Annesneisje schreef:Bedankt voor de reacties en de leuke foto's.
Ik dacht dat ze het misschien al konden omdat ik soms achter Beauty aanloop tijdens het wandelen (zij gewoon halstertje om en met lange leadrope) en haar commando's geef en dat doet ze netjes.
Met het tuig of het gareel bedoelde ik dus alles wat je nodig hebt om te gaan mennen, dus karretje, hoofdstel, leidsels, ...
Ik ben ondertussen aan het informeren om mijn paardje te laten beleren. En zelf ga ik ook menles nemen. Lijkt me het verstandigst als je er nog niks van af weet. Ik wil dus wel met ze de straat op en eens het bos in.
Nu heb ik wel nog 3 vragen:
1. De merrie in kwestie is momenteel 6 maand drachtig. Is het wel zo verstandig van haar nu of binnenkort een maandje te verhuizen en haar te laten beleren? Brengt dat niet een hoop stress met zich mee wat negatief kan uitpakken voor de dracht of het veulen? Of wacht ik beter tot het najaar wanneer haar veulen wat ouder is?
2. Ik heb nog een andere jonge merrie die erg leuk beweegt. Maar zij is nog maar 2,5 jaar oud. Zou zij dat nu ook al kunnen leren of is ze daarvoor nog te jong? Persoonlijk zou ik liever met Beauty aan de slag gaan, omdat zij wat ouder is (6 jaar) en 100 % verkeersmak. Terwijl het jonge paardje wel nog eens durft te schrikken. Ik ga wel vaak met haar wandelen aan de hand en passeer express voorbij punten die ze eng vindt of ooit eng heeft gevonden. Ze gaat steeds minder en minder schrikken, dat wel. Maar ze is nog niet bepaald bomproof.
3. Moet ik een karretje zoeken met remmen of mocht ik een leuk ongeremd wagentje vinden, kan ik er dan remmen op laten plaatsen? Hoe doe je dat? Is dat via de garage of zo? (heb er echt geen idee van...). Heb je er dan echt veel meer controle over?
1. Beleren kan natuurlijk steress opbrengen, ik zou nog even wachten als ik jou was.
2. Ik zou met haar nog even wachten totdat ze minimaal 3 jaar oud is.
3. Mijn vriend heeft er toen zelf een rem opgezet met een voetpedaal, ik zou voor je kunnen kijken voor een duidelijke foto hiervan mocht je interesse hebben...