[AR] Shetlander voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Shetlander voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 20:24

Om tegenstrijdige berichten uit de wereld te helpen heb ik een paar vraagjes.
Een Shetlander voor de kar zetten, vanaf welke leeftijd kan het geleerd worden?
Hoelang duurt het voordat een Shetlander hiervoor beleerd is?
Wat gaat het me kosten om een Shetlander voor de kar te krijgen die het nu nog niet kan?
Het is niet de bedoeling dat deze Shetlander bereden gaat worden.
Alvast bedankt!

Dennis

Re: Shetlander voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:57

Vanaf hun 3e.
Wat het kost hangt er van af waar je hem heen breng.
En hoe lang het duurt hangt van je pony af, ik reken ongeveer een maand.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 21:26

Dennis schreef:
Vanaf hun 3e.
Wat het kost hangt er van af waar je hem heen breng.
En hoe lang het duurt hangt van je pony af, ik reken ongeveer een maand.

Dat vind ik nog goed meevallen een maand.
En wat het kost, tussen welke bedragen moet ik dan denken? Ik heb echt geen richting hierin.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:50

Hangt er dank heel erg van af. Bij een echte proffesional zal het wel duurder zijn dan bij een ervaren menner uit de buurt. Maar bij een professional heb je wel meer garanties dat het ook gewoon goed gaat.

Als je het onder begeleiding van een proffecional doet is het misschien weer minder duur. Maar dan moet je zelf wel redelijke ervaring hebben.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:03

Ja maar waar moet ik dan aan denken? 500 euro? 800 euro? 1000 euro??

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:07

Wanneer je een paard beleerd hangt van de eigenaar af, de een doet het wat vroeger en zet het paard een jaar in de weide de andere begint in het derde jaar etc..
Imo 3/4 een mooie leeftijd, evt. not met een stop ertussen.
Je kan zelf al erg veel doen bij de voorbereiding, en als het een makkelijk paard is het doen met begeleiding. Maar als je het door iemand wilt laten doen verschilt dat ook enorm. Van de 200 tot 1000. Je moet daar echt in rond kijken etc. Dan nog een karretje en tuig, da kun je ook zo duur maken als je zelf wilt. Van 100 tot 2000 etc..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:15

Ik heb een poos geleden bij een paar goede stallen geinformeerd en het ligt als je ze naar dat soort stallen brengt rond de 150/200 Euro per WEEK. Dit zijn dan vaak stallen die een pensiontarief hebben van rond de 200/300 en dan komt er nog het beleren bij. En helaas, voor een shet of een Belg, daarin rekenen ze vrijwel hetzelfde :+

Tja, mensen met paarden hebben een hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven.....

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:25

Sommige hebben een gat in hun kop of gedragen zich als muggen. Zoveel mogelijk onnozel zuigen........
Die bedragen van 150/200 week! Voor een Shetje die ik aanschaf 100 euro kost! Kan ik beter een oudje kopen voor 350 euro die alles al kan, toch?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:33

1Boefje schreef:
Sommige hebben een gat in hun kop of gedragen zich als muggen. Zoveel mogelijk onnozel zuigen........
Die bedragen van 150/200 week! Voor een Shetje die ik aanschaf 100 euro kost! Kan ik beter een oudje kopen voor 350 euro die alles al kan, toch?

Als het je niet om de ervaring van het jonge paard gaat wel ja. Beleren is heel duur dus uit financieel opzicht kan je misschien net zo goed een wat ouder paard kopen wat het al kan. Er zijn misschien ook wel plekken waar het goedkopen is. Als je hetbijv onder begeleiding zelf doet kan ik me niet voorstellen dat je zoveel kwijt bent.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:51

1Boefje schreef:

Kan je beter het paardje zelf voor de kar beleren, toch??

Ik heb trouwens zelf een shetje gekocht voor 350 euro die nog he-le-maal niks kon. Gewoon omdat zn kop me aanstond.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:53

Hmmm ons shetje kostte 40 euri's en hebben we gewoon zelf beleerd. Is sùperpony geworden :D

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:56

Afbeelding
kosten
pony: 350 E
tuig: 100 E 2ehands
karretje: 150 E weet ik niet meer zeker
beleren: zelf gedaan.
resultaat: onbetaalbaar

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 01:25

Mooie pony en een geweldig karretje. Super!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 01:28

Als je geen ervaren menner bent kan je niet zomaar even zelf beleren natuurlijk. Maar het is wel een stuk goedkoper inderdaad.

Wat een grappig karretje heb jij trouwens saswes. Kan je daar ook mee het bos in enzo of is hij dan te zwaar?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:58

Bij ons op stal worden ze ook beleerd en dan is het stallingstarief en dan per week extra voor beleren. Zeg 180 stalling en 75 beleren. Scheelt natuurlijk ook als jij je ponie al tot zover zelf hebt aan lange lijnen zijn hele pak aan en dat iemand anders hem dan voor het eerst voor de wagen knupt. Zou ik aanraden, eerst basis en grondwerk met tuig erop zelf doen en dan uitbesteden. Scheelt ook weer in de tijd.

shettie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:00

Beleren kan normaal gesproken vanaf het derde levensjaar. Hoe lang het duurt is per paard/pony totaal verschillend. Het hangt er helemaal vanaf hoe jouw pony reageert.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:17

@liedje 89: ik ben er alleen nog maar op de weg mee geweest en stukjes op het gras. ik denk dat hij in het bos wel zwaar loopt, er zitten kruiwagen bandjes onder. hij is wel geremd en geveerd. het is een eigenbouw, de vader van de vorige eigenaar had hem zelf gemaakt.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 15:28

Mooi zeg!
Ik moet er mijn eigen menlessen ook nog bijrekenen hé, dat kan ik nog niet, laat staan beleren......
Ik ga wel eens op het gemakje rondvragen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:14

hmm ik heb mijn shetmerrie voor 350 gekocht, 3 jaar, dik en kon niets anders dan eten.
nu is ze beleerd, zelf gedaan
en inderdaad onbetaalbaar
ik ben ook blij dat ik haar zelf beleerd heb, daar het ook een band schept met je beestje, maar ik heb er wel enige ervaring in

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:17

Ik gaf alleen antwoord op je vragen....
Het laten beleren kost altijd veel geld, het zelf doen kost veel tijd, zo is het nu eenmaal.
Maar gaat het je om het geld of gaat het je om zo weg te kunnen rijden met een pony?
Als je zo weg wilt kunnen rijden moet je een beleerde kopen, bij een shetlander kom je dan met rond de 500 Euro een heel eind.
't Is maar of je geld of tijd hebt en wat je ervoor over hebt. Ik heb eigenlijk altijd alles zelf beleerd, maar omdat we van mennen totaal geen verstand hebben / hadden (we hebben al een beetje bijgeleerd) hebben we eerst maar een pony gekocht die al wat kan.
Wat we straks met Alwyn doen weet ik nog niet, moet even kijken hoe hij is en hoe ik mezelf erbij voel. Vandaag aan de lange lijnen gehad, ging echt heel braaf en hij is erg slim. Maar dat lange lijnen, sleepje etc dat kan ik wel, alleen die kar erachter en de weg op :o vind ik nogal spannend :):) :=

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:36

Ik ben bang dat ik de tijd nog kunde heb om het zelf te doen.
Ik zit met man en dochter. Het leek me leuk als die met karretje mee konden rijden. Beter een makke beleerde pony zoeken dus. Plek voor een 3e heb ik wel :-)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:42

ik denk dat misschien wel verstandig is en als je dan iets meer ervaring hebt kan je altijd nog kijken om een jonge erbij te nemen ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:44

marrianne schreef:
ik denk dat misschien wel verstandig is en als je dan iets meer ervaring hebt kan je altijd nog kijken om een jonge erbij te nemen ;)

Ik zit meer met de jonge Shet in mn maag die ik nu heb. Ik doe die niet graag weg, maar om ongebruikt te laten vind ik ook zonde. Dan kan ik ze beter wegdoen naar mensen die een paardje zoeken voor de kleine om te poetsen en zo?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:55

tsja dat is je eigen keuze, hoe jong is hij dan?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:03

Ze is nu 2