[AR] Als je paard net voor de kar staat...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lady1969

Als je paard net voor de kar staat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 17:09

Wat is dan slim om te doen
Ik lees veel over jong spul, maar mijn opa is 18,5 goed gespierd en prima op conditie.

Binnenkort gaan we hem voor de kar zetten, lange lijnen gaat prima, droog mennen ook, slepen gaat super! Ook over de weg.

Tijd dus voor de laatste stap.
Maar, hoelang laat je een onervaren paard voor de kar lopen?
Ik ga in de bak beginnen, uiteraard aan de longe met iemand op de bok.
Verwacht geen gekke dingen, Jap is dood braaf, maar hoelang mag een ongetraind paard trekken?
Ik heb een tweewieler, boerendresseerkar, voor hem appeltje eitje qua gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:25

Lady1969 schreef:
Verwacht geen gekke dingen, Jap is dood braaf, maar hoelang mag een ongetraind paard trekken?

Je moet altijd gekke dingen verwachten als je een paard beleerd.
En dood brave paarden zijn het engst, want die komen uit het niks terwijl je het niet verwacht. Bij een wat rillerig paard ben je zelf alerter.

Hoe lang een paard mag trekken is niet te zeggen. Dat zie je vanzelf als je erachter zit.

Popkjen

Re: Als je paard net voor de kar staat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:05

Ons hebben ze verteld dat je met een paard dat pas voor de kar staat best zo snel mogelijk naar buiten gaat. Het probleem in de bak is namelijk dat de lamoenen in een bocht het paard gemakkelijk gaan afschrikken omdat deze dan in de ribben duwen. Daarom is het op het begin best zoveel mogelijk recht uit te rijden zodat ze rustig kunnen wennen aan de koets achter zich. Op het begin ook best diepe putten en kuilen vermijden want daar gaat de koets weer extra van rammelen en dus weer extra stress voor het paard.
Hoe lang moet je per paard zien. Als het goed gaat zou ik zelf de eerste keren niet te lang en goed belonen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:31

Afgelopen zomer is mijn 14 jarige volbloed arabier beleerd voor de marathonwagen. Zeer braaf dier en goed getraind onder het zadel.

De eerste week is hij er bijna dagelijks voor geweest (súperbraaf), en dan maar een half uurtje ofzo. De weken erna ongeveer 2 x in de week een uurtje. Momenteel nog maar 1 x in de week 1,5 uur.

Tot nu toe gaat het nog steeds súper, hij is heel braaf en vind het leuk. Deze hele winter wil ik nog gewoon het bos in om kilometers te maken. Later wil ik hem ook wel wat dressuurmatiger gaan rijden voor de kar, maar daar heeft hij nu nog erg veel moeite mee. Onder het zadel heeft hij vrij veel been nodig om fijn door de rug / hals heen te komen, en dat missen we nu nog behoorlijk. Maar dat komt later wel, nu ben ik in de luxe van nog een ander paard die het dressuurmatig erg lekker doet en daarmee wil ik nu m'n dressuurlessen vullen. Als die eens een keertje uitvalt ofzo dan wil ik wel eens een keer gaan lessen met de arabier.

HaffieStef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:35

Inleren voor de kar kan in 4 weken gebeurd zijn. Als wij onze paarden in laten leren, zijn ze na 4 weken weer bij ons terug en lopen ze voor de kar. De 1e en 2e week slepen. Slepen is alleen maar voor het paard om te leren trekken. Als hij dat braaf doet, dan gewoon zo snel mogelijk in de kar want daar moet hij het verder leren. En dan geen uren maar gewoon max een half uur. Stukje door het dorp en als het kan een stuk maisplak. En zo steeds verder opbouwen, steeds een beetje meer sturen en wat verder. Succes ermee.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:46

Wat bedoel je met maisplak???

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 23:03

Akker ofzo???

Slepen doet Jap echt super!
Langs de weg door het bos over de bulten en kuilen van de diverse zandpaden.
Zelfs toen we laatst een leeg colablikje meenamen onder de sleep onderweg bleef hij rustig doorlopen.

Maar eens zien dat ik een vriendin bereid zie ff te helpen.
Ik heb haar al geholpen met haar 3,5 hafjor voor de kar te zetten, ging trouwens super! Die loopt nu lekker mee in 2 span.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:51

Toen ik mijn pony voor het eerst voor de koets zette, zijn we gewoon de weg op gegaan, ik op de bok en groom naast de pony. Verharde weg is het gemakkelijkste om te trekken, dus krijgt hij er vertrouwen in. Mijn pony had eerst wat schrik dat hij de koets niet getrokken kreeg (als ik hem beval om van halt naar stap over te gaan, gooide hij zich in het tuig en daarbij maakte hij een sprongetje om meer kracht te kunnen zetten), dus bij hem was het heel zeker nodig om eerst op de weg te gaan stappen. Zo heb ik verschillende weken dagelijks een blokje om gestapt op de verharde weg, en dan ook eens door het bos met ook eens een drafje tussen. De eerste weken gingen we weg voor 20 minuutjes ongeveer, dat was volop genoeg voor mijn pony.

Het verschil is wel dat mijn pony nog maar 3,5 is en die van jou 18,5, dus ik denk niet dat je dat kan vergelijken. Mijn pony had nog geen spieren en geen conditie, dus ik moest echt vanaf 0 beginnen.
Ookal is je paard 18,5, de eerste ritjes moet je niet te lang maken, en hem zeker niet afmatten. Hij moet het leuk blijven vinden, dus de eerste kennismaking voor de koets is zeer belangrijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:04

Eerste 5 keer niet veel langer dan een kwartiertje. Het werk is dan wel lichamelijk niet zwaar, maar geestelijk krijgen ze toch behoorlijk wat te verwerken.

Ik ben er ook voorstander van ook zo vaak mogelijk in te spannen, het liefst iedere dag eventjes dan 1x in de week. Zeker in het begin.

Wanneer je merkt dat je paard durft te ontspannen voor de wagen en alles op een rijtje heeft, kun je je ritjes wat gaan uitbouwen.

sas72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:56

In het begin niet te lang het het liefst zo veel mogelijk recht uit op de verharde weg. Het bochtenwerk is voor later als hij het lopen voor de wagen goed oppakt. Langzaam opbouwen, niet te lang in het begin maar wel regelmatig blijven oefenen.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 22:29

Bedankt allemaal!!
Ben van plan om ergens volgende week de stap maar eens te gaan zetten, eerst maar ff in onze grote bak (20x80, als dit goed gaat kan ik alle kanten op voor een ritje over de verharde weg, gelukkig zijn er bij ons redelijk wat paden waar er weinig tot geen verkeer rijdt, da's een mooi rondje ook voor het begin.
Heb er al helemaal zin in!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:44

Ik ben begonnen met mijn merrie van achttien in de weide lekker groot, ruimte zat om nog even uit te razen [geen last van een scharende kar omdat het een twee wieler is]. een paard rondjes gestapt met begeleider en toen weer gestopt. Lekker de tijd gegeven om het te verwerken, twee weken later weer iets langer geoefend in de weide. Omdat ze het zo goed deed al iets sneller dan verwacht stukjes gaan draven :D
Je moet even kijken naar hoe het paard er op reageert, maar beter te langzaam dan te snel :j

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:06

zou het idd net als mijn voorganger zei rustig gaan aanpakken .
probeer het ten alle tijden leuk te houden voor je paard .
het lijkt mij trouwens voor je paard erg lastig om aan de longe te lopen als hij net voor de kar staat .
dan moet hij de hele tijd in een boogje lopen.
ik heb er zelf altijd een zeer ervaren menner bij gehad en die zitten altijd vol met goede ideeeen .
zo hadden wij in het begin ook een longeerlijn mee en maakten die om zijn neus vast bij de neusriem . hiermee kan je dan desnoods eerst nog stuk naast de kar lopen terwijl de koetsier op de bok zit .
want naast het paard is niet handig. bovendien kan je er ook mee remmen en dat doe je dan op zijn neus en niet door alleen aan het bit te trekken.

ik zou gewoon eens te raden gaan bij menners in de buurt en denk wel dat ze je even op weg willen helpen.

bij onze menverenigging helpt namelijk iedereen elkaar en dat is ook zoals het hoort.

hou je paard gewoon goed in de gaten als je gaat rijden en kijk hoe hij het oppakt een kwartier in de bak is namelijk stuk zwaarder dan half uur op de verharde weg.

succes ermee
nanny

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 14:03

Ik ga helemaal met jullie mee en wil het ook in hele kleine stapjes doen allemaal

nanny het is niet de bedoeling het paard met kar en al te gaan longeren hoor, haha
Maar net wat je zegt longe eraan en iemand ernaast die hem kan vasthouden
Ik ga een touwhalster onder het hoofdstel doen en daar de longeerlijn aanvast.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 03:40

Lady1969 schreef:
Wat is dan slim om te doen
Ik lees veel over jong spul, maar mijn opa is 18,5 goed gespierd en prima op conditie.

Binnenkort gaan we hem voor de kar zetten, lange lijnen gaat prima, droog mennen ook, slepen gaat super! Ook over de weg.

Tijd dus voor de laatste stap.
Maar, hoelang laat je een onervaren paard voor de kar lopen?
Ik ga in de bak beginnen, uiteraard aan de longe met iemand op de bok.
Ik heb een tweewieler, boerendresseerkar, voor hem appeltje eitje qua gewicht.

je zal dit vast een domme vraag vinden maar wat heb je zelf aan men ervaring in huis?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 19:46

Domme vragen bestaan niet, vind ik!

Qua mennen ben ik een beginner, wil gaan lessen en heb nu begeleiding van een kennis
Met paarden ben ik al sinds mijn 10e bezig.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:48

je bent een beginner en je gaat meteen een paard beleren voor de kar? Ik kan niet zeggen dat ik dat zo slim vind. ken je het spreekwoord: groen en groen wordt blauw?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:51

sjeik schreef:
je bent een beginner en je gaat meteen een paard beleren voor de kar? Ik kan niet zeggen dat ik dat zo slim vind. ken je het spreekwoord: groen en groen wordt blauw?

Lees haar vorige post, ze krijgt begeleiding. Lijkt mij dat ts niet zomaar iets zal doen.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:53

Ja dat heb ik wel gezien hoor. Ik vind het zelf gewoon slimmer om eerst goed te leren mennen met een paard wat al goed is afgericht in tuig en zo de basis er bij de menner goed in krijgen.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:55

die van mij was 12 eerst zoals je al hebt gedaan gewoon in het tuig de weg op.
en toen direct de weg op de polder in.
daarna gingen we direct door het dorp hoofdweg op.
het scheelt als je paard verkeersmak is dan schrikken ze minder vind ik.
heel veel sucses in ieder geval

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:32

sjeik schreef:
Ja dat heb ik wel gezien hoor. Ik vind het zelf gewoon slimmer om eerst goed te leren mennen met een paard wat al goed is afgericht in tuig en zo de basis er bij de menner goed in krijgen.

Dat kan imo altijd nog, ik ben ook begonnen met een pony die [denken we] nog nooit voor de kar heeft gestaan. Basis kan je ook leren van iemand die al langer in de sport zit.
Sorry ts van het off-topic gaan..

taskeushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:36

Riny rutjens is super begeleiding!!!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 00:50

Was ik nog vergeten, zo af en toe mag ik ook mennen met de pony van een vriendin, haffie loopt al jaren voor de wagen en dat gaat eigenlijk best goed, vind het ook erg leuk om te doen trouwens!
Van de zomer tijdens onze trektocht besmet geraakt, dus tja toen moest Jasper er ook aan geloven he.
En idd Jap is supermak en we hebben zo'n goede band dat ik dit wel aandurf met hem, zoals ik alles aandurf met hem!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 00:53

leanneXXnona schreef:
die van mij was 12 eerst zoals je al hebt gedaan gewoon in het tuig de weg op.
en toen direct de weg op de polder in.
daarna gingen we direct door het dorp hoofdweg op.
het scheelt als je paard verkeersmak is dan schrikken ze minder vind ik.
heel veel sucses in ieder geval

Dat heb ik nog niet gedaan hoor, enkelt beetje in de bak hooguit kwartiertje ofzo.
Heb wel met de sleep verschillende keren langs de weg gelopen met hem en dat doet hij, zoals alles, super!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 00:55

sjeik schreef:

Haha nee die kende ik nog niet.Maar ik doe niet zomaar wat hoor, zoals ik zei, ik heb hulp en ben van de zomer betrokken geweest bij een 3,5 jarige voor de kar te zetten.

Natuurlijk ben ik daarmee absoluut niet 'ervaren' maar heb wel, vind ik, voldoende ervaring met mijn knul om dit aan te durven.