[AR] Met mini aangespannen rijden: how to...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Met mini aangespannen rijden: how to...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 11:02

Ik speel met het idee om deze zomer of volgende zomer één van mijn mini's of misschien zelfs twee voor een klein karretje in te spannen.
Nu gaan we vaak gewoon wandelen aan de hand, is ook leuk, maar het kriebelt om wat meer te doen met ze.

Nu wil ik ook niet onbezonnen aan zoiets beginnen.
Daarom vraag ik me af... Hoe leer je je mini voor het karretje te lopen? Of kunnen ze dat gewoon direct? :?
Ik heb één merrietje dat zeer goed reageert op mijn stem en zo makkelijk overgaat in de verschillende gangen. Ze is ook verkeersmak.

En hebben jullie ook zelf eerst een mencursus gevolgd?

En dan ivm het gareel... Voor mini's waar kan je best een wagentje en gareel kopen (= niet voor show, maar recreatie)? Waar moet je allemaal op letten?

Bedankt voor de tips.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:07

Kijk eens in de wiki daar staat beschreven hoe te beginnen, welk tuig enz. Verder kun je ook veel info vinden in de faq op het subforum aangespannen rijden.

Een ding wil ik je aanraden en dat is dat je hulp zoekt als je echt gaat inspannen. Vaak gaat het goed, maar iemand met ervaring weet juist te handelen als het niet goed gaat. Je kunt zelf al aan de slag met longeren aan de dubbele longe, zodat de stem en teugelhulpen er goed inzitten. Zelf laten wennen aan het tuig kan ook en je zou daarna kunnen slepen of iemand druk op de strengen enzo laten zetten. Wen ze er ook aan dat een streng tegen hun lichaam aan kan komen. Het inspannen nooit alleen doen!

Gareel heb ik geen verstand van, maar ik weet dat passen daar nog belangrijker is dan bij gewoon tuig. Dus laat je goed adviseren.

Kaisa

Re: Met mini aangespannen rijden: how to...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:40

Het aangespannen beleren van een minipaardje gaat net zo als bij een groot paard. Waarom zou je denken dat ze het al kunnen?

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:48

SMP -> AR

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:53

Inderdaad zoekfunctie en de wiki eens bekijken, verder eens de FAQ van AR lezen, dan kom je al een heel eind.

Omdat je van Belgie bent, bedoel je misschien niet letterlijk een gareeltuig, maar gewoon 'een tuig voor recreatie'?
Een gareel wordt vaak gebruikt bij het aangespannen rijden (met tuigpaarden, trekpaarden e.d.) en is vaak een stuk moeilijker pas te maken, verder weet ik niet of ze heel makkelijk in kleine maatjes verkrijgbaar zijn.
Dit is een gareel:
Afbeelding

natuurlijk heb je daar veel verschillen in.
Maar ik denk dat je een gewoon recreatie tuigje bedoeld met een 'normaal' borsttuig:
http://www.groothandelruitersport.nl/EN ... STSTUK.jpg

En natuurlijk 'kent een paard het niet zomaar'; alles moet geleerd worden, net als het inrijden van een groen paard onder het zadel. vandaar dat het héel belangrijk is om niet zelf aan te rommelen, maar op tijd een professioneel en ervaren persoon er bij te halen die ervaring heeft met het beleren van paarden voor de wagen.
Aangezien het mennen een risicovolle bezigheid is en áls het mis gaat, gaat het vaak goed mis. Verder is de kans erg groot om een paard zodanig te 'verprutsen', dat hij in de toekomst helemaal niet meer voor de kar zal kunnen.

Vandaar dus; verdiep je er eerst eens wat meer in, ga zelf op een mencursus en laat een ervaren iemand je pony beleren :)

Diamantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:28

wel leuk dat je dat gaat doen, laat je tzt fotos zien?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 07:29

Ik zou voor een mini niet snel voor een gareel(tuig) kiezen,
of een fransgareel.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:14

Wij mennen ook met een mini, zoals meer hier bij dit forum. Ze kunnen net zo mooi of lelijk lopen als grotere paarden of pony's. Ik denk dat je het gewoon serieus moet gaan oppakken, dus eerst netjes lange lijnen, sleepje, dan voor de wagen / sulky, hulp erbij etc. Die van ons vindt het ontzettend leuk om aan het werk te gaan, hij gaat nog net niet zelf voor de sulky staan en trekt zijn tuig aan maar als hij het kon deed hij het direct als we eraan komen :+

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:36

Mijn dochter rijdt ook aangespannen met haar shetje 85cm. Juultje. Ze heeft onlangs een tuigje voor hem gekocht. Ze had al een marathonwagen in de goede maat gekocht.
Maar jij moet het eerst zelf leren, dan pas kan je het je paardje aanleren.
Dus eerst je menbewijs halen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:43

Met mijn shetje zagen we er zo uit:
Afbeelding
Zelf beleerd en wel een rem op mijn sulky....

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 10:25

Bedankt voor de reacties en de leuke foto's.

Ik dacht dat ze het misschien al konden omdat ik soms achter Beauty aanloop tijdens het wandelen (zij gewoon halstertje om en met lange leadrope) en haar commando's geef en dat doet ze netjes.
Met het tuig of het gareel bedoelde ik dus alles wat je nodig hebt om te gaan mennen, dus karretje, hoofdstel, leidsels, ...

Ik ben ondertussen aan het informeren om mijn paardje te laten beleren. En zelf ga ik ook menles nemen. Lijkt me het verstandigst als je er nog niks van af weet. Ik wil dus wel met ze de straat op en eens het bos in.

Nu heb ik wel nog 3 vragen:

1. De merrie in kwestie is momenteel 6 maand drachtig. Is het wel zo verstandig van haar nu of binnenkort een maandje te verhuizen en haar te laten beleren? Brengt dat niet een hoop stress met zich mee wat negatief kan uitpakken voor de dracht of het veulen? Of wacht ik beter tot het najaar wanneer haar veulen wat ouder is?

2. Ik heb nog een andere jonge merrie die erg leuk beweegt. Maar zij is nog maar 2,5 jaar oud. Zou zij dat nu ook al kunnen leren of is ze daarvoor nog te jong? Persoonlijk zou ik liever met Beauty aan de slag gaan, omdat zij wat ouder is (6 jaar) en 100 % verkeersmak. Terwijl het jonge paardje wel nog eens durft te schrikken. Ik ga wel vaak met haar wandelen aan de hand en passeer express voorbij punten die ze eng vindt of ooit eng heeft gevonden. Ze gaat steeds minder en minder schrikken, dat wel. Maar ze is nog niet bepaald bomproof.

3. Moet ik een karretje zoeken met remmen of mocht ik een leuk ongeremd wagentje vinden, kan ik er dan remmen op laten plaatsen? Hoe doe je dat? Is dat via de garage of zo? (heb er echt geen idee van...). Heb je er dan echt veel meer controle over?

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:50

Ik heb eerst mijn koetsiersbewijs maar gehaald, dan heb je een beetje een basis om mee te beginnen.
Een paardje van 2,5 kan alvast gaan wennen aan het tuig,maar moet natuurlijk wel de tijd krijgen om uit te groeien, en dan als ze 3 zijn beginnen met slepen van een autobandje ofzo, en daarna rustig aan voor de wagen, ik heb alleen ongeremde wagens, en de pony's hebben altijd volledig tuig op inclusief de broek.
Remmen zijn makkelijk op een wagentje, niet noodzakelijk. Op hellingen e.d. is het makkelijk.
Bij een ongeremde wagen is een broek bij het tuig wel noodzakelijk !

Een paardje wat drachtig is zou ik lekker laten moederen, en als het veulen afgespeend is beginnen met trainen om voor de kar te lopen, ivm stress, e.d. maar dat ligt ook aan het karakter van het paardje.
Zelf vind ik het niet prettig als je een pauze moet inlassen omdat de merrie op een gegeven moment gewoon te zwaar word, en voor het veulen moet zorgen.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 11:06

Nja, dan wacht ik liever tot het najaar. Ze is wel nog fit, maar je weet nooit.

Nog een vraagje ivm de broek. Wat is dat precies? En wat is de werking daarvan?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:23

Annesneisje schreef:
Bedankt voor de reacties en de leuke foto's.

Ik dacht dat ze het misschien al konden omdat ik soms achter Beauty aanloop tijdens het wandelen (zij gewoon halstertje om en met lange leadrope) en haar commando's geef en dat doet ze netjes.
Met het tuig of het gareel bedoelde ik dus alles wat je nodig hebt om te gaan mennen, dus karretje, hoofdstel, leidsels, ...

Ik ben ondertussen aan het informeren om mijn paardje te laten beleren. En zelf ga ik ook menles nemen. Lijkt me het verstandigst als je er nog niks van af weet. Ik wil dus wel met ze de straat op en eens het bos in.

Nu heb ik wel nog 3 vragen:

1. De merrie in kwestie is momenteel 6 maand drachtig. Is het wel zo verstandig van haar nu of binnenkort een maandje te verhuizen en haar te laten beleren? Brengt dat niet een hoop stress met zich mee wat negatief kan uitpakken voor de dracht of het veulen? Of wacht ik beter tot het najaar wanneer haar veulen wat ouder is?

2. Ik heb nog een andere jonge merrie die erg leuk beweegt. Maar zij is nog maar 2,5 jaar oud. Zou zij dat nu ook al kunnen leren of is ze daarvoor nog te jong? Persoonlijk zou ik liever met Beauty aan de slag gaan, omdat zij wat ouder is (6 jaar) en 100 % verkeersmak. Terwijl het jonge paardje wel nog eens durft te schrikken. Ik ga wel vaak met haar wandelen aan de hand en passeer express voorbij punten die ze eng vindt of ooit eng heeft gevonden. Ze gaat steeds minder en minder schrikken, dat wel. Maar ze is nog niet bepaald bomproof.

3. Moet ik een karretje zoeken met remmen of mocht ik een leuk ongeremd wagentje vinden, kan ik er dan remmen op laten plaatsen? Hoe doe je dat? Is dat via de garage of zo? (heb er echt geen idee van...). Heb je er dan echt veel meer controle over?

1. Beleren kan natuurlijk steress opbrengen, ik zou nog even wachten als ik jou was.

2. Ik zou met haar nog even wachten totdat ze minimaal 3 jaar oud is.

3. Mijn vriend heeft er toen zelf een rem opgezet met een voetpedaal, ik zou voor je kunnen kijken voor een duidelijke foto hiervan mocht je interesse hebben...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:24

Annesneisje schreef:
Nja, dan wacht ik liever tot het najaar. Ze is wel nog fit, maar je weet nooit.

Nog een vraagje ivm de broek. Wat is dat precies? En wat is de werking daarvan?

De broek zit over de billen van de pony, zie mijn foto... De broek zorgt er voor dat de kar remt op de kont van de pony zegmaar...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:25

Afbeelding
De broek is zeg maar de band die achter zijn billen loopt. Op deze foto zie je het misschien iets beter...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:28

Binckydenice schreef:
Afbeelding

Waarom ligt de schoft los op deze foto?

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 11:29

Misschien domme vraag, maar is het dan niet beter van te werken met broek én geremd wagentje?

Ik heb een sulky op het oog. Las ook al eerder op bokt dat een lichte sulky met remmen zinloos is, juist omdat het te licht is.

Binckydenice, heb interesse, dus graag foto.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:39

Hey,

Ik zal thuis even in mijn archief moeten speuren, maar je ziet het hier al beter op:
Afbeelding

Ik heb hem ook beleerd met broek en met een rem erop....

Mijn vriend is fietsenmaker geweest, deze heeft het er voor mij opgemaakt. Zodra je het bedaal indrukte gingen die plaatjes dus tegen de band aan, zo remde je af... Dit werkte perfect voor mij!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:11

Ik vraag het ook maar want het ziet er niet veilig uit; waarom ligt je schoftje los? Dat is binnensingel en die moet echt vast gemaakt worden.

Ik heb bij de wagenmaken een rem op mijn karretje laten zetten met een voetpedaal.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:20

1. Nu beleren of straks pas als het veulen er is.... tsja, als je haar wegbrengt om te beleren is dat natuurlijk wel een risico dat je neemt... ik zou gewoon nog even wachten. En inderdaad, als ze er eenmaal voor staat is het zaak kilometers te maken zodat ze het zich 'eigen' gaat maken, dan is het lastig als daar een langere periode tussen zit ivm. de drachtigheid. Onze fokmerrie loopt al jaren voor de wagen en heeft een topconditie; haar reed ik tijdens de dracht wel gewoon door, zelfs vaak tot een paar dagen voor de bevalling. Dat ging prima, ik bouwde het wel een beetje af maar bekeek vooral wat ze nog aan kon; een rustig ritje van een uurtje dat ging nog prima. Maar deze merrie was dus allang beleerd voor de wagen; dat leverde dus geen stress op.
2. Ikzelf ben er nooit zo voor om al zo jong te beginnen; tegenwoordig lijkt het wel helemaal 'in' om ze met 2 al aan de lange lijnen te knuppen, ik vind dat ze daar nog gewoon te jong voor zijn, zowel geestelijk als ook lichamelijk. Ik zou haar nog lekker even jong laten zijn nu het nog kan, straks heb je nog alle tijd om daar lekker mee bezig te gaan.
3. Om echt goede remmen op een wagen te krijgen, is vaak moeilijk en kostbaar. Een rem is wel handig, echter heb ik ook jarenlang zonder rem gereden. Bij een lichte sulky, zoals bij de sulky's van Horseshop International betaal je bijna €100,= meer voor een rem er op, terwijl de rem zelf weinig toevoegd en soms alleen maar voor extra onderhoud zorgt....

@ Binkydenice: ik snap jou manier van inspannen ook niet echt; de schoft heeft 2 singels, bestaande uit een binnensingel (waarmee je het schoftje vastlegt op de paardenrug) en een buitensingel (waarmee je de lichtogen vastmaakt). Op jou foto zie ik alleen de buitensingel vastgemaakt, de lichtogen worden naar achteren getrokken en het schoftje zelf kantelt helemaal naar voren. Op deze manier rijden is érg gevaarlijk, hoop dat je het inmiddels anders hebt gedaan????

Edit:
Annesneisje schreef:

Ik ben ondertussen aan het informeren om mijn paardje te laten beleren. En zelf ga ik ook menles nemen. Lijkt me het verstandigst als je er nog niks van af weet.

Heel verstandig om je paardje te laten beleren en zelf menles te nemen. Er achter lopen (lange lijnen) en wat commando's geven wil natuurlijk niet zeggen dat ze dan ook direct heeft geleerd om gewicht te trekken, en vanuit stilstand gewicht op haar borst te nemen, daarbij moet ze wennen aan het feit dat er iets achter haar hangt wat af en toe ook eens kan hobbelen en/of lawaai kan maken. Het is meer dan alleen maar gewicht trekken en van achter gestuurd worden.
Wel kun je alvast zelf de basisbeginselen meepakken; Ho is ho, goed leren stilstaan op commando, werken aan de dubbele longe en op die manier overgangen van halt naar stap en draf leren op stemcommando, leren wennen aan de zweephulpen, etc. etc.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:04

Sandrina schreef:
Ik vraag het ook maar want het ziet er niet veilig uit; waarom ligt je schoftje los? Dat is binnensingel en die moet echt vast gemaakt worden.

Ik heb bij de wagenmaken een rem op mijn karretje laten zetten met een voetpedaal.

Ik was al klaar en was al begonnen met aftuigen toen de fotograaf mij op de foto wilde hebben :o Dus met rijden zat deze natuurlijk wel vast....
Op deze foto waren we op pad:
Afbeelding Dan zie je dat deze gewoon vast zit...

Ik had ook een voetpedaal....

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:08

Je maakt toch eerst de buitensingel los en sowieso span je eerst uit voordat je de binnensingel los maakt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:11

Napie schreef:
Je maakt toch eerst de buitensingel los en sowieso span je eerst uit voordat je de binnensingel los maakt

ja dat snap ik nou ook niet helemaal.... eerst uitspannen en dan pas aftuigen lijkt mij het meest logische idd....
Een voetpedaal is trouwens leuk maar voegt weinig toe, al helemaal bij een lichte sulky, daar trekken ze zelfs vanuit stilstand vaak gewoon doorheen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:16

JoyCiej007 schreef:
Napie schreef:

ja dat snap ik nou ook niet helemaal.... eerst uitspannen en dan pas aftuigen lijkt mij het meest logische idd....
Een voetpedaal is trouwens leuk maar voegt weinig toe, al helemaal bij een lichte sulky, daar trekken ze zelfs vanuit stilstand vaak gewoon doorheen.

Nee, ik had alles al los, heb ze alleen even snel voor de foto weer vastgemaakt :o De pony pas al geheel uit het span vandaan...
Heb dus even snel voor de foto alles in elkaar gevlanst... Je ziet toch op de bovenstaande foto hoe ik ermee gereden heb. Ik weet echt wel wat ik doe hoor ;)

Mijn rem werkte perfect, de pony stond stil zodra ik mijn rem in drukte, je moet alleen niet met versleten banden gaan rijden, dan werkt het inderdaad niet... Ik had noppenbanden eronder gezet... Dit werkte perfect...