[AR] Sleeën met mijn paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Sleeën met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 19:47

Hoi!

Ik heb het 'briljante' plan opgevat, om met mijn fjord te willen sleeën. Ze heeft als 3 jarige weleens voor de kar gestaan (ze is nu 9) maar bleek nog niet sterk genoeg en ze zijn daarmee opgehouden. Ik heb haar zelf nog nooit in het tuig gehad. Ik heb mijn koetsiers bewijs, maar dat is ook al weer een tijdje geleden, dus dat wordt het boek lezen voordat ik het ga proberen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb zelf geen tuig, maar kan er vast in de buurt wel eentje lenen.

Ik was sowiezo al niet van plan de bak uit te gaan (dus absoluut geen openbare weg) en wel om iemand bij haar hoofd mee te laten lopen. Als dit een walgelijk stom plan is, vertel het me dan gerust!

Sjonniej

Re: Sleeën met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:31

Ik zou het je niet aanraden.
Omdat het mennen niet bevestigd is en sleeën toch behoorlijk risicovol is.
Ik snap dat de foto's hier op bokt leuk zijn, maar het lijkt me toch niet verstandig.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:00

Is ze als 3 jarige volledig beleerd voor de wagen en daarna nooit meer?
Als ze niet volledig beleerd is zou ik het echt niet gaan doen, hoe groot de verleiding ook is, snap het wel met al deze leuke foto's nu op bokt.
Als ze wel volledig beleerd is geweest zou ik het ook niet doen, omdat ze daarna nooit er meer voor gestaan heeft en sleeen wel iets anders is dan voor een wagen.
Als je dit zou willen, dan zou ik het eerst eens rustig met haar gaan oppakken, het slepen, voor de wagen e.d. b.v. met iemand die er veel verstand van heeft en daarna komt het sleeen.
Het kan best zijn dat ze het zo oppakt en er niets aan de hand is en ze doet alsof ze het al jaren gedaan heeft, maar het kan ook anders lopen dat ze wel erg moet wennen en dat het b.v. toch niet iets voor haar blijkt te zijn

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 21:09

Ik weet dat ze haar behoorlijk ver beleerd hebben, ze heeft iig voor de wagen gelopen. Maar Vjesta was (en is) nogal een portret, en probeerde ze dus uit, en daarbij was ze gewoon nog niet sterk genoeg om te kunnen trekken. Aan het sterk twijfel ik dan ook absoluut niet.

Wat ik wel met haar doe is longeren met dubbele lijnen.

Maar jullie hebben waarschijnlijk gelijk. De foto's hier zijn zo geweldig, en t lijkt me zo gaaf om dat met mijn meisje te doen. Toch echt binnenkort maar wegbrengen om haar opnieuw in het tuig te laten zetten dan maar...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:11

Ach beetje lol met je knol, moet kunnen toch? :D

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:26

Ik denk wel dat je je heel bewust moet zijn van de risico's die het met zich mee brengt.
Het is ontzettend gaaf om te doen maar je hebt weinig te vertellen. Je moet dus heel zeker zijn van je zaak.
Bij twijfel begin ik er niet aan...

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:31

Hmm het is moeilijk om te zeggen of het verstandig is of niet. Denk dat jijzelf je paard toch het beste in kan schatten :)
Mocht je het gaan proberen, zou ik iig heeel rustig en voorzichtig beginnen. Dus eerst even 'droogmennen', dan de slee erachter, zonder iemand erop en naast je paard blijven lopen. En pas als dat zonder problemen gaat kan je iemand op de slee zetten. Ik zou dan wel nog steeds iemand het paard vast laten houden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:25

Zoals iedereen zegt, bij twijfel niet doen.

Ik heb tot nu toe ook enkel 2 kipmakke (en uit zich zelf luie :+ ) pony's er voor gehad. Vanmiddag wil ik een ander er ook voor zetten, die heeft ook al wel wat ervaring, maar is pas 4.