[AR] 2 of 4 wielen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tellom

2 of 4 wielen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 15:00

Ik heb een vraagje.
Ik heb niet zo veel verstand van mennen maar nu willen we de shetlander laten beleren en voor een wagentje zetten.
Ik wil in eerste instantie niet de wereld uitgeven want ik weet helemaal niet of ik het leuk ga vinden want normaal ben ik op het paard te vinden.
Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Een sulky of toch een 4 wielig wagentje kopen?

_Esther

Re: 2 of 4 wielen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:18

Is ook te zien wat je ermee wilt doen. Gewoon alleen af en toe een ritje, of vrienden meenemen enzo.

Voor een shetlander zou ik een gewone sulky nemen. Denk dat een 4wiel wagentje al te zwaar word als er een aantal mensen opzitten?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:29

Bij een sulky kunnen er ook maar twee [ligt eraan wat voor een], maar een sulky is dus veel wendbaarder en idd lichter dan een vierwieler. Ik men zelf ook men een sulky en het is toch wel leuker dan met een vierwieler :j Maar daar moet je zelf achter gaan komen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:33

Ik zou in eerste instantie niet voor een sulky gaan maar het klaar maken voor de koets met een vierwieler doen en daarna overstappen op een sulky. Een 4-wieler is gewoon iets stabieler en geeft een imo veiliger gevoel.

Als je daarna met een sulky verder wilt, laat iemand met verstand er naar kijken, de instelling van een tuigage op sulky (niet te diep, niet te hoog etc.) is erg belangrijk!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:35

Adil18 schreef:
Ik zou in eerste instantie niet voor een sulky gaan maar het klaar maken voor de koets met een vierwieler doen en daarna overstappen op een sulky. Een 4-wieler is gewoon iets stabieler en geeft een imo veiliger gevoel.

Als je daarna met een sulky verder wilt, laat iemand met verstand er naar kijken, de instelling van een tuigage op sulky (niet te diep, niet te hoog etc.) is erg belangrijk!

Dat moet ik er inderdaad wel bij zeggen, hier zijn wij ook begonnen met een vierwieler. Vanwege wat adil18 hier boven zegt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:24

Ik zou eerst een paar menlessen nemen als ik jou was om te kijken of je het mennen leuk vindt, voordat je tuig, koets aanschaft en je paard laat beleren.
Tijdens de lessen leer je ervaren welke koets je prettig vindt, welk tuig, etc.
Vraag eens om mee te rijden met een aantal aanspanningen om te voelen wat fijn zit voor jou.

En als je pech hebt, vind je mennen hartstikke leuk :D en ga je ervoor. Dan kan je altijd nog rond gaan kijken wat het beste bij jouw paard en jouw wensen past.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 18:06

Dank jullie wel voor de antwoorden.
Het is inderdaad voor erbij er loopt hier een meisje van 14 jaar oud die heel graag wil leren mennen en ook al druk is om de shettie met dubbele longeerlijnen te beleren.
En het zou het meeste voor haar zijn.
Er gaan absoluut geen hele familie's mee.
Dus een plek voor 2 is meer dan genoeg.
Maar ik begrijp dat je hem beter kan beleren met 4 wielen?

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:25

Ik heb mijn pony laten beleren voor een tweewieler, kan goed hoor. Het ligt vooral aan je pony en wat je wilt bereiken...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:48

Ik heb mijn pony beleerd met een vierwieler.(een welsh pony van 1.25m)
Mijn meninstructeur heeft dit ook het liefste, dan kan hij alles fatsoenlijk bekijken terwijl hij achterop staat (hij kan tegelijkertijd zien wat ik met mijn handen doe en dan ook de reactie van mijn pony hierop).
Ik heb nooit een sulky geprobeerd, maar ik voel me persoonlijk érg veilig met een vierwieler. Bij riskante plaatsen (waar je snel kan omslaan) gaat de groom achterop staan om de koets recht te houden. Dit lijkt me bij een sulky vrij moeilijk.
Een vierwieler trekken is wel zwaarder dan een sulky, dus het is een keuze dat je moet maken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:30

Wij hebben een ponysulky voor onze mini, Simba, bevalt prima. Maar we gaan nooit echt super hard en draaien ook nooit heel plotseling (dat kan ook niet met een sulky, tenminste dat is mijn ervaring). Ik vind een sulky wel heel goed hanteerbaar, het is lekker licht, je bergt hem ook weer makkelijk op. We hebben een pirouette, echt klein dingetje, waar een persoon op kan. En er komt in januari nog een tweepersoons bij. Die heb ik eerder ook gehad en die beviel ook prima. Het is wel gezellig (en veilig, zeker als je pony niet ervaren is) als er iemand bij je op de bok kan zitten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:28

tellom schreef:

Persoonlijk vind ik dat fijner :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:31

Ik vind een vierwieler persoonlijk fijner dan een sulky. De sulky die ik had (cavalletie) was lastig in balans te krijgen en ik vond het erg onrustig zitten in draf. Ik heb toen mijn sulky verkocht een een recreatiewagentje terug gekocht. Het is lastiger als je weg wilt, omdat hij niet in de trailer past met de pony erbij, maar verder vind ik het alleen maar voordelen hebben. Ik heb een vrij lichte wagen die licht loopt dus mijn shet heeft er totaal geen moeite mee.

Maar het is dus wat je persoonlijk fijner vindt.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:20

Ik hoor het al knap lastig dus, het is gewoon proberen wat het fijnste is maar allemaal bedankt voor de adviezen :D

reslicun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:21

ik dnke dat 2 wat meer meegaat met je paard

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:58

Persoonlijk vind ik een sulky ideaal. Zowel voor beleren als verdere rijden. Het enigste waar ik ooit nog een vierwieler voer zou willen hebben is voor op shows, voor mn grote merrie. Staat wat netter dan een sulky.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:10

Ik men dressuur en vaardigheid met een sulky. :D
Beleren doe ik er ook mee....thuis staat ook een
marthonwagentje, maar die komt er meestal alleen
uit als ik iemand mee wil nemen.

Afbeelding
(foto is van 3-1-10 in Kapel-Avezaath)

Het goed in balans hebben, vind ik ook het allermoeilijkst! ;)
Maar het nieuwe model is verstelbaar en dat maakt het makkelijker! :Y)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:41

Bij ons gaan de ponies voor het beleren voor de 4 wielige wagen. Is stabieler mits ze achteruit gaan lopen. Wij doen dat met de 4 wieler omdat deze zwaarder is en ze niet meteen als een gek wegrennen.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 10:18

even off topic wat heb je een leuke pony anke.
Ik weet al wat ik ga doen heel erg bedankt voor alle adviezen.
We gaan voor een 4 wielig wagentje 8-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 05:48

dank je....

ik vind een 2-wieler veiliger als ze achterwaarts gaan of ineens omdraaien.
Een vierwieler ligt vaak zwaarder en stabieler (en met rem, ook nut)
Ach alles heeft zo z'n voor- en nadelen, gewoon afwegen en kijken wat voor jezelf het fijnst is!

jeannette79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:15

ik vind een tweewieler veel handzamer met inspannen, dat gaat makkelijk in mijn eentje en met een vierwieler heb ik net wat meer kracht nodig.

lizzyveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:43

Een tweewieler is veel veiliger. Als je paardje achteruit loopt schaart een vierwielige wagen en voor je het weet ligt ie ondersteboven met menner en al (heb ik persoonlijk meegemaakt). Als na verloop van tijd alles goed gaat kan je overgaan naar een vierwielige wagen want deze rijdt inderdaad veel comfortabeler.
Mijn advies: start met een TWEEWIELER voor je eigen veiligheid.

Let wel op dat een tweewieler niet teveel mag drukken op de rug van je paard. In evenwicht brengen (met een lichte druk op de rug) met verplaatsing van je stoel of bankje.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:48

tellom schreef:
Dank jullie wel voor de antwoorden.
Het is inderdaad voor erbij er loopt hier een meisje van 14 jaar oud die heel graag wil leren mennen en ook al druk is om de shettie met dubbele longeerlijnen te beleren.
En het zou het meeste voor haar zijn.
Er gaan absoluut geen hele familie's mee.
Dus een plek voor 2 is meer dan genoeg.

Jammer dat je niet in friesland zit wij hebben een menclub voor kids met shetlanders.
Zit er niet zoiets ook bij jou in de buurt? (kan je ook eens proberen wat je fijner vind)
Wij zijn begonnen met een 4 wieler, maar ik heb nu een sulky, die kan ik makkelijker meenemen.
De 4 wieler kon ook prima hoor.
Op verharde weg zelfs wel met 2 volwassenen en 4 kinderen.
Dat trok ze prima.
In mul zand is het een ander verhaal natuurlijk ;-)

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 10:05

Ja ze gaat zeker les nemen en ik ook ha ha,
ik heb in de loop van de jaren geleerd dat je alles moet leren en niet zelf gaan rotzooien.
Krijg je alleen maar problemen van.
Maar ik was nieuwsgierig wat iemand in mijn geval zou doen.
maar bedankt voor de adviezen

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:30

Ik heb nu een marathonwagen, die slechts 125KG is maar hiervoor heb ik een marathonwagen gehad die was nog veel lichter en daar mee heb ik me pony van 1.18m mee beleerd. ik vind 4 wielen zelf fijner maar zijn vaak zwaarder voor een shetlander dan een sulky (2 wielen) het is dus echt waar jezelf het beste mee kan opschieten. ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:57

lizzyveulen schreef:
Een tweewieler is veel veiliger. Als je paardje achteruit loopt schaart een vierwielige wagen en voor je het weet ligt ie ondersteboven met menner en al (heb ik persoonlijk meegemaakt). Als na verloop van tijd alles goed gaat kan je overgaan naar een vierwielige wagen want deze rijdt inderdaad veel comfortabeler.
Mijn advies: start met een TWEEWIELER voor je eigen veiligheid.

Let wel op dat een tweewieler niet teveel mag drukken op de rug van je paard. In evenwicht brengen (met een lichte druk op de rug) met verplaatsing van je stoel of bankje.

Het lijkt me dat dit alleen gebeurd wanneer je op de rem trapt....en dat moet je niet doen in dergelijke situaties...

Maar goed...ik heb dan iemand bij me op de koets (4-wieler) die heeeeeeel makkelijk van de koets af kan stappen en even naar het paard toe kan lopen, lijkt me makkelijker gaan dan met een sulky....
Laatst bijgewerkt door Adil op 11-01-10 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt