[AR] Pony keuren voor beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Pony keuren voor beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:18

Hallo Bokkers,

Ik heb nu een 2,5 jarige pony die na de winter verder beleerd gaat worden.
Maar ik vroeg mij af of jullie, jullie shets/ponys/paarden voordat ze beleerd werken eerst een gezondheidscontrole
liet ondergaan door een da?
Om bijvoorbeeld te kijken of hij lichamelijk wel goed genoeg was voor het trekken van een kar ed.

Ik ben namelijk van plan dat wel te doen, wil zeker weten dat hij lichamelijk in orde is.

Groetjes!

Dennis

Re: Pony keuren voor beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:26

Nee, maar meestal worden ze pas na de stamboekopname betuig, dus dan worden ze ook veterinair gekeurd.

Een goed gezonde pony kan het werk normaal wel aan. En anders kom je er snel genoeg achter.

Is een shet geen pony? Je noem die zo apart naast de pony's en paarden? Waarom zou het geen pony zijn?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:27

Euhm, nee.
Hij is bij mij opgegroeit dus ik weet dat hij geen lichamelijke dingen mankeert wat hem ervan zou kunnen weerhouden een kar te trekken.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:29

Bij ons op stal gebeurd dat wel..
Anders gaan ze hem inrijden en blijkt die later niet goed te zijn.. zonde van de tijd enz vinden ze dat..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:37

Sil is ook bij mij opgegroeid, vanaf zijn 1ste jaar dan. Maar toch lijkt het mij handig zeker te dat hij het werk aankan.

@ Dennis: Ja een shet is een pony.
Maar ik noem een shet apart omdat die tot 1.07 gaan toch? en daarboven zijn het pony's tot het de grootte van een paard bereikt. Dus als ik tegen iemand zeg dat ik een pony heb, kunnen ze denken dat die bijv. 1.40 is.. terwijl je dan bijvoorbeeld een shet hebt van 1 meter.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:11

Hoera, dan heb ik geen shet maar een pony. Vandaar dat ze een tuig maat shet niet passen maar maat pony. Dom van me.

Ik heb ze nooit medisch laten keuren maar als jij denkt dat het zinvol is kan je altijd even overleggen met je dierenarts

sas72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:53

Ik heb mijn shetlanders ook nooit laten keuren van tevoren. Ze zijn allebei gewoon gezond en heb ze professioneel laten beleren door iemand. Ik kan me voorstellen dat als je een pony net nieuw hebt, dat je hem laat keuren, maar als je hem al hebt vanaf 1 jaar, dan weet je toch wel al een hoop van je pony. Een gezonde pony/paard moet dat gewoon aankunnen hoor voor de kar. Ze kunnen meer trekken qua gewicht dan dragen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 15:21

voordat meer mensen over mijn woorden gaan vallen. Dat ik shetlanders en pony's apart benoem heeft niks te maken met of shetlanders minder waardig zijn of niet. Liever geven jullie gewoon antwoord op mijn vraag en laten jullie je frustraties voor jullie. Of je opent er een topic over.

De reden dat ik een gezondheidscontrole wil doen, is omdat de pony nog geen zwaar werk heeft gehad en er misschien complicaties kunnen vormen wanneer hij wel zwaar aan het werk moet. Als hij bijvoorbeeld iets aan zijn hart of longen heeft.
Hij is nog nooit gekeurd door de dieren arts, iig niet in de tijd dat ik hem heb.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:51

Onze pony is ook nooit gekeurd bij het betuigen. En mennen hoeft toch niet zwaar werk te zijn? Een lichte wagen en niet zo lang en een goede ondergrond is toch niet zo zwaar voor een pony. Mocht de pony het niet aankunnen merk je dat wel, als je hem goed kent.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:54

Nou bij mennen heb je pony's en paarden dus meer niet... :D :D denk dat jij meer frustraties hebt dan de rest
En als er iets mis is merk je dat toch pas als ze echt aan het werk gaan, wij heben het iig nooit laten keuren..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 16:06

Echwel schreef:
Nou bij mennen heb je pony's en paarden dus meer niet... :D :D denk dat jij meer frustraties hebt dan de rest
En als er iets mis is merk je dat toch pas als ze echt aan het werk gaan, wij heben het iig nooit laten keuren..

Leg dan is uit waarom ik meer frustraties zou hebben?

De rest bedankt voor jullie antwoorden :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:14

Omdat jij shetten apart noemt en menners weten dat je bij mennen alleen pony's en paarden hebt.
Pony's tot 1,48 en de rest is paard, meer wordt bij mennen niet naar gekeken, zo lekker simpel.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:26

Nou zeg wat maakt uit dat zij shetten apart noemt. Daar gaat het toch niet om?
Ze stelt gewoon een vraag.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:34

Jenkins schreef:
voordat meer mensen over mijn woorden gaan vallen. Dat ik shetlanders en pony's apart benoem heeft niks te maken met of shetlanders minder waardig zijn of niet. Liever geven jullie gewoon antwoord op mijn vraag en laten jullie je frustraties voor jullie. Of je opent er een topic over.

De reden dat ik een gezondheidscontrole wil doen, is omdat de pony nog geen zwaar werk heeft gehad en er misschien complicaties kunnen vormen wanneer hij wel zwaar aan het werk moet. Als hij bijvoorbeeld iets aan zijn hart of longen heeft.
Hij is nog nooit gekeurd door de dieren arts, iig niet in de tijd dat ik hem heb.

Daarbij nogmaals mennen kent geen aparte shetlander/pony klasses het is altijd fijn dat mensen zich in een materie verdiepen

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 17:44

Echwel schreef:
Omdat jij shetten apart noemt en menners weten dat je bij mennen alleen pony's en paarden hebt.
Pony's tot 1,48 en de rest is paard, meer wordt bij mennen niet naar gekeken, zo lekker simpel.

Dus volgens jou heb ik meer frustratie omdat ik shetten apart noem? En het is inderdaad fijn als mensen zich in een materie verdiepen, ik begin ook maar net met mennen, eigenlijk nog niet eens echt mennen.. zoals ik al zei is mijn pony pas 2.5.

Er zou mij dan ook gewoon uitgelegd kunnen worden dat het bij mennen zo is dat je alleen pony en paard hebt. In plaats van dat mensen geïrriteerd gaan reageren of pb's gaan verzenden.

Nou nogmaals voor alle mensen die zich voelen aangevallen of waarvan de nek haren recht overeind gaan staan:

Ik heb het neergezet zonder enige bedoeling.

Dus ook nogmaals..
Alleen antwoorden op mijn vraag met een mening of met kennis.

Bedankt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:48

Jenkins schreef:
Hallo Bokkers,

Ik heb nu een 2,5 jarige pony die na de winter verder beleerd gaat worden.
Maar ik vroeg mij af of jullie, jullie shets/ponys/paarden voordat ze beleerd werken eerst een gezondheidscontrole
liet ondergaan door een da?
Om bijvoorbeeld te kijken of hij lichamelijk wel goed genoeg was voor het trekken van een kar ed.

Ik ben namelijk van plan dat wel te doen, wil zeker weten dat hij lichamelijk in orde is.

Groetjes!

Ja we zijn de ponies nu wel al lang gepasseerd.
Maar al onze dieren worden op hun 3 jaar (jaar waarin ze 3 worden) de medische molen doorgehaald, zowel klinisch als RX.
Gewoon een gezond dier kan zonder problemen beleerd worden en heb je dus al niet die miscommunicatie

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:54

hihi wat een gedoe over shet of pony:P kan me wel voorstellen dat je t er bij zet voor de handigheid :)

je kan idd overwegen om m te laten keuren, weet je zeker dat ie helemaal gezond is... zie t als een soort van ppk (pony periodieke keuring?:P)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:02

Als je een pony koopt is het handig hem te laten keuren, als je hem al langer hebt weet je (meestal) wel wat voor vlees je in de kuip hebt. Keuringen zeggen mij persoonlijk na al die jaren ervaring niet zoveel eerlijk gezegd. Met mijn enige paard dat ik ooit helemaal (klinisch plus rontgen) heb laten keuren voordat ik haar kocht heeft me eigenlijk de meeste (weliswaar kleine maar wel heel veel) problemen gegeven, degene waarvan ik het meeste verwachte bij de DA te zijn (hoefbevangen haflinger) was nooit ziek. Dus tja, zeg het maar.
Mijn paarden die echt in de sport zaten liet ik een keer per jaar doorlichten door Eric Laarakkers (holistisch dierenarts) en bij twijfel ging / ga ik altijd naar de kliniek voor foto's of scans of laat DA komen. Stel dat een van onze pony's intensiever gebruikt gaat worden zou ik hetzelfde doen.
Voor de rest is gewoon goed management en verstandig beleren (hoe dat precies moet bij mennen heb ik nog geen ervaring mee maar goed ;) ) belangrijk om de zaak vooral heel te houden en erg lang plezier van elkaar te hebben. Besef dat een keuring altijd een momentopname is....

De periodieke jaarlijkse check vond ik zelf wel handig, doe je zelf ook als je een topsporter bent.