[AR] Meten is weten over lamoenen, spoorbreedtes etc

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6697
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Meten is weten over lamoenen, spoorbreedtes etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 17:53

Ben het spoor wat bijster (logisch met deze sneeuw) maar dit gaat over hoe breed, lang etc een wagen mag / moet zijn.
Wie weet antwoord op de volgende vragen. We willen een goede 4-wielige wagen gaan kopen dit jaar voor onze Welsh A, die zo rond de 115 /120 is.
a. hoe lang moet het lamoen zijn, ik hoor van de een dat 135 prima is, van de ander 160? Licht de waarheid in het midden?
b. hoe breed moet de wagen zijn minimaal om deel te kunnen nemen aan zeg maar B en L wedstrijden dressuur plus vaardigheid (we zijn nog niet begonnen, maar als we een wagen hebben ga ik ervan uit dat we er minimaal 5 jaar mee doen en dan hoop ik ooit wel gestart te zijn ;) ) Ik begrjp nu 125 cm maar dat is ook weer niet officieel?
c. wat zouden jullie adviseren aan iemand die vooral over de weg / dressuurmatig zal rijden met af en toe in het bos, een stevige concourswagen (presentatie), een recreatiewagen of een marathonwagen?
d. wat is een wagen die prijs/kwaliteitsverhouding redelijk is. Ik bedoel ook wat 2e hands nog een goede wagen is.
e. waar moet je bij 2e hands wagens vooral op letten.

Als ik het aan mensen vraag die een wagen te koop hebben krijg ik van die wisselende antwoorden.

Alvast bedankt!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Meten is weten over lamoenen, spoorbreedtes etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:58

a. Lengte van het lamoen is afhankelijk van de lengte van het paard. Dus kan bij paard A 135cm zijn en bij paard B 160cm.

b. Voor dres/vaard is er geen minimale spoorbreedte verplicht.

c/d/e. Wat je zelf het prettigste vindt. Kwestie van rondkijken, uitproberen etc.
Zelf vind ik een marathonwagen prettig. Comfort en vering voor jezelf, ruimte in het lamoen voor je pony en bijna standaard uitgerust met een rem.

Echwel

Berichten: 12999
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:00

Daarbij is de ene pony langer in de rug dan de andere dus je lamoen kun je pas opmeten als je pony ervoor staat, dus ik zou altijd voor een verstelbaar lamoen gaan
Ook voor een marathonwagen, die blijven altijd hun waarde behouden, maar net als met auto's je afschrijving is de eerste jaren het hoogst

VanHuisUit

Berichten: 6697
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 19:20

Dank je Echwel. Ik heb altijd het idee dat zo'n verstelbaar lamoen minder sterk is maar dat is dus flauwekul?

Echwel

Berichten: 12999
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:04

Een goed lamoen kin je in en uitschuiven dmv een paar bouten, als het dan nog te lang is kun je van de voorstukken een stukje afzagen
Ik zou wel gaan voor een onafhankelijk lamoen(uit twee stukken dus en niet 1 geheel)
Dit is qua opvang van schokken voor het paard fijner, zeker op hobbelig terrein

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Re: Meten is weten over lamoenen, spoorbreedtes etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:59

En voor de zekerheid, maar ook veiligheid, zou ik gaan voor een wagen van 125cm breed. Hoe breder de wagen, hoe veiliger het is.
Over 3 jaar is het met een indoormarathon verplicht dat je een wagen van minimaal 125 hebt, bij d/v word 120 geadviseerd. in de huidige reglementen van samengesteld staat minimaal 120, maar geadviseerd word 125.

VanHuisUit

Berichten: 6697
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 16:03

@Echwel, wat bedoel je precies met een lamoen in twee delen, behalve dat je het dus kunt verstellen, is er nog iets aan, omdat je zegt dat het prettiger is voor het paard? Is dat zo'n lamoen met zo'n s vorm zeg maar?

@Ienepien, dus toch wel maar gaan voor die breedte van 1.25 of dan in ieder geval 1.20 begrijp ik. Ik had een echt heel leuke wagen gezien speciaal voor shetlanders en kleine welsches maar die had een spoorbreedte van 1 meter. Ik had daar toch ook al wel mijn twijfels bij (natuurlijk niet als je een shetlander hebt maar wel voor eentje van 115/120).

Ga met 2e Kerstdag maar eens bij zo'n show kijken met wagens, heeft manlief met zoon een vliegwedstrijd, kan ma mooi de hort op (:)

Echwel

Berichten: 12999
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:07

In de huidige outdoor reglementen staat nog niets, wel indoor en op de planning staat dat het 1m25 minimaal moet zijn

Deelbaar lamoen bedoel ik dat je twee aparte stokken hebt, links en rechts dus dat je ze onafhankelijk van elkaar om de pony heen kunt doen

VanHuisUit

Berichten: 6697
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 20:33

OK duidelijk.
Maar als de lengte van het lamoen afhankelijk is van de pony. Wat is dan de beste afstand van de pony tot de zweng / wagen? Dat kan ik nergens vinden? Wie weet het?
En dan gewoon iets gemiddelds zeg maar want ik weet wel dat je mensen hebt die hem kort ervoor zetten en langer ervoor, maar er moet toch iets zijn wat gemiddeld is :o?

En is er dan ook iets van gemiddelde maat van de hoogte van de bok / de wagen tov de pony? In de reglementen van het koetsiersbewijs zie ik bijv staan dat de aanspanning (voor het koetsiersbewijs dan) van paard/pony plus wagen met elkaar in verhouding moet zijn. Maar wat is dan die verhouding :o?

Ik bedoel als ik een pony voor een wagen zie staan heb ik wel het idee wat een grote wagen of wat een kleine pony, maar ik zou het graag officieel willen weten :D

Echwel

Berichten: 12999
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:36

Weet je wat het beste is om naar een goede wagenmaker te gaan en je goede uitleg te laten geven
Zoveel mensen zoveel wensen de een zit graag hoger dan de ander..
Reglementair moet er 50cm zitten tussen de zweng en de achterbenen van het paard

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:53

Echwel schreef:
Weet je wat het beste is om naar een goede wagenmaker te gaan en je goede uitleg te laten geven
Zoveel mensen zoveel wensen de een zit graag hoger dan de ander..

Hier sluit ik me geheel bij aan.
Probeer gewoon eens wat wagens uit. Kijk rond op wedstrijden en richt je dan specifiek op dit soort dingen.
Vraag in de losrijdring of je eens bij iemand achterop mag stappen om meer te weten te komen over de soort wagen of over de hoogte t.o.v. de pony.

Redelijk gebruikelijk is een bokkussen ter hoogte van de schofthoogte.

Mocht je echt een wagen willen kopen, pas hem dan eerst met je eigen pony ervoor. Vaar niet blind op getallen.

VanHuisUit

Berichten: 6697
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 08:33

Dat advies snap ik wel hoor, ik vaar natuurlijk niet blind op getallen en zal de boel ook zeker uit proberen etc als we een wagen gaan kopen. Plus een deskundige meenemen. Maar voordat je gaat kijken is het toch handig te weten waar je op moet letten. Voorkomt dat je ergens heengaat en er vervolgens net zo snel weer terug kunt gaan.
Maar misschien is dit het gewoon en volgt hierna het kijken en is het dus het handigste veel te zien.

IKdacht misschien net als bij auto's of zadels dat er liefhebbers zijn van een Clever, een Van der Mee, een Wijkmans of noem maar op wat je allemaal voorbij ziet komen, en wat daar dan de voor-nadelen van zijn. Is als je zo'n dure wagen koopt het ook zo dat het zo lang meegaat en dat je er inruil weer flink wat voor terug krijgt, met andere woorden houdt het zijn waarde? Zo ook met het verhaal van 'Pools' of Nederlands fabrikaat. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat als je een van oorsprong Nederlandse bouwer hebt die nu in Polen zit, waarom dat uit Polen slechter zou zijn dan dat uit Nederland, het scheelt wel honderden Euro's. Dus behalve de cijfertjes, was ik daar ook benieuwd naar. De laatste vraag dus, waar moet je op letten als je een 2e handse koopt. Natuurlijk roest, dat het gewoon in goede staat is, maar hoe zit het met veren, de draaiende onderdelen enz. Het is toch een hele investering zo'n wagen en het moet vooral ook veilig zijn. Moet er niet aan denken dat tijdens een rit een as doormidden gaat of het lamoen opeens er half naast hangt >;)

Maar ik zal (ook) een paar wagenbouwers de oren van het hoofd afvragen / op bezoek gaan bij en tijdens het koetsiersbewijs goed om me heen kijken en opletten ;)
MOchten mensen nog tips weten ik hou me van harte aanbevolen.