[AR] "Technisch" advies graag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

"Technisch" advies graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:20

De Kerstman is dit jaar heel gul geweest en heeft me een 'Spider Phaeton' gebracht.
De koets ziet er zo uit :

Afbeelding

Zoals je wel kan zien, zou de koets eigenlijk moeten herlakt worden.

Nu is mijn vraag :
- Hoe verwijder ik best de oude vernis ? Afschuren, afbranden of chemische afbijtmiddelen gebruiken ?
- Met welke vernis lak ik de koets best opnieuw ?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Napie

Re: "Technisch" advies graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:31

Ik heb goede ervaringen met jachtlak. Is goed waterbestendig en geeft een mooie warme glans maar je blijft ook nog de orginele houtnerven zien.
Waar je de oude lak mee moet verwijderen weet ik niet. Afbijt werkt natuurlijk wel goed maar ik weet niet of ik dat op een kwetsbaar rijtuig zou gebruiken

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:07

Ik zou een restaurateur dit voorleggen, het zou zonde zijn om dit niet op een juiste wijze te doen, daar is deze wagen toch echt wel te mooi voor en te waardevol en hij wordt alleen maar meer waard als je het juist doet (niet dat het je om de waarde gaat, het oog wil ook wat..........)
Jachtlak heb je in verschillende uitvoeringen en op verschillende basis, laat je daar ook goed in voorlichten.
Daar komt bij dat 'jachtlak' een verzamelnaam is voor heel veel soorten en qualiteiten, op verschillende basis en voor verschillende doeleinden geschikt.
Als je al met botenlak aan de gang wilt, kies dan voor Coelan scheepslak (niet goedkoop), deze is tot 300% elastisch, dicht bijzonder goed af door de hoge dichtheid en je het er jaren geen onderhoud meer aan, 1 voorwaarde: het hout moet echt droog zijn, dus zet dan je wagen in de huiskamer met de kachel aan (of garage/schuur met kachel), goed drogen, lakken in de vereiste dikheid en klaar is kees, nou ja jullie dan........
Uiteraard zijn er ook andere goede producten, nogmaals laat je goed voorlichten, succes met de restauratie!!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:34

OUde lak wil er heel goed af als je het met een stuk glas afsteekt. Ik heb een keer gehoord, dat je het ook er kan afkrijgen met Sodawater. Alleen ik weet niet of dat waar is.
Je kan de wagen het best in de jachtlak zetten.
JE hebt een prachtige kar trouwens.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:38

sjeik schreef:
OUde lak wil er heel goed af als je het met een stuk glas afsteekt. Ik heb een keer gehoord, dat je het ook er kan afkrijgen met Sodawater. Alleen ik weet niet of dat waar is.
Je kan de wagen het best in de jachtlak zetten.
JE hebt een prachtige kar trouwens.

Met soda water gaat het niet lukken ben ik bang, daarmee verwijder je alleen de vuil maar geen vet of verf dus ik denk niet dat het heel zinvol is.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:02

Napie schreef:
Ik heb goede ervaringen met jachtlak. Is goed waterbestendig en geeft een mooie warme glans maar je blijft ook nog de orginele houtnerven zien.
Waar je de oude lak mee moet verwijderen weet ik niet. Afbijt werkt natuurlijk wel goed maar ik weet niet of ik dat op een kwetsbaar rijtuig zou gebruiken

zou met jachtlak beginnen op een onopvallende plek. Wordt wel erg hard en slijtvast. Kan wel een erg gele glans geven en je moet er van houden dat het erg gaat glimmen.