[AR] Wat kan ik mijn pony nu al leren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Wat kan ik mijn pony nu al leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 22:42

hoi hoi,

ten eerste weet ik niet of dit goed staat maar oke :+

Ik heb sinds kort een 2,5 jarige pony,
aangezien hij mijn toekomstige menpony is vraag ik mij af wat ik hem al kan leren voordat hij in het tuig staat.
Ik wil hem pas beleren met 4 jaar omdat hij nog jong in zijn hoofdje is.

Ik dacht zelf aan:
* op commando stilstaan en stappen en draven
* midden op het pad lopen ( in het bos ;) ) en rechts lopen op straat.
* Stilstaan en met touw over hem heen gaan. Ik ga hem nog niet inspannen maar het leek mij wel handig.

Wat vinden jullie nou echt handig om al aan te leren voordat je begint met beleren? Waar kan hij voordeel bij krijgen ?
Ik wil hem nog niet aan het werk zetten maar hij wilt wel graag leren.

bedankt !

JoyCiej007

Re: Wat kan ik mijn pony nu al leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:49

Tsja.... ik ben niet zo'n voorstander van vroegtijdig beleren. Je zegt zelf ook al dat hij nog vrij jong is qua geest, en dat is logisch want dat zijn jonge dieren nu eenmaal.

het spelenderwijs op commando leren stilstaan, stappen en draven zou je wel mee kunnen beginnen.
Midden op het pad lopen, rechts lopen op straat en stilstaan en met touw over hem heen gaan, sorry daar zie ik het nut niet zo van in.

Als je hem straks ingespannen hebt en je gaat op pad dan stuur je zelf neem ik aan, heb er eigenlijk nog nooit van gehoord dat je je pony ook leert om midden op het pad of rechts op de weg te lopen, dat gaat straks vanzelf wel.

Ga lekker met hem wandelen (misschien doe je dat nu al) en pak spelenderwijs wat 'enge' dingetjes mee, leer hem wennen aan groot verkeer (vrachtwagens, trekkers, etc.) geluiden, strepen op de weg, vlaggetjes, zeg maar alles wat je onverwachts straks tegen kan komen.

Je kan hem leren wijken voor de zweep op druk, straks zeer handig ivm. begrenzen met de zweep, en leer hem ook wennen aan de zweep. Zweep is niet iets om bang voor te zijn, is ook niet per definitie altijd een strafmiddel, maar meer hulpmiddel. Straks zal je hem met de zweep (subtiel) aanwijzingen moeten geven, als hij de zweep alleen als aandrijfhulp/strafmiddel ziet zal dat moeilijk zijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 02:08

Nou ik vind het wel kunnen, maar ga wel met JoyCiej007 mee over het feit van het midden op het pad lopen en rechts.. Ik neem inderdaad aan dat je zelf stuurt, of je nu naar rechtst stuurt of links..
Denk juist dat dat beter is.. Straks gaat hij alleen maar midden op het pad, of juist alleen maar rechts..

karlijntju86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 02:10

ik ga met het bovenste mee
lekker in de wei laten
en die eerste 3 dingen die je noemde kan wel
niet te veel gewoon nog even geduld hebben

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 02:11

en vergeet niet dat 'netjes uiterst rechts' niet altijd even veilig is.
Ik ben soms uit nood gedwongen om op een bepaald gedeelte van de route een stukje 60 en 80 km/uur provincialeweg mee te pakken, rijdt je dan netjes in de berm of uiterst rechts dan houden automobilisten ook echt geen rekening met je. Gaan ze me echt rakelings en hard voorbij dan ga ik uit voorzorg maar tegen de middenstreep aan rijden, dan dwing je in iedergeval een beetje ruimte af en zullen ze ook netjes vaart minderen alvorens in te halen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:16

Op deze leeftijd is het belangrijkste dat hij weet dat jij de baas bent.
Lees eens wat over Natural Horsemanship bijvoorbeeld om jezelf te verdiepen in het wezen paard en hoe je een goede verhouding kunt opbouwen. Een verhouding waarin jij wel de baas bent, maar waarin je hem niet dwingt.

Komt neer op het volgende;
Netjes meelopen aan de hand. En daarmee jou tempo volgen, stilstaan als jij gaat stilstaan, versnellen als jij sneller gaat.
Vertrouwen opbouwen, zodat je hem langs enge dingen kunt loodsen.
Overal aan kunnen raken en kunnen poetsen, ook tussen de achterben bijvoorbeeld.
Je kunt hem kennis laten maken met een zweep, aai hem daarmee, zodat hij daar geen angst voor krijgt.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 10:25

Ik ben ten eerste zeker de baas dat weet hij ook. IMO heeft het aanleren van waar hij loopt wel nut maar goed meningen kunnen verschillen ;)

Met het tou over hem heen gaan zie ik als zodat hij went dat als ik hem inspan dat de delen over hem heen gaan ed zodat hij niet schrikt. Tis nou eenmaal een pittig ding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:32

Pelryo schreef:
Ik ben ten eerste zeker de baas dat weet hij ook. IMO heeft het aanleren van waar hij loopt wel nut maar goed meningen kunnen verschillen ;)

Met het tou over hem heen gaan zie ik als zodat hij went dat als ik hem inspan dat de delen over hem heen gaan ed zodat hij niet schrikt. Tis nou eenmaal een pittig ding

Ja goed, tuurlijk je moet helemaal zelf weten wat je wel en niet als nuttig ervaart en hem wil aanleren. Ik geef alleen m'n mening dat ik het persoonlijk onzin vind, kan me totaal niet voorstellen dat ze daar baat bij hebben, daarbij zoals al eerder aangeven stuur je toch zelf dus dan zorg je er zelf wel voor dat hij soms midden op, soms rechts loopt. Een paard is echt geen zwalkende dronkenman die zelf van links naar rechts over de weg loopt hoor, ja of er is natuurlijk iets goed mis ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:13

Over dat leren links/rechts lopen.
Ik heb mijn pony dat nooit geleerd, maar rijd gewoon altijd rechts of in het midden. Maar als ik hem lange teugel geef, kun je je klok erop gelijk zetten, binnen 1 minuut loopt hij uiterst links.
Geloof niet dat dat iets is wat je ze echt kunt aanleren.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:54

Ik zou het volgende doen:
Leren stilstaan, leren volgen (op jouw tempo) en om leren gaan met aanrakingen.
Veel van deze dingen leer je ze al in hun dagelijkse omgang. Stilstaan terwijl ik het hek opendoe, poetsen is ook een vorm van aanrakingen,...
Veder zou ik wandelingtjes gaan doen (langs verkeer, langs honden,...) ga in het begin met jou paard en er nog een andere bij. Zodat de jonge kan zien dat hij helemaal geen schrik moet hebben van het enge.

Zijn plaats op de weg leren heb ik nog nooit van gehoord. Bij mij hoort mijn pony ook rechts of in het midden te gaan, maar geef ik haar lange teugel gaat ze zwalpen. Dan wandelt ze richting de interessante dingen.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:44

Ik vind het altijd heel belangerijk dat je gewoon wandelt.
En dan vooral langs de wegen. Dat ie alvast een beetje gewend raakt aan de auto's, vrachtwagen, motors oid.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:45

Als ie de basis al kent zoals, voetjes krabben, meelopen, trailer, pasje achteruit, omzetten, halstertje enzo al kent zou ik hem nog mooi even een half jaartje weg zetten.

Als ie 3 is kun je een keertje een tuigje opgooien, wat stuurwerk gaan doen, keertje longeren om de stemcommando's erin te krijgen en tegen die tijd dat dat erin zit is ie 3,5 en dan kun je hem rustig aan een keertje wat laten trekken of een licht wagentje erachter hangen.

Zo ong heb ik het ook gedaan en dan ong 2 soms 3x in de week en soms ook 2 weken niks.

Parelli level 1 is ook leuk en leerzaam om al mee te beginnen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:28

Wij hebben ook een 2.5 jarige. Nu vooral kwestie van goed opvoeden. Dus stilstaan, netjes aan het halster staan. Geen geschraap en gezeur. Overal kunnen aanraken met hand, touw, zweep en zelfs plastic zak. Als jij ho zegt is het ho en is het goed. En veel wandelen. Dat doe ik trouwens bij voorkeur alleen, omdat die van ons straks wel enkelspan moet gaan lopen .Voor het gezellig is het erg leuk als je af en toe met meer mensen kunt maar hij zal zich in zijn eentje moeten kunnen redden en ook als hij iets eng vindt gewoon op jouw commando voorwaarts gaan.
We hebben al wel wat gedaan met lange lijnen / wat voltetjes / longeren maar dat stelt weinig voor want duurt nooit langer dan 10 / 15 minuten en is iets van 1x per week.
Als we de sulky erachter zetten zal het nog maar af en toe zijn en alleen op het terrein waar weinig gebeurt. Dan zo langzamerhand bouwen we het uit, maar hij zal zeker niet vaker dan 1, 2x per week iets doen met lijnen/tuig/sulky gaan.

Oja, ik rij met de sulky gewoon tegen de middenlijn aan, als auto's er dan achter komen heb ik nog ruimte om iets naar rechts uit te wijken. Mijn ervaring is als je helemaal rechts rijdt, ze als gekken voorbij scheuren. En als je wat meer weg neemt ze iets meer opletten (hoop je dan maar).

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:33

Ik wandel geregeld met mijn bijna 3jarige Shet aan de lange teugeltjes en een halstertje, hij kent de stap-draf-galopcommando's al, sturen en links-rechts-in het midden lopen. Ik vind het leuk om het allemaal mee te pakken en hij geniet er zeker ook van, vind het geweldig om nieuwe dingetjes te leren :) Ben van mening dat je nu al het een en ander mee kunt pakken hoor, gewoon doen wat jij vind dat handig/nodig is en succes ermee! :))

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:56

Ik legde ook wel eens een stuk zeil , paraplu's ofzo in de bak waar ik mee ging oefenen.

Overigens was ik zo uitgeoefend want meneer liep er zo over heen :D
Maar je hebt er later wel profijt van mocht het eens gebeuren dat je een stuk plastic tegen komt.

Ook een achteruit is zo handig. Vorig jaar bleef er een keer een hele grote tak onder de wagen hangen...paard in zijn achteruit en toen weer vooruit en de tak was los. :D

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 15:49

oke veel handige tips,

een schrikparcour gaan we zeker nog een keer doen hoor, maar ik heb hem nog maar een maand en zijn vertrouwen is nog niet volledig en ben bang dat ik teveel van hem vraag en hem daardoor onzeker maak ;)

Helaas is hij totaal niet relax bij verkeer. Het ligt er ook aan hoeveel energie hij heeft maar hij trapt snel naar auto of gaat rennen. Zelfs achter paarden die hij ziet wilt hij achter aan.

We doen ook de dagelijkse dingetjes, zoals Halt als ik het hek dicht doe ( en dan stiekem zn halstertouw al af, zodat ik niet continue het touw vasthoud) . Longeren durf ik nog niet aan. Hij heeft veel energie en is jong in zn koppie. Ben echt een scheiterd wat betreft lichamelijke belasting haha.

Ook wil ik binnenkort met hem gaan klikkeren omdat hij graag wat doet en slim is. Eerst moet hij van zijn schimmel afkomen...

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:04

Ik ben van mening dat je een paard/pony zeker tot 3,5 jaar, maar zelfs liever tot 4 jaar lekker moet laten staan. Basiszaken als netjes met je mee lopen, halthouden, voetje geven zou ik wel in je dagelijkse gang van zaken meepikken. En eens een klein wandelingetje over het erf en dan steeds een klein stukje verder ook niks op tegen. Hiermee leer je je pony/paard wel alvast hoe de rangorde in elkaar zit wat jullie betreft. Succes!