[AR] Pony weg brengen om te betuigen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony weg brengen om te betuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:01

Zelf zit ik nu een beetje te twijfelen, de keuze lijkt zo makkelijk maar overal zitten nadelen aan.

Ik heb twee paarden, een rijpaard en een kruising shetlander als gezeldschapspony voor mijn paard. Deze is nu 4,5 en heb ik anderhalf jaar terug groen gekocht.

Zelf heb ik geen ervaring met mennen maar wil graag met hem gaan mennen. Hij pakt dingen heel snel op, is extreem leergierig en heeft een grote werklust. Hij is brutaal en een tikkeltje eigenwijs maar prima in handen. Momenteel kent hij het longeren en het longeren met dubbele lijnen ook deels. Hij loopt naast de fiets en is goed verkeersmak. Hij is bitwijs en kent het tuig, wekelijks lopen we een rondje door het dorp aan de lange lijnen, wat goed gaat zo lang iemand naast hem loopt.
Sturen e.d. gaat redelijk. Verder kom ik niet en wil ik zelf ook niet gaan, die ervaring mis ik gewoon.

Weet iemand in het noorden misschien een ervaren menner die eventueel op locatie kan helpen met betuigen? Of zal ik hem weg brengen om te betuigen. Maar hoe lang zal dat ongeveer duren aangezien hij zijn functie waarvoor hij is aangenomen wel moet uit voeren: gezeldschapspaard zijn ;) Het is de bedoeling dat ik zelf mij koetsiersbewijs ga halen, in blijham heb ik daar een manege voor gevonden waar ik dit kan doen zonder eigen aanspanning.

YSR1971

Re: Pony weg brengen om te betuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:07

Zelf betuigen kan, maar als je het nog nooit gedaan hebt, is het moeilijker dan het lijkt. Laten betuigen in de buurt hoeft niet te betekenen dat je je pony daadwerkelijk daar hoeft te stallen, je kunt vaak ook je pony een paar uur per dag daar brengen en voor de rest thuis hebben. In het Noorden en bij jou in de buurt (en goed): Cazemier en iets verder (erg goed) Tietsia v/d Rijet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:11

Ik wil ook niet verder zelf gaan betuigen, waar ik ervaring mee heb, heb ik gedaan maar verder wil ik zelf dus niet gaan. Zeker niet zonder begeleiding.

Elke dag heen en weer rijden lijkt me niet erg fijn en is niet mogelijk voor ons. Eventueel wekelijks twee dagen weg brengen zou misschien wel een optie zijn. Dan zijn ze niet teveel alleen.

Weet je toevallig ook een site oid van deze mensen?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:21

Bedankt, de site ziet er fijn uit. Ik zal contact met haar op nemen :)

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:21

Titia is zeker een goed adresje. heb een aantal keer les van haar gehad, erg leerzaam :j
Tonny Cazemier en zijn pa zijn ook zeker goeien om je pony heen te doen.
Wij hebben 'mijn' menpony laten beleren door Ben Harms, is ons super bevallen.

Dat zijn wat namen bij jou in de buurt. Ben benieuwd wat et wordt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:38

Als je hem wegbrengt duurt het gemiddeld 5 weken, de een is iets sneller , een ander iets langzamer met alles oppakken.
Waar in Drenthe zoek je iets?
In Wijster zit Bertus Bakker en in Beilen zit Johan Berghuis (van haflingerstal Berghuis).
Beide zeer ervaren beleerders en echte paardenmensen.

bontgeweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:27

Bedankt iedereen voor het meedenken :)

Ik denk dat mijn voorkeur uit gaat naar bovenstaande: Het lijkt mij een vriendelijke manier en daarnaast is zij met de optie gekomen om mijn pony voor zo lang als het duurt in te ruilen voor een van haar pony's. Op deze manier zijn mijn beide paarden niet alleen.

Vonekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:17

Leuk dat je tijdelijk van pony kunt ruilen, dat is wel een goede oplossing. Probeer zelf ook wat ervaring op te doen met mennen, zodat je je pony zelf kunt mennen als die beleerd terug komt.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:24

Ik heb mijn 2 ponys afgelopen zomer bij petra laten beleren.
Ze doet het oop eeen echt vriendelijke manier en de ponys zijn er zeer gooed verzorgt en tevreden .

De website staat er al op het is deze
http://www.paardvriendelijkbeleren.mysites.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:09

Vonekke schreef:
Leuk dat je tijdelijk van pony kunt ruilen, dat is wel een goede oplossing. Probeer zelf ook wat ervaring op te doen met mennen, zodat je je pony zelf kunt mennen als die beleerd terug komt.

Ik wil proberen om het betuigen bij Petra zoveel mogelijk mee te maken. En daarbij zit ik er aan te denken om alsnog bij Tietsia mijn koetsiersbewijs te halen :) Bedankt voor het advies.

@spike2002, jij bent dus tevreden over Petra? Dat is fijn om te horen.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:58

Tietsia heeft voor het voorjaar een nieuwe cursus koetsiersbewijs op het programma staan. De cursus die nu loopt, zal heel snel vol, hou daar rekening mee! Succes met het laten betuigen van je pony!