Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ibbel schreef:Als hij/zij het goed doet op een Utrechts stangetje, waarom zou je dat dan willen veranderen? Ik heb mijn paarden er ook op lopen, doen het er fantastisch op.
JoyCiej007 schreef:Er zijn hier al vele topics over geweest; dus je zou ook eerst de zoekfunctie kunnen gebruiken, er loopt zelfs nog een heel recent topic over dit onderwerp, vlak onder jou topic.
Standaardregel is eigenlijk dat als je een goed passend trensje hebt, je een stangbit moet hebben van 1 cm. groter, niet zozeer ivm. de hefboomwerking maar ook vanwege de vaak losse scharen.
Verder zou ik eerst hier eens wat dingen doorlezen, daar staat ook véel informatie:
[AR] Help welk bit!
[AR] Welk bit voor shetlander?
[AR] Beleren voor de kar: hoe te beginnen? En wel zelf te doen?
[AR] Vraag over bitten
[AR] Help mond/bitadvies gevraagd
[AR] het bit
[AR] Mennen met een gewoon bit
[AR] welk menbit voor mini-shet?
[AR] met welk tuig en bit beginnen?
[AR] (ar) Welk menbit voor een shet?
[AR] Menbit voor mini shetlander.
Verder sluit ik me bij Ibbel aan
splash1999 schreef:Ibbel schreef:Als hij/zij het goed doet op een Utrechts stangetje, waarom zou je dat dan willen veranderen? Ik heb mijn paarden er ook op lopen, doen het er fantastisch op.
omdat ik daar mee rijd onder het zadel dus mij afvroeg of het dan niet te licht zou zijn. Als dit niet nodig zou zijn wil ik dit ook zo laten voor haar.
splash1999 schreef:omdat ze een klein mondje heeft en in een puber periode er regelmatig ervandoor ging buiten. een ongebroken trens/ stang paste beter in haar mond. Dit bit werd mij geadviseerd door mijn instructeur en na al die jaren reageert ze hier super op. Min of meer heb ik het bit ook niet meer nodig en rijd met losse teugels (of bitloos) maar ik vind dat je in het bos waar ik ook alleen maar rijd en alleen ze ongeacht de omstandigheden ze gewoon moet luisteren. dat is ook nooit meer voorgekomen met dit bit en we zijn inmiddels zover dat een stemhulp mocht ze iets verdachts vinden al genoeg is om haar bij me te houden maar ondanks dat blijven het paarden en vluchtdieren. Daarom
splash1999 schreef:daarom ook lastig iets te vinden voor haar. Mijn eerste bit was als noodoplossing een shetlander bit. Nadeel is dat de ringen ook erg klein zijn en door de mond gaan. Heb hem nog steeds mensen geloven mij nooit.