[AR] Vragen over passend tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frats

Vragen over passend tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:35

Als het tuig past mag ik het hebben. Ik heb niet veel ervaring met mennen. Misschien wil ik dat gaan doen met mijn paardje. We hebben vandaag naar het tuig gekeken of het paste. Maar er zijn een aantal dingen mij niet duidelijk of misschien zit het wel helemaal verkeerd.

Afbeelding

De binnensingel zit niet vast ivm met dik buikje.
Waar moeten de strengen aanvast? Aan de gespen waar de broek aanvast zit?
En waar moet het lamoen aanvast?
Het gaat erom dat alles juist vast komt te zitten. Het tuig moet daarna nog beter afgesteld worden. Zoals de broek.

Hopelijk kan ik wat tips krijgen. (:)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:40

zo te zien is het een 2-spantuig (:)
dus niet te gebruiken voor enkelspan)
strengen horen in de zeldfe gesp van het borsttuig, als waar de broek in zit.
broek zelf mag een heel eind omhoog. 3 vingers onder de zitbeenknobbel.
oogkleppen mogen volgens mij ook iets zakken; 2/3 onder het oog, 1/3 er boven.

Frats

Re: Vragen over passend tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:41

Dat heb je goed gezien. Klopt ze hebben er twee van. Maar hoezo niet te gebruiken?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:44

Je kunt een tweespantuig alleen gebruiken met een tweespanwagen en twee paarden. Als je wil gaan mennen, ik ik denk dat jij dus enkelspan gaat doen, moet je een enkelspan tuig hebben
Geen charmante foto, maar hier kun je een enkelspan tuig zien, deze heeft lichtogen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TVSU8P37.jpg
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 17-12-09 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:44

het zou wel kunnen als je hem ombouwt, maar in de staat zoals het tuig nu is, kan het niet ;) onderandere de lichtogen ontbreken hiervoor. en dat ment dan heeel lastig :=

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:46

Ja dat begrijp ik maar wat is het verschil. Het tuig is aan beide kanten het zelfde.
Dan zou er toch aan 1 kant een lichtoog moeten zitten?
Laatst bijgewerkt door Frats op 17-12-09 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:48

een 2-span rijd je met een disselboom en een enkelspan met een lamoen.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:50

ok Heb ik het wel goed gezien dat ik wat miste.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:52

Het lamoen is zegmaar die 'stokken/stangen' aan de zijkant van het paard, zoals op mijn foto. Die heeft aan het einde ronde ringen, en die zitten vast aan de lichtogen. Daarmee stuurt het paard, want het lamoen zit vast aan de krans , dus als de pony draait draaien de voorwielen mee dus stuurt de wagen.
Bij een tweespan zit er, zoals elien zei, een disselboom in het midden. Dat is een ''stang' in het midden van de wagen, ook aan de krans. Hier zitten de twee paarden aan vast met hun borsttuig.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:58

Ja nu begrijp ik het. Ik weet wel hoe het allemaal uitziet maar ik weet niet de juiste namen. Maar nu is het duidelijk.
Mijn paardje kent het allemaal niet dat merkte ik toen ik het hoofdstel met kleppen opdeed. Eigenlijk wilde ik het tuig gebruiken om in het bos hout te slepen. We wonen aan een groot bos waar we hout halen voor de kachel. Voor het uitslepen van zwaar hout wilde we Noah gebruiken in plaats van een trekker.
Ik heb voorlopig toch geen geld voor een mooie wagen. Als ik dat heb kan ik ook een ander tuig kopen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:00

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 22:02

Daar heb ik al een aantal termen vandaan gehaald anders kon ik geen vragen stellen.
Maar ik kan de strengen toch gewoon bevestigen en dan daaraan het hout?
Of doe je dat met een gareel?
Dan heb je denk ik ook de broek niet nodig want een boomstam hoef je niet te remmen. (:)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:09

voor slepen is dit tuig misschien juist wel handiger dan een enkelspan, omdat het borsttuig bast zit aan het schoftje. broek is dan opzich niet nodig, maar dan zou ik wel strengophouders gaan gebruiken. om te voorkomen dat hij over de streng stapt

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:19

Als ik me niet vergis kun je voor een klein bedrag je 2 span tuig ook als enkel span tuig gebruiken/ombouwen?
Althans dat is mij bij , Ideal, Zilco en Picasso verteld.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:42

Frats schreef:
Daar heb ik al een aantal termen vandaan gehaald anders kon ik geen vragen stellen.
Maar ik kan de strengen toch gewoon bevestigen en dan daaraan het hout?
Of doe je dat met een gareel?
Dan heb je denk ik ook de broek niet nodig want een boomstam hoef je niet te remmen. (:)

De strengen gaan aan een zweng, en de zweng maak je vast met een touw oid aan het hout of een sleep. Hout aan de stengen moet je zeker niet doen.

@ Lady; dat ligt helemaal aan het tuig, dat is niet altijd zo. Anders zou je altijd heel makkelijk een 2span tuig kunnen kopen en dit eenvoudig laten ombouwen tot enkelspan tuig.
Met de meeste tuigen kan dat niet, omdat je dus lichtogen/brancardbeugels mist (onder andere) en soms is het ook gewoon niet mogelijk om dat aan te passen.
Daarbij zal je daar waarschijnlijk ook wel een flink bedrag voor moeten betalen in verhouding....

Wat wel mogelijk is, zijn combi-tuigen; zelf 'om te bouwen' met wat aanpassingen naar enkel- en 2span.
Deze tuigen zijn vaak wel duurder dan een gewoon 2span tuig.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 08:40

Citaat:
De strengen gaan aan een zweng, en de zweng maak je vast met een touw oid aan het hout of een sleep. Hout aan de stengen moet je zeker niet doen.

Dat heb ik ook gezien op foto's. Ik wil ook nog een boekje erover kopen. Die hebben ze volgens mij alleen in het Duits maar dat is niet erg.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 08:47

Ik begrijp dat je dit niet wilt horen, maar begin er alstublieft niet aan... Het klinkt nu al alsof je er erg weinig ervaring mee hebt, je hoeft niet gelijk je paard ergens andere te laten beleren, dat echt niet. Maar zoek alstublieft hulp!!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:13

(Bomen) slepen gaat inderdaad prima met een tweespantuig. Je moet wel zorgen dat de strengen lang genoeg zijn zodat ze het zweng (knuppeltje) niet op de hakken krijgt. Aan dit zweng maak je een ketting die je aan de te slepen boom maakt.
Wel moet je zorgen dat het riempje waarmee het borsttuig aan het schoftje zit niet te kort is. Doordat je de strengen namelijk heel laag bevestigd komt er door de treklijn druk op het schoftje. Omdat daarbij dit ook een smal tweespanschoftje is zal het snel drukkingen geven.
Een strengdrager (of touwtje) aan de broek helpt te voorkomen dat het paard makkelijk over de strengen stapt.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 12:40

ZusJacobs schreef:
Ik begrijp dat je dit niet wilt horen, maar begin er alstublieft niet aan... Het klinkt nu al alsof je er erg weinig ervaring mee hebt, je hoeft niet gelijk je paard ergens andere te laten beleren, dat echt niet. Maar zoek alstublieft hulp!!

Ik ben me aan het voorbereiden, lezen uitzoeken. Vandaag ga ik het tuig helemaal schoonmaken en invetten zodat het soepel wordt. Verder heb ik 3 mensen uit mijn omgeving die ervaring hebben. Zowel met mennen als het beleren van paarden voor de wagen. Ik heb er nu nog weinig mee maar daar komt hopelijk verandering in.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:44

Waarom vraag je die mensen niet wat wel en niet past?
Vanaf de computer kun je niet alles zien.
Nou veel succes nog! Mennen is hartstikke leuk :) Maar doe het gelijk goed, daar heb je veel meer plezier van!

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 13:53

Maar zelf een beetje onderzoeken vind ik ook leuk vandaar dat hier het een en ander vraag.