[AR] Tweespan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lauura

Tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 22:47

Een vriendin van mij heeft 2 shetlanders. De ene is ongeveer 80cm en de andere word rond de 1 meter. Die van 80cm is nog in de groei dus die zou nog iets groter kunnen worden, maar ik verwacht niet teveel meer!
Het zou natuurlijk helemaal leuk zijn als ze met een tweespan kan gaan rijden. Maar 1 probleem... hoe?

Wie heeft de opslossing? Kan het sowieso wel of kunnen we het helemaal vergeten? Ik heb verder 0,0% verstand van mennen dus alle tips zijn welkom :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:54

Da's wel veel verschil. Ik heb er 1 van 1.54 met 1 van 1.49 in het span staan, en dat is al een knap verschil (en dat is nog geen 5% ipv bijna 20% := ).

Paslengte/tempo, vooral in stap en draf, is doorslaggevend of een span een beetje samen kan werken.

Lauura

Re: Tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 23:01

Dus het tempo zou het probleem (kunnen) zijn? Is dat het enige of zijn er nog meer dingen?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:06

Zou best kunnen, tempo kan idd een 'probleem' geven. Ken ook wel een pony van 1.52 die naast een paard van 1.64 ong. heeft gelopen, in stap was het paard sneller en in draf ging het perfect. En als je ze echt in een volle draf liet gaan ging de pony nog sneller in draf dus het ligt er ook maar net aan.
Ook wel eens een combinatie van 1.44 met 1.57 gehad, ging ook prima. Kwestie van uitproberen.

Marriele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:13

Als je 0,0% verstand hebt van mennen zou ik me eerst eens verdiepen in het koetsiersbewijs! Hier leer je alle beginselen van het benodigde materiaal, tuig, wagen, paard etc en natuurlijk de omgang en het optuigen en het mennen zelf!!! Dit is een allereerste vereiste want alleen met een beetje inzicht gaat dit niet lukken mennen is namelijk iets heel anders als onder het zadel rijden!
Als je op http://www.ruiterbewijs.nl kijkt zie je wat het kost en wat je ervoor krijgt het ligt rond de 75 euro dit is een investering waar je nog jaren plezier van hebt!
Heel veel succes met je spannetje...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 23:24

Er staat dat het niet voor mij is maar voor een vriendin van mij.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:27

Een span wat 20 cm scheelt met elkaar is niet erg mooi naar mijn mening, maar als hun gangen en tempo gelijk zijn kan het best een leuk span worden.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:38

Marriele schreef:
Als je 0,0% verstand hebt van mennen zou ik me eerst eens verdiepen in het koetsiersbewijs! Hier leer je alle beginselen van het benodigde materiaal, tuig, wagen, paard etc en natuurlijk de omgang en het optuigen en het mennen zelf!!! Dit is een allereerste vereiste want alleen met een beetje inzicht gaat dit niet lukken mennen is namelijk iets heel anders als onder het zadel rijden!
Als je op http://www.ruiterbewijs.nl kijkt zie je wat het kost en wat je ervoor krijgt het ligt rond de 75 euro dit is een investering waar je nog jaren plezier van hebt!
Heel veel succes met je spannetje...

Als je het voor die prijs lukt heb je het goed gedaan!!

De pas is, zoals mijn voorgangers zeiden, belangrijk. als ze allbei een evengrote pas hebben, kan het denk ik wel. Maar ik denk dat het het gewoon moet uitproberen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:47

Oke, bedankt iedereen. We gaan maar is kijken of het lukt!