[AR] welk bit om mee te beginnen bij het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

welk bit om mee te beginnen bij het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:40

Men bitten zijn vaak scherper dan een regulier bit. Als je het paard wegwijs wilt maken met het mennen welk bit gebruik je dan als eerste? Op dit moment wordt het desbetreffende paard gereden met een Utrechts stangetje en reageert daar erg goed op. Dit paard heeft een klein mondje en de kaak wordt snel wat breder. Voor een gewoon bit zou ik maat 10 of 10,5 nodig hebben en bij een met een hefboom achtige werking toch iets van 11,5 (dacht ik). Wat zou in dit geval een goed bit zijn voor ons.

bedankt.

Ibbel

Re: welk bit om mee te beginnen bij het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:46

Als hij/zij het goed doet op een Utrechts stangetje, waarom zou je dat dan willen veranderen? Ik heb mijn paarden er ook op lopen, doen het er fantastisch op.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:48

Er zijn hier al vele topics over geweest; dus je zou ook eerst de zoekfunctie kunnen gebruiken, er loopt zelfs nog een heel recent topic over dit onderwerp, vlak onder jou topic.

Standaardregel is eigenlijk dat als je een goed passend trensje hebt, je een stangbit moet hebben van 1 cm. groter, niet zozeer ivm. de hefboomwerking maar ook vanwege de vaak losse scharen.

Verder zou ik eerst hier eens wat dingen doorlezen, daar staat ook véel informatie:

[AR] Help welk bit!
[AR] Welk bit voor shetlander?
[AR] Beleren voor de kar: hoe te beginnen? En wel zelf te doen?
[AR] Vraag over bitten
[AR] Help mond/bitadvies gevraagd
[AR] het bit
[AR] Mennen met een gewoon bit
[AR] welk menbit voor mini-shet?
[AR] met welk tuig en bit beginnen?
[AR] (ar) Welk menbit voor een shet?
[AR] Menbit voor mini shetlander.

Verder sluit ik me bij Ibbel aan :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:50

Ibbel schreef:
Als hij/zij het goed doet op een Utrechts stangetje, waarom zou je dat dan willen veranderen? Ik heb mijn paarden er ook op lopen, doen het er fantastisch op.

omdat ik daar mee rijd onder het zadel dus mij afvroeg of het dan niet te licht zou zijn. Als dit niet nodig zou zijn wil ik dit ook zo laten voor haar.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:51

JoyCiej007 schreef:
Er zijn hier al vele topics over geweest; dus je zou ook eerst de zoekfunctie kunnen gebruiken, er loopt zelfs nog een heel recent topic over dit onderwerp, vlak onder jou topic.

Standaardregel is eigenlijk dat als je een goed passend trensje hebt, je een stangbit moet hebben van 1 cm. groter, niet zozeer ivm. de hefboomwerking maar ook vanwege de vaak losse scharen.

Verder zou ik eerst hier eens wat dingen doorlezen, daar staat ook véel informatie:

[AR] Help welk bit!
[AR] Welk bit voor shetlander?
[AR] Beleren voor de kar: hoe te beginnen? En wel zelf te doen?
[AR] Vraag over bitten
[AR] Help mond/bitadvies gevraagd
[AR] het bit
[AR] Mennen met een gewoon bit
[AR] welk menbit voor mini-shet?
[AR] met welk tuig en bit beginnen?
[AR] (ar) Welk menbit voor een shet?
[AR] Menbit voor mini shetlander.

Verder sluit ik me bij Ibbel aan :)

Thanks ga lezen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:53

splash1999 schreef:
Ibbel schreef:

omdat ik daar mee rijd onder het zadel dus mij afvroeg of het dan niet te licht zou zijn. Als dit niet nodig zou zijn wil ik dit ook zo laten voor haar.

Waarom rijd je ohz. dan met een menbit? Bovendien is het onzin dat dat dus 'te licht' zou zijn, mennen op een trens kan ook prima en wordt ook veel gedaan, maar persoonlijk (en dat hebben er meer) geef ik de voorkeur aan een stang omdat je dan vaak net wat meer te vertellen hebt in sommige situaties.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 22:42

omdat ze een klein mondje heeft en in een puber periode er regelmatig ervandoor ging buiten. een ongebroken trens/ stang paste beter in haar mond. Dit bit werd mij geadviseerd door mijn instructeur en na al die jaren reageert ze hier super op. Min of meer heb ik het bit ook niet meer nodig en rijd met losse teugels (of bitloos) maar ik vind dat je in het bos waar ik ook alleen maar rijd en alleen ze ongeacht de omstandigheden ze gewoon moet luisteren. dat is ook nooit meer voorgekomen met dit bit en we zijn inmiddels zover dat een stemhulp mocht ze iets verdachts vinden al genoeg is om haar bij me te houden maar ondanks dat blijven het paarden en vluchtdieren. Daarom

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:18

splash1999 schreef:
omdat ze een klein mondje heeft en in een puber periode er regelmatig ervandoor ging buiten. een ongebroken trens/ stang paste beter in haar mond. Dit bit werd mij geadviseerd door mijn instructeur en na al die jaren reageert ze hier super op. Min of meer heb ik het bit ook niet meer nodig en rijd met losse teugels (of bitloos) maar ik vind dat je in het bos waar ik ook alleen maar rijd en alleen ze ongeacht de omstandigheden ze gewoon moet luisteren. dat is ook nooit meer voorgekomen met dit bit en we zijn inmiddels zover dat een stemhulp mocht ze iets verdachts vinden al genoeg is om haar bij me te houden maar ondanks dat blijven het paarden en vluchtdieren. Daarom

Oké. maar 't is een 'grote' pony, maar dus wel met 10,5 cm./11,5 cm. bitmaat? Wat grappig; mijn shetmerrie heeft ook 10,5 of 11,5 cm. nodig ;)

Een ongebroken trens is trouwens geen stang ;) Een bit is pas een stangbit als er hefboomwerking op zit.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 00:21

nee het is een paard van 1,68 haha zie profiel

wat de stang/ ongebroken trens inhoud weet ik maar wilde het aanduiden dat ze dat fijner/ prettiger vind. (tenminste niet gevraagd :D )
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 08-01-10 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:22

splash1999 schreef:
nee het is een paard van 1,68 haha zie profiel

Pfoe dat is wel een érg klein bekkie voor zo'n groot paard! Hahaha jeej zeg.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 00:24

daarom ook lastig iets te vinden voor haar. Mijn eerste bit was als noodoplossing een shetlander bit. Nadeel is dat de ringen ook erg klein zijn en door de mond gaan. Heb hem nog steeds mensen geloven mij nooit.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 02:36

splash1999 schreef:
daarom ook lastig iets te vinden voor haar. Mijn eerste bit was als noodoplossing een shetlander bit. Nadeel is dat de ringen ook erg klein zijn en door de mond gaan. Heb hem nog steeds mensen geloven mij nooit.

Dan zou je eventueel voor het 'door de mond gaan' een kneveltrensje kunnen gebruiken? Of bitringen.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:42

Je hebt het in je openingspost over dat je denkt bij 'iets met hefboomachtige werking' een grotere maat bit nodig te hebben.
Een Utrechts stangetje hééft hefboomwerking (en losse scharen), want er zit een kinketting aan, dus ik vraag me af met welk bit je je paard nu eigenlijk rijdt. Want als je huidige bit geen hefboomwerking heeft, is het geen Utrechtse stang.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 11:26

heeft ie ook. maar mijn vraag is of deze iets scherper moet zijn of niet.
wat betreft de vorige vraag. bitringen kreeg ze plekjes van en een knevel trens was toen niet in die maat te vinden. als bakrijd bit heb ik een d trens

DancingLegs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:50

Hej ;)
Ik rij mijn shetlander met een liverpool stang :))

Afbeelding
Hier lijkt het op (:

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:51

DancingLegs_ schreef:
Hej ;)
Ik rij mijn shetlander met een liverpool stang :))

Afbeelding
Hier lijkt het op (:

Dit is geen liverpoolstang maar een utrechtse stang, ookwel bokkenbitje genoemd.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:45

Gezien de vele topics die erover geweest zijn, en onderstaand actieve topic, hier een slotje.
[AR] Help welk bit!