Welke maat tuig hebben jullie voor een pony/ijslander van 1.40, niet heel breed gebouwd maar ook niet heel tenger?
Ik heb mijn ijslandermerrie in het verleden een merkloos ponytuig op gehad wat haar absoluut te klein was qua broek e.d., mede daarom heb ik een Imperial Riding cob-tuig aangeschaft, deze heb ik nu een jaar maar ik vind het tuig op bepaalde plekken te groot.
Maar een ponytuig is op bepaalde plekken weer te klein ben ik bang,moet ik nou dan echt uit 2 maten tuigen 1 tuig gaan samenstellen?
Het borststuk van mijn huidige tuig loop door tot achter het voorbeen en komt dan in de knel met de passant van de buitensingel en botst dus tegen het schoftje.
De strengen zitten aan het borststuk vastgenaaid en zijn aan de lange kant, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik een tweewieler heb en geen vierwieler.
Verder is de broek qua bilomvang ook ruim en de broekriemen(die je dus aan het lamoen maakt) zijn aan de lange kant, is natuurlijk makkelijk op te lossen maar toch.
De verstelgespen van het tuig zitten overal op het kleinste en dan zit het mooi.
Wat is nu wijsheid en wat is jullie ervaring?
Ik heb op dit moment een Ideal ponytuig op het oog maar om te passen moet ik een eind reizen daarom hoor ik graag jullie ervaring met de maat tuig.
Nog wat foto's van hoe mijn huidige tuig op haar ligt: