[AR] Paard aan het werk op het land

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Paard aan het werk op het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 21:53

Wie doet er ook nog iets met zijn paard op het land?

Sinds kort moeten mijn pony's mee helpen aan het weide onderhoud. Ik heb een weidesleepje voor mijn pony's.
Ik zou wel meer willen doen met mijn pony's (keer opnieuw inzaaien, ploegen oid), maar ben bang dat dat voor die kleintjes van mij allemaal veel te zwaar is, ook in het span.
Zie hier Roos, ZZ dressuur, op het moment 7 maanden drachtig en als hobby mag ze haar eigen land netjes houden.
Afbeelding

hafjelinger

Re: Paard aan het werk op het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:04

Wat leuk, mooi sleepje heb je!!
Ik zou het ook wel gedaan hebben, maar bij ons staat geen gras of iets anders dus er valt weinig te slepen :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:05

In het trekpaardentopic zijn mensen die met de ploeg en het paard het land bewerken, daar zijn schitterende foto's van!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:11

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:12

Ik sleep met mijn wels ook wel eens de weide vooral dan om de molshopen en mestballen een beetje open te trekken.

Ik zou wel eens een nieuw/oud borsttuig moeten kopen voor dit werk. Bij mijn huidige tuig slepen de uiteinden van de strengen over de grond.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 09:12

De borst die ik nu gebruik is eigenlijk de borst voor de voorpony in m'n tandem, zitten mooi paniek haakjes aan om hem vast te maken.

Ik ga zo even opzoek naar het trekpaarden topic.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:27

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:28

Ik zou bij het stro [???] touwtje wel iets eronder doen, dit kan aardig snijden/irriteren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:38

Ook voor dit kleinere sleepwerk zou ik een degelijk tuig gebruiken,er komt veel spanning op te staan en ondeugdelijk materiaal kan voor drukkingen en ongelukken zorgen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:49

Ik zou op mijn vorige stal de bak gaan slepen enzo maar het is er echter nooit van gekomen.
De stok heb ik al er moet alleen iets an om te vlakken(autobanden).

Gister bedacht ik me ineens dat ik het op mijn nieuwe stal ook wel kan gaan doen, regelmatig de bak slepen en misschien de kleine weilandjes waar nu de shetten lopen.
Die dikzak van mij moet flink afvallen en dit zal een goed begin zijn. Ik ga het eens voorstellen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 10:33

Over Roos haar rug ligt een elastieken strengdrager waar net geen spanning op staat. Maar wil een nog een iets langere waar zeker geen spanning op komt te staan. Borst is gemaakt door een tuigenmaker naar voorbeeld dat hij zelf ook heeft en al jaren gebruikt.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:41

Mijn haf heeft op haar oude stal regelmatig de bak gesleept.

Afbeelding

Afbeelding

Nu zie ik hier dat je ook molshopen los kan trekken. Verstoor je ze dan ook ze erg dat ze naar het land ernaast gaan }> ?
De mest haal ik regelmatig weg met de kruiwagen.

Wat kun je er dan het beste achterhangen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:52

Smartie2004 schreef:
Nu zie ik hier dat je ook molshopen los kan trekken. Verstoor je ze dan ook ze erg dat ze naar het land ernaast gaan }> ?
De mest haal ik regelmatig weg met de kruiwagen.

Wat kun je er dan het beste achterhangen?

Met een bandensleep maak je alles mooi vlak,met een eg kun je kluiten stukmaken.Nadeel van een eg is dat hij vrij zwaar is en herrie maakt.Wij gebruiken dus een bandensleep omdat we toch eigenlijk alleen op zand werken.
Ik denk dat je voor de mollen zelf beter een hamer kunt gebruiken }> :D anders misschien kaartjes in de grond proppen met een adreswijzeging :P :D

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:26

Ik trek inderdaad af en toe de paddock waar mijn shetten op staan! Dit kan ik alleen maar met 1 shet doen, want die ander die gaat er gewoon van aan de hol! Ik weet niet hoe de mensen hem beleerd hebben waar ik hem van gekocht hebt, maar dit is wel heel apart! Hij heeft er helemaal niets van voor de kar!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:15

Ik trek de longeercirkel op mijn nieuwe stal met een oude trekkerband, op mijn oude stal had ik een sleep van 7 autobanden waar hij de bak mee sleepte.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:59

De mijne zet zijn eigen voer binnen.
Haal altijd een grote baal voer bij de buren en rije maar.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:48

Ik sleep ook altijd de bak :D.. ze waren er altijd erg blij mee :D Deed dit met 2 autobandjes. Wil het binnenkort weer doen, maar even kijken wat handig zodat mijn nieuwe tuig niet beschadigd raakt hihi :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:10

Onze pony sleepte de bak met een pallet, maar we hebben sinds september houtsnippers, dus dat lukt niet meer helaas. Ons zoontje vond de "slee" helemaal geweldig. Voor ons paard hebben we een ouderwetse grasmaaier, die we ook echt gebruiken om te maaien en we hebben een vorkjesschudder gekocht. Deze hebben we eerst helemaal opgeknapt, nog niet achter het paard gehad, maar hoop ik uiteraard in de toekomst wel te gebruiken (twee jaar terug zelf alles met een vork staan schudden, daar word je niet blij van :D )

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 02:43

Kijk kijk dit wil ik. Afgelopen najaar 7000strekkende meter hekkelspecie opgeruimd met gelders paard voor Miedema landbouw wagen. op luchtbanden.
Verder sleep ik twee keer in een week een binnenmanege van 22 x 60 met paardenkracht maar zonder diesel.