[AR] Welke maat paniekhaken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Welke maat paniekhaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:27

Welke maat (in mm.) paniekhaken kan ik het beste aan mijn tuig laten maken?
't gaat om een enkelspan shet met marathonwagen.

En ik heb begrepen dat de paniekhaken dan weer aan D-ringen komen, die aan de strengen bevestigd zijn. Nu heeft mijn huidige tuig wel strengen met een strop, maar daar zitten ook 'ringen' aan, die zijn half gebogen.
Moet ik nu mijn halve strengen laten verbouwen bij de tuigenmaker, of kan het ook simpeler?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 23:20

Edit: ik heb inmiddels al een goed topic over panieksluitingen gevonden, maar daar wordt ik niet heel veel wijzer van. [AR] Panieksluitingen..

Ik heb nu dus een tuig met strengen die stroppen hebben. Binnenkort komt er een nieuwe marathonwagen en de zweng zal dan denk ik alleen maar gebruikt kunnen worden met panieksluitingen?

Nu hoor ik verhalen dat ze nog wel eens open willen schieten. Wat kan ik het beste gebruiken, en waar kan ik ze het beste halen?
Ik zie trouwens ook op www.mencursus.net een plaatje met strengen die nog wel steeds stroppen hebben, maar die stroppen maak je dan vast rond een triangel, en dan maak je de paniekhaken weer vast aan de triangel.
Is dit nu veel zwaarder, of zou dat wel een passende oplossing zijn?

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:43

Niet te moeilijk denken. Ik heb zelf die vierkante ijzere dingen waar je je strop doorheen haalt eraf gezaagd.
Daar kun je Afbeelding deze voor in de plaats vastmaken. (Te koop bij divoza en zeker ook bij andere winkels.)
Deze kun je bevestigen aan paniekhaken.
Ik zelf werk met karbijnhaken Afbeelding, omdat ik paniekhaken te vaak los vind gaan. Maar dat is een kwestie van smaak. Karbijnhaken kun je aftapen, bij paniekhaken knip je een fietsband doormidden en doe je het stuk rubber om de sluiting. Blijft die ook dicht...

JoyCiej007

Re: Welke maat paniekhaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 01:53

Ahah :D kijk dankjewel.
Zoals altijd denk ik inderdaad blijkbaar te moeilijk. Heb inmiddels zo'n beetje alle topics over bevestiging van de strengen, panieksluitingen etc. allemaal doorgelezen, maar het was zo'n stroom aan diverse meningen en info dat ik door het bomen het bos niet meer zag.

Heb naar prijzen gekeken, dacht 2x triangel en 2x dure paniekhaken te moeten kopen en dan nog naar de tuigenmaker; m.a.w. voor bijna €100,= nog eens tuig gaan verbouwen.

Die bovenste sluitingen die aan de strengen gaan, daar zit ook een soort klik/schroefsysteem in? Dat doe je dan gewoon door het kleine lusje waarmee die vierkante dingen van de strop vast zijn gemaakt?

Dat te vaak los gaan van paniekhaken hoor ik inderdaad vaker. Nu weet ik ook totaal niet wat mijn pony zou doen op zo'n moment; we zijn weleens omgeslagen en ponylief bleef braaf staan, maar als de strengen tijdens een rit ineens losschieten wil ik volgens mij niet weten wat er gebeurd of kan gebeuren....

Karabijnhaken zijn dus ook een veilige en stevige oplossing? Je zou ze dan inderdaad kunnen aftapen, ook om evt. gerammel te voorkomen. Maar ik vraag mij af; het hele voordeel van paniekhaken/karabijnhaken is toch dat je ze snel los kan maken in noodsituaties? als je dat aftaped ben je al weer meer tijd kwijt als je het snel los moet maken.

En doe je dan iedere keer opnieuw tape om de karabijnhaken als je ingespannen hebt, of kun je ook gewoon zonder tape rijden zonder dat ze los gaan?

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:49

Citaat:
Die bovenste sluitingen die aan de strengen gaan, daar zit ook een soort klik/schroefsysteem in? Dat doe je dan gewoon door het kleine lusje waarmee die vierkante dingen van de strop vast zijn gemaakt?

Zit een schroef in die kun je loshalen en draai je later door het lusje vast. Even goed aandraaien en klaar.

Citaat:
Karabijnhaken zijn dus ook een veilige en stevige oplossing? Je zou ze dan inderdaad kunnen aftapen, ook om evt. gerammel te voorkomen. Maar ik vraag mij af; het hele voordeel van paniekhaken/karabijnhaken is toch dat je ze snel los kan maken in noodsituaties? als je dat aftaped ben je al weer meer tijd kwijt als je het snel los moet maken.

En doe je dan iedere keer opnieuw tape om de karabijnhaken als je ingespannen hebt, of kun je ook gewoon zonder tape rijden zonder dat ze los gaan?

Karbijnhaken kun je niet zo snel loskrijgen als paniekhaken, helemaal niet onder spanning. Maar dat is een keuze die je zelf moet maken. Ik heb 8 paniekhaken liggen, maar ik kies zelf voor deze oplossing. Ik tape ze thuis ook nooit af als ik ga trainen en een enkele keer (lees paar keer per jaar) gaan ze in mijn voorspan los. Tape je ze af moet je idd iets meer moeite doen om ze los te maken. Maar dit doe ik alleen met wedstrijd. Eén slag met een lipje dubbel. Panieksluitingen krijg je (te) makkelijk los. Maar daar rijden ook genoeg mensen mee in Nederland. Dus een heel slecht systeem zal het ook niet zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:25

Oké, dankjewel voor alle informatie :)
Als ik op wedstrijd weleens strengen zie losvliegen, zijn dat idd meestal de strengen van een voorspan.

Als je enkel/2span rijdt, betekent dat dan dat ze ook minder snel losgaan? Daar komt natuurlijk wel meer druk op dan bij de voorpaarden neem ik aan.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:33

Bij een paniekhaak maakt het geloof ik niet uit. Als die open gaat is de streng los. Zowel voor als achter. Bij karbijnhaken kunnen de strengen niet los gaan zolang er druk op staat. Opening zit aan de zijkant...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:29

die bontegevaar laat zien heb ik ook aan mijn vorige tuig gemaakt...
daar zaten ook stroppen aan, en daar hebben we het metalen deel vanaf gezagd en toen deze eraan gezet...

en dan de panieksluitingen aan de wagen, kun je je strengen er zo aanklikken...

ik vind zelf gewoon echte snelsluitingen wel het prettigst, stel dat je karabijnhaken hebt (zoals aangegeven) en er gebeurt iets waarbij je de strengen los zou moeten maken en ze staan strak gespannen...
dan krijg je ze echt niet los, tenzij je een mes bij je hebt en je strengen doorsnijdt...

ik heb nu trouwens kleine snelsluitingen aan mijn wagen...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:16

Als je stroppen hebt aan het uiteinde van je strengen heb je eerst dit nodig, idd triangel: Afbeelding
Kosten bij Divoza: 24,95 per stuk (je hebt er 2 nodig bij enkelspan)
Om deze bus gaat je strop, de bus gaat weer vast aan je snelsluiting en die zit weer vast aan je wagen............
En dan aan je wagen de snelsluitingen.
Ik zou niet voor hele kleine gaan, die kunnen bepaalde krachten niet aan.
Maar verder hoef je niets te veranderen aan je tuig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:43

Dankjewel voor de goede uitleg allemaal :)
Ik kijk nog even of ik het op de manier van bontegevaar doe (dus stroppen eraf halen) of met zo'n triangel.
Het tuig is niet van mij, de wagen straks wel. Dus zou even moeten overleggen of de eigenaar van het tuig het oké vind als ik het zo ga verbouwen dat er geen stroppen meer aanzitten....

Weet iemand ook de prijs ongeveer van de haken die bontegevaar liet zien, die dus aan je strengen zouden moeten komen?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:47

josie schreef:
Als je stroppen hebt aan het uiteinde van je strengen heb je eerst dit nodig, idd triangel: Afbeelding
Om deze bus gaat je strop, de bus gaat weer vast aan je snelsluiting en die zit weer vast aan je wagen............

Ja die heb ik nu ook aan mijn tuig maar ik vind ze heel erg zwaar. Zeker in vergelijking met de snelsluitingen die aan de wagen zitten. De oplossing met de karabijnhaken gebruiken wij voor tandem. Zowel voor de strengen als de sluitingen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:50

Die dingen zullen inderdaad wel zwaar zijn ja, als je strop er door/overheen moet. Mijn strengen zijn vrij breed, past dat dan wel? Of heb je diverse maten?

En als het zo zwaar is, trekt het dan ook zwaarder voor de pony, of hangen de strengen dan eerder slap?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:55

Ik enk wel dat je diverse maten hebt. Maar hoe breder je strengen hoe breder het kokertje wat aan de driehoek vastzit hoe zwaarder. Dat 'probleem' heb ik namelijk ook. En mijn strengen beginnen te zwiepen van links naar rechts. Strakker doen helpt ook niet met de bewegingen van je ponie. Strengen met een D-ring vind ik zelf fijner.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:57

Ik zou niet zomaar het tuig anders maken, zou ik persoonlijk zonde vinden, ik zelf zou gaan voor zo'n triangel in combi met snelsluiters, dan kun je je tuig altijd nog met de stroppen gebruiken (dus meer mogelijkheden met je strengen)
Wat je ook kunt overwegen is 2 andere strengen te kopen, met een D ring aan het einde, die in combi met snelsluiters, kan ook.
Hoeft niet nieuw, kan ook goed tweedehands b.v.. (mits goed onderhouden e.d.)

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:59

Citaat:
Weet iemand ook de prijs ongeveer van de haken die bontegevaar liet zien, die dus aan je strengen zouden moeten komen?

DIVOZA
Strengogen (art.no.: 90349)

leverbaar in 36 en 45 mm
per paar
€ 24.95

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 20:08

Hmm, ben er nog niet uit wat ik ga doen. Strengen die zwaar worden en gaan zwiepen lijkt mij ook niets, alleen om het feit dat je de strengen dan nog met stroppen kan blijven gebruiken.

@ bontegevaar; wat voor maat zou dan handig zijn, en wat zijn dan de maten van dat brede gedeelte wat tussen je strengen door gaat? Als ze te klein zijn past dat dus niet....

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:12

Dat brede stuk zal dus 36 of 45 mm zijn
Mijn strengen zijn b.v. 33 mm, dus dan zou ik de 36 mm moeten hebben, om je een voorbeeld te geven

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 20:13

josie schreef:
Dat brede stuk zal dus 36 of 45 mm zijn

Nee, ik denk de dikte van het materiaal; dat brede stuk dat kan toch nooit? of ik moet wel héule brede strengen hebben; volgens mij wel een cm. of 3! Uit mijn hoofd, al ben ik niet goed in schatten. 't zal vast meer dan een centimeter zijn.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:17

Nee die de dikte, het is echt de breedte.
mijn strengen zijn dus 3,3 cm (33 mm), daar hoort dan 3.6 cm (36 mm) bij van de strengoog, heb je strengen van b.v. 4 cm (40mm), dan hoort daar een strengoog bij van 45 mm (4,5 cm)
De meeste strengen zijn zo'n 33 mm breed

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:18

jouke_h schreef:
josie schreef:

Ja die heb ik nu ook aan mijn tuig maar ik vind ze heel erg zwaar. Zeker in vergelijking met de snelsluitingen die aan de wagen zitten. De oplossing met de karabijnhaken gebruiken wij voor tandem. Zowel voor de strengen als de sluitingen.

Ik heb bij mijn vorige tuig met stroppen ook die optie overwogen, maar ik vond 't ook wat aan de zware kant...
ik heb toen die andere eraan gezet...

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:34

Citaat:
Nee die de dikte, het is echt de breedte.

+:)+

strengen van 3cm dik is wel beetje zielig ;)

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:44

JoyCiej007 schreef:

En ik heb begrepen dat de paniekhaken dan weer aan D-ringen komen, die aan de strengen bevestigd zijn. Nu heeft mijn huidige tuig wel strengen met een strop, maar daar zitten ook 'ringen' aan, die zijn half gebogen.
Moet ik nu mijn halve strengen laten verbouwen bij de tuigenmaker, of kan het ook simpeler?

Afbeelding

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:52

JoyCiej007 schreef:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mijn bedoelingen waren authentiek en oprecht

willem

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:54

JoyCiej007 schreef:

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:24

Jeej Willem, jij hebt echt je best gedaan zeg! Hahaha, dankjewel, heel fijn! ik had inderdaad al eens een plaatje gezien van hoe die triangel werkt, maar ben nou niet echt super technisch dus bovenstaande afbeeldingen maken wel veel duidelijk.