting die ze niet meer kan zien.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:17

Misschien optuigen op een andere plek en dan alleen het achteruit stappen oefenen, doet ze dit overal, zonder in paniek te raken, dan weer eens in de wasplaats proberen...

Met oefenen over de achterhand aaien, lekker blijven praten.
Dan voorzichtig haar een keer achteruit laten lopen, tot ze met haar billen tegen bijv de wand van de box staat.

Ik weet niet of je met de trailer op pad wil, maar dat zal misschien ook wel problemen opleveren nu... Ik raad je aan pas weer te laden als dit onder controle is... anders gaat ze straks dingen met elkaar in verband zetten en raakt ze daar ook in paniek...!

Ik hoop dat dit helpt...
Hou me op de hoogte!

succes

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:20

Ik begrijp dat het achteruit stappen niet het probleem is enkel met oogkleppen. Loopt ze buiten wel nog naar achteren (met kleppen)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:40

Het hoofdstel buiten die poetsplaats omdoen? Zo'n veel werk is dat toch niet?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:23

@chocobroodje inderdaad, buiten wilde ik haar recht voor de kar zetten en dat durfde ze ook niet meer. Het heeft duidelijk alles met de oogkleppen te maken.

@napie dat is ook zo, maar het gaat mij er vooral om hoe ik het blijkbaar beschadigde vertrouwen herstel.

@Raichuhollow inderdaad dat is een goede tip; ik ga gewoon buiten oefenen met achterwaarts/wijken voor druk met oogkleppen op.
We gaan bijna nooit met de trailer op stap maar dat vindt ze beslist niet eng. En ik ben echt niet van plan om haar met de oogkleppen op de trailer te zetten. Bovendien zou ik haar er dan wel op krijgen, maar nevernooitniet eraf!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:43

Wel eens geprobeerd zonder kleppen te rijden? Het is het 1ne paard voor de andere natuurlijk, maar de mijne reageerde er heel goed op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:54

Ik tuig zelf nooit op de spuitplaats op, maar bij de wagen.
Ik heb het tuig op de wagen liggen, loop er met paard naar toe, groom houdt 't paard vast, ik tuig het op en dan kunnen we gelijk inspannen en weg rijden!
Zo hoeven we nooit met oogkleppen op door nauwe doorgangen heen te lopen...

xxiloveyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:18

ik heb altijd het idee dat ze van oogkleppen schrikkeriger worden, omdat ze dingen nog later aan zien komen.

zetm op. :o

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:22

Hoe is het nu? Lukt het oefenen?

Groetjes

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:57

Misschien een hele domme vraag, maar waarom verplaats je die linkerhaak niet naar de andere muur, zodat je recht achteruit kunt inparkeren, vastmaken, en meteen vooruit weer weg? Ben je van heel dat lastige gemanouvreer af.

Verder sluit ik me aan bij de voorgestelde oplossingen; eerst op een andere plek optuigen, of anders hoofdstel buiten de poetsplaats aandoen.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:41

Hoi hoi,
Hoe gaat het nu met optuigen en achterwaards gaan?
Groetjes Lizet

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:29

misschien gewoon optuigen in zijn box?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:53

Afgelopen keren heb ik haar hoofdstel pas buiten omgedaan. Scheelt een hoop stress op deze manier. Want zonder dat hoofdstel om dus alleen de rest van het tuig, is geen enkel probleem.

@ibbel; haak verplaatsen gaat niet. Ze staat in pension, het is niet mijn stal. Bovendien zou achteruit inparkeren erg lastig zijn omdat ze eerst door een gangetje moet waar ze niet kan keren.